Pumpári, tešte sa: Nové BMW X5 M a X6 M sú tu!

1816
BMW X5 M AUTOGRÁTIS

Bolo len otázkou času, kým sa do kolekcie vynovených pojazdných obývačiek od BMW pridajú ich premotivované verzie. Ten čas prišiel práve dnes! Práve sa pozeráte na tretiu generáciu modelov X5 M (F95) a X6 M (F96).

Tieto nové SAV (Sports Activity Vehicle) a SAC (Sports Activity Coupé), ako ich mníchovská automobilka honosne nazýva, vstupujú do sveta poriadne naštvané.

BMW X5 M AUTOGRÁTIS
Dve turbodúchadlá potrebujú naozaj slušné množstvo vzduchu – tu falošné nasávacie otvory nehrozia.

Bleskové reakcie

Zdrojom ich temperamentu bude tradične prepĺňaný osemvalec, medzigeneračne ale prešiel niekoľkými konštrukčnými zmenami. Tak napríklad v oblasti turbodúchadiel. Tie budú tentoraz dve, pričom kvôli zlepšeniu odozvy na plynový pedál našli svoje umiestnenie v rozovretí 4,4-litrového osemvalca do V. Z rovnakých dôvodov BMW taktiež vyzdvihuje ich zredukovanú vzdialenosť od výfukového potrubia. Nám teraz nezostáva nič iné, než len dúfať, že to v Mníchove aj všetko dobre vychladili. 

BMW X5 M AUTOGRÁTIS
600, resp. 625 koní pre verziu Competition, 750 newtonmetrov a výstuhy, ktoré navrhol Spider-Man

Vyzerá to totiž tak, že pod kapotou tejto dvojice bude dosť horúco. Nová pohonná jednotka vyvíja v “štandardnej” špecifikácii až 441 kW, čiže v ľudskej reči až 600 koní. Medzigeneračný nárast výkonu je v tomto prípade symbolických + 25 koní. Vo verziách Competition však poskočila hodnota výkonu až o 50 koní na výsledných 625 koní, teda 460 kW.

BMW X5 M AUTOGRÁTIS
Takýchto emblémov by sme našli na karosérii určite viac.

Opäť popierajú fyziku

Teória pekná, ale čo na to prax? Hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h poskočila o 0,4 sekundy na impozantných 3,9 sekundy, resp. 3,8 pre verzie Competition. Toto je možné aj vďaka masívnym 750 newtonmetrom krútiaceho momentu, o ktorých prenos sa stará 8-stupňová prevodovka Steptronic, upravený pohon všetkých štyroch kolies M xDrive a aktívny M diferenciál na zadnej náprave.

BMW X6 M AUTOGRÁTIS
X6 dostala podobne nasratý look, s X5 zdieľa aj tabuľkovú jazdnú dynamiku

K dispozícii bude ešte množstvo systémov s písmenom M v názve a funkciou popierať zákony fyziky, ako napríklad adaptívny M podvozok a riadenie M Servotronic. Kde som ale osobne spozornel, to sú brzdy: Integrovaný brzdový okruh je nastaviteľný, takže okrem reakcie plynového pedálu teraz môžete vyberať aj z dvoch rôznych spôsobov reakcie brzdového pedála.

BMW X6 M AUTOGRÁTIS
Je to len môj pocit alebo strešný spojler na X6 vyzerá trocha zvláštne?

Povinná vizuálna výbava

Okrem novej techniky je tu však samozrejme aj to, na čom bude väčšine zákazníkov naozaj záležať: Upravený vzhľad. Karoséria je tradične posiata logami M s trikolórou.

Samozrejmosťou sú tiež agresívne nasávacie otvory pre vzduch, ktoré vyzerajú v prípade verzie M prekvapivo funkčne. Competition dostanú aj o kúsok exkluzívnejšie disky kolies s masívnymi 21-palcovými ráfikmi vpredu a 22-palcovými ráfikmi vzadu.

Zahráme sa maličkú hru. Koľko emblémov M vidíte na fotke?

V kabíne bude štandardom niečo podobné ako vonku: Veľa detailov, ktorých cieľom je urobiť vás minimálne pocitovo rýchlejším, aj keď sa posúvate v rannej zápche. To znamená množstvo emblémov M, špeciálne grafické stvárnenie prístrojov a HUD, ale aj tlačidlo zodpovedné za spustenie športového režimu s dvomi dostupnými pamäťami nastavení. To všetko samozrejme zabalené v koži Merino z ponuky BMW Individual.

BMW X5 M AUTOGRÁTIS
Vidíte tie dve červené tlačidlá na volante? Presne to sú voliče dvoch prednastavených jazdných režimov M