Renault: naftový dvojtakt, trojvalec na LPG a efektívnejší e-motor

1686

Innovations@Renault, ako sa nazýva automobilkou organizovaná prezentácia, odhalila viaceré zaujímavé novinky. V prvom rade je to menší elektrický motor, naftový dvojtaktný dvojvalec pre malé autá, preplňaný trojvalec spaľujúci benzín i LPG a koncept založený na dodávke Master s naftovým biturbo motorom a dodaným elektrickým kitom.

Kompaktnejší a efektívnejší elektromotor
Bol vyvinutý priamo vo vývojom centre Renaultu vo Francúzsku a jeho prednosťou je menšia veľkosť (o 10 %) pri zachovaní si výkonu. Ten je presne 88 koní, pričom krútiaci moment vrcholí hodnotou až 220 Nm. Nový e-motor si začne budovať spoju reputáciu už budúci rok

Malý dvojtakt pre malé autá
Projekt oficiálne volajú POWERFUL (POWERtrain for Future Light-duty vehicles) a podľa papierových hodnôt ide o dvojvalcový naftový motor pracujúci v dvojdobovom cykle. Má objem 730 cm3, teda má prakticky polovičnú veľkosť oproti štvorvalcu 1.5 dCi. Zároveň je od neho tiež až o 40 kg ľahší. Krpček využíva prepĺňanie kompresorom i turbodúchadlom a produkuje okolo 48 – 68 koní a 112 – 145 Nm od 1 500 1/min.

Sám Renault priznáva, že výkon ešte nie je dotiahnutý do dokonalosti a do výroby sa ešte nedostane. Pracuje na ňom spolu s 18 priemyselnými, vedeckými a akademickými partnermi z Francúzska, Španielska a Česka. Vývoj odôvodňuje okrem iného aj tepelnou účinnosťou, ktorá je pri dvojtaktoch až 50 %, čo je oproti hodnote 35 % pre štvordobé diesle poriadny skok.

LPG od výroby
Ďalšou zaujímavosťou je zážihový trojvalcový motor s prepĺňaním, ktorý poháňa benzín a aj plyn (LPG). Spolu s týmto agregátom bude vo vozidlách aj systém Start&Stop, rekuperácia brzdnej energie a mód Eco. Samozrejmosťou je spĺňanie normy Euro 6, nakoľko motor príde už budúci rok. Výrobca sľubuje spotrebu nižšiu až o 25 % oproti porovnateľne veľkým benzínovým motorom.

Nezabudlo sa ani na podnikateľov
Na prezentácii nechýbal projekt HYDIVU (Hybrid Diesel for LCVs), ktorý sa zakladá na modeli Master s motorom 2.3 dCi Twin Turbo (165 k). Renault cíti s podnikateľmi v prepravnom odvetví a vytvoril nový systém, ktorého súčasťou je elektrický motor (10 – 12 kW) umiestnený pri prevodovke a 48-voltová batéria. Elektromotor pracuje ako štartér a alternátor zároveň a svojím krútiacim momentom tiež vie pomáhať redukovať záťaž konvenčného motora.

K tomu boli vymenené prevodové pomery za dlhšie pre ďalšie zníženie spotreby, zatiaľ čo obe turbá majú variabilnú geometriu. Plus sú tu oceľové piesty, palivo je vstrekované do valcov tlakom až 2 500 barov a preto v konečnom dôsledku citeľný záťah pohonnej jednotky začína už od 1 000 ot./min. Týmto inžinieri dosiahli spotrebu nižšiu o 10 %.

Renault ukázal viaceré inovácie na svojej vlastnej prezentácii v Paríži. Tu sú.