Škoda Favorit tento rok oslávi okrúhlych tridsať

Koncom sedemdesiatych rokov minulého storočia sa automobilový priemysel, konkrétne koncepcia osobných vozidiel orientovala na pohon prednej nápravy a priečne uložený motor. Takto konštruované automobily dosahovali menšie rozmery, nižšie hmotnosti a boli ekonomickejšie.

2675

Táto vlna modernizácie sa dostavila aj do krajín bývalého východného bloku. Ak chceli automobilky držať krok s dobou a automobilkami západného bloku, museli tento trend nasledovať. Inak tomu nebolo ani v prípade mladoboleslavskej škodovky. Prvotným krokom bol pokus o kúpu licencií od automobiliek Volkswagen, Renault či Fiat. Rokovania však úspešné neboli, a tak sa Škoda rozhodla uskutočniť vlastný vývoj vozidla s prednou poháňanou nápravou.

Bertone prišiel s najlepšou ponukou

V roku 1983 automobilka menovala za vedúceho vývoja Petra Hrdličku. Ten sa úlohy ujal a hneď po svojom menovaní nadviazal kontakt s dizajnérskymi firmami Pininfarina, Ital Design a Bertone. Tie mali navrhnúť karosériu nového automobilu. Najvýhodnejšiu ponuku ponúkla firma Bertone, ktorá neskôr do Mladej Boleslavy dodala aj maketu nového auta v mierke 1:1. Karoséria prvého auta bola hotová koncom roka 1984. Dizajn Favoritu bol však striktne limitovaný. Firma, ktorá mala zabezpečiť svetlomety odmietla zmeniť výrobné paraboly a tak bolo nevyhnutné použiť hranaté svetlomety, totožné s modelom Lada Samara.

Porsche verzus Škoda

Problémom bol aj agregát, ktorý mal byť podľa pôvodných zámerov prevzatý zo Škody 120. Od tohto plánu sa upustilo, pretože novoprijaté predpisy o emisiách obmedzovali používanie olovnatého benzínu. Keďže motor zo Škody 120 nebol odolný voči bezolovnatému benzínu, konštruktéri museli pohonnú jednotku upraviť. Málokto vie, že významnú spoluprácu pri vývoji Favoritu priniesla aj firma Porsche, s ktorou Škoda podpísala zmluvu o odhlučnení a zavesení motora.

Prvé exempláre boli dokončené v koncom roka 1984 a nastal čas na intenzívne testy. Prvé testy nového Favoritu boli vykonané na skúšobnej dráhe Kopřivnickej Tatry. Od septembra 1986 jazdili autá životnostnú skúšku – 150 000 km. Výsledky boli porovnávané súbežne s modelmi Fiat Uno a Volkwagen Golf. Favorit v testoch obstál dobre.

Predaj nových Favoritov odštartoval v roku 1988. Z Favoritu sa po začiatku predaja takmer ihneď stal fenomén a zároveň nedostatkový tovar. Majitelia na svoje nové vozidlo neraz mesiace čakali zapísaní v poradovníkoch. Základom prvých modelov bol 1,3 litrový karburátorový vodou chladený benzínový štvorvalec dostupný vo dvoch výkonnostných variantoch 43 a 46 kW. Cena nového Favoritu začínala na sume 84 600 Kčs.

Spojenie s VW prinieslo aj nové vstrekovanie

V roku 1991 sa po dramatických spoločenských zmenách v Československu rozhodlo o privatizácii podniku. Škoda sa stala vlastníctvom koncernu Volkswagen. Model Favorit prešiel faceliftom s vyše 300 úpravami pod taktovkou inžinierov z Volkswagenu. Popri prvotnom hatchbacku sa do sériovej výroby dostali aj karosárske verzie Forman a Pickup. Azda najväčším vylepšením bol prechod zo zastaraného karburátorového systému na elektronické vstrekovanie Bosch.

Po obrovskom úspechu na domácom aj zahraničnom trhu a siedmych rokoch predaja bol Favorit nahradený novým modelom Škodou Felicia. Favoritov sa vyrobilo celkovo viac než 700 000.

Presne pred tridsiatimi rokmi nám na strojárskom veľtrhu v Brne mladoboleslavská Škoda predstavila svoj prvý moderný hatchback s predným náhonom.