TEST: Audi A3 Sportback – keď prémiové neznamená drahé

3715

Tretia generácia Audi A3 dostala ako prvé auto z koncernu Volkswagen úplne novú podvozkovú platformu MQB. Vďaka nej je nová generácia tohto modelu v porovnaní s predchodcom až o 90 kg ľahšia, a to aj napriek nárastu rozmerov. Schudnúť však dokázali aj ostatné tri modely koncernu, ktoré používajú platformu MQB – Volkswagen Golf, Seat Leon a Škoda Octavia. Vyskúšali sme si už všetky tri a každý jeden z nich na nás urobil veľmi dobrý dojem. O čo je ale také Audi A3 lepšie ako napríklad Volkswagen Golf?

Láska na prvý dotyk
Vyrobiť kvalitný interiér Nemci vedia. O tom niet pochýb. Obzvlášť Audi je v tomto smere jednotka, no ani interiéry troch spomínaných technických súrodencov Audi A3 na tom vôbec nie sú zle. Rozdiel v kvalite interiéru (najmä použitých materiálov) sa však dá opísať veľmi jednoducho – tam kde táto trojka končí, Audi iba začína. Už v základnej výbave má Audi A3 brúsený hliník na stredovej konzole, ktorý pôsobí mimoriadne luxusne. Pocit výnimočnosti pomáhajú vytvárať nie len kovové otočné ovládače na stredovej konzole obsluhujúce klimatizáciu, ale aj veľký displej, ktorý sa vysunie z palubnej dosky pri každom naštartovaní. Skrátka, „A-trojka“ na vás silno zapôsobí aj v základnej výbave.
O nedostatok miesta sa báť nemusíte. Jasné, Octavia to nie je, ale päťdverová verzia Sportback má dlhší rázvor ako „trojdverák“. Priestoru na zadných sedadlách je teda o čosi viac. Pochopiteľne, aj oproti predošlému Sportbacku. Batožinový priestor síce narástol minimálne, ale predsa. Teraz má 380 litrov.
Tichý a úsporný motor
Motor 1.4 TFSI v Audi A3 má také vytríbené spôsoby. Tichučko si pradie, celkom slušne ťahá a veľa si za svoje služby nepýta. V meste sa spotreba benzínu pohybuje okolo 6,5 l/100 km. Mimo mesta nám palubný počítač nameral priemernú spotrebu 5,7 litra. Pri jazde po diaľnici ubúda benzín z nádrže tempom zhruba 7 litrov každých 100 km. Keď ručička rýchlomera ukazuje 130 km/h motor točí 2 800 ot./min., no stále je prekvapivo tichý. Čo sa týka dynamiky, dosť záleží na tom, aký jazdný režim je momentálne zvolený. Zatiaľ čo v režime „Efficiency“ je motor trošku utlmený s cieľom minimalizovať spotrebu paliva, v režime „Dynamic“ ostro kopíruje každý pohyb plynového pedálu.
Prekvapivo komfortný podvozok
Od Audi sme čakali o čosi tvrdšie vyladený podvozok, no nie každé Audi je športiak. Pokiaľ si neobjednáte príplatkový športový podvozok (prípadne nekupujete verziu, ktorá ho má štandardne), Audi A3 Sportback je príjemne komfortné auto. Dokonca aj na 17-palcových diskoch kolies. Na rozdiel od svojich troch „chudobnejších príbuzných“, Audi A3 má viacprvkové zavesenie zadných kolies už aj s týmto motorom. Jednoduchú zadnú nápravu majú iba motory 1.2 TSI a 1.6 TDI. Jazda je teda na tento segment ozaj mimoriadne komfortná a tichá – nie len čo sa týka motora, ale aj odhlučnenie podvozku je veľmi dobré.
Resumé
Prémioví výrobcovia sú známi tým, že toho dokážu poskytnúť naozaj veľa, no nič nedávajú zadarmo. Za všetky najmodernejšie technológie si treba priplácať. V nami testovanom aute chýbalo napríklad aj bluetooth handsfree, čo je dnes už pomerne bežná vec aj u neprémiových značiek. To je ale asi všetko. Osobne by som si ešte priplatil za inú farbu a LED diódy na denné svietenie, no v tomto aute mi naozaj nič nechýbalo. A to sa bavíme o aute so základnou výbavou, ktorého cena zľahka prevyšuje 22 000 €. Nie je teda základ ako základ.
Základná cena modelu – Audi A3 Sportback Attraction 1.2 TFSI: 18 990 €
Základná cena testovanej verzie – Audi A3 Sportback Attraction 1.4 TFSI: 22 150 €
Registračná daň na testované auto: 217€
Motor
Typ motora:
radový, zážihový
Valce / ventily:
4 / 16
Zdvihový objem (cm3):
1395
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
90 / 5000-6000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
200 / 1400-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
9,5
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
6,6 / 4,6 / 5,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
380
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostná hmotnosť:
1280
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka (mm):
4310
Šírka (mm):
1785
Výška (mm):
1425
Rázvor (mm):
2636

Čo sa vám spája so značkou Audi? Určite kvalita, či image, ale viacerí by iste spomenuli aj vysokú cenu. Nové Audi A3 Sportback nás presvedčilo o tom, že s tou cenou to v prípade Audi nemusí byť vždy až také zlé.