Rusko “znárodnilo s výhodami” Renault. Teraz chcú znovuzrodiť Moskvič

3134
Zdroj: autowp.ru

Renault ešte v marci oznámil, že zastavuje výrobu svojich vozidiel v Rusku. Na tom by v súčasnej politicko-ekonomickej situácii nebolo nič prekvapujúce, Renault má však tých ruských záväzkov viac. 100 percent akcií Renault Russia teraz francúzsky koncern údajne predal mestu Moskva, tvrdí magazín Motor1.

Zároveň, už pred časom Renault oznámil, že za symbolickú sumu odpredáva kontrolný podiel 67,69 percenta v podniku AvtoVAZ ústavu NAMI – inštitúcii, ktorá má už desaťročia dohľad nad vývojom ruských automobilov a motorov.

Nový Moskvič

Renault uvádza, že ide o „ťažké, ale nevyhnutné rozhodnutie“, ktoré prichádza ako odpoveď na ruskú agresiu proti Ukrajine. Výrobca sa však chce zachovať zároveň „zodpovedne voči svojim 45 000 zamestnancom v Rusku“ a zachováva si schopnosť vrátiť sa do krajiny do šiestich rokov (a v inom kontexte, citujúc tlačovú správu automobilky).

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Dohoda s mestom Moskva a NAMI nepodlieha žiadnym podmienkam, pričom všetky požadované povolenia už boli získané. To znamená, že dohoda nadobudne platnosť okamžite a Renault už v Rusku žiadne obchodné prevádzky oficiálne nemá. Áno, vykazuje to isté známky “znárodnenia”, v ktorom koncern Renault už len vykonal potrebné právne úkony na zachovanie istej budúcej perspektívy; technicky sa dá hovoriť o znárodnení s kompromismi na oboch stranách.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Čo je však ešte zaujímavejšie ako aktuálny modelový line-up Lady, ktorý pozostáva z:
– modelu Granta, pohrobka modelu Kalina, ktorý bol pohrobkom Samary
– modelu Vesta, ktorá vyzerá vlastne celkom dobre, takže aspoň zle jazdí
– modelu X-Ray, čo je vlastne Vesta bez kufra, čiže horšia
– modelu Largus, ktorý je vlastne Dacia Logan MCV prvej generácie, len škaredšia
Nivy Travel, čo je vlastne Chevrolet z 90. rokov, ktorý je vlastne Niva s make-upom
Nivy Classic, čo je asi jediné auto, ktoré vedia bez západnej pomoci vyrobiť,
sú plány, ktoré má s novou automobilkou starosta Moskvy, Sergej Sobjanin. Ten totiž veľmi ambiciózne naznačil, že že chce priviesť späť k životu automobilku Moskvič, ktorú sme si tu celkom farbisto predstavili v rámci nášho cyklu Autá z pekla.

Veď pripomente si sami:

Autá z pekla: Že bol Moskvič hrozný? To ste ešte nevideli jeho posledné verzie

Technologickým partnerom – čiže tým, čím bol kedysi Renault – sa má stať automobilka Kamaz, ktorá vyrába kamióny. Dobre. A budeme sa zaoberať aj tým ako veľmi zlý je to nápad?

Asi nie, pretože samotný Sobjanin má na to vlastný názor: „Automobilový závod na Volgogradskom prospekte má dlhú a slávnu históriu. Takmer pred sto rokmi začal s výrobou automobilov Ford. Desaťročia sa tu vyrábal legendárny domáci Moskvič. Od roku 1998 závod spolupracuje s Renaultom a z jeho montážnej linky zišli Logany, Dustery a Sanderá. V roku 2022 otvoríme novú stránku v histórii Moskviča.”

Tak fajn. Tešíme sa na ďalšie super sedany a kupéčka, ako tie naposledy:

Aj takto si niektorí investori vedia predstaviť nádej.