Bolo len otázkou času, kým sa do kolekcie vynovených pojazdných obývačiek od BMW pridajú ich premotivované verzie. Ten čas prišiel práve dnes! Práve sa pozeráte na tretiu generáciu modelov X5 M (F95) a X6 M (F96).
Tieto nové SAV (Sports Activity Vehicle) a SAC (Sports Activity Coupé), ako ich mníchovská automobilka honosne nazýva, vstupujú do sveta poriadne naštvané.
Bleskové reakcie
Zdrojom ich temperamentu bude tradične prepĺňaný osemvalec, medzigeneračne ale prešiel niekoľkými konštrukčnými zmenami. Tak napríklad v oblasti turbodúchadiel. Tie budú tentoraz dve, pričom kvôli zlepšeniu odozvy na plynový pedál našli svoje umiestnenie v rozovretí 4,4-litrového osemvalca do V. Z rovnakých dôvodov BMW taktiež vyzdvihuje ich zredukovanú vzdialenosť od výfukového potrubia. Nám teraz nezostáva nič iné, než len dúfať, že to v Mníchove aj všetko dobre vychladili.
Vyzerá to totiž tak, že pod kapotou tejto dvojice bude dosť horúco. Nová pohonná jednotka vyvíja v “štandardnej” špecifikácii až 441 kW, čiže v ľudskej reči až 600 koní. Medzigeneračný nárast výkonu je v tomto prípade symbolických + 25 koní. Vo verziách Competition však poskočila hodnota výkonu až o 50 koní na výsledných 625 koní, teda 460 kW.
Opäť popierajú fyziku
Teória pekná, ale čo na to prax? Hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h poskočila o 0,4 sekundy na impozantných 3,9 sekundy, resp. 3,8 pre verzie Competition. Toto je možné aj vďaka masívnym 750 newtonmetrom krútiaceho momentu, o ktorých prenos sa stará 8-stupňová prevodovka Steptronic, upravený pohon všetkých štyroch kolies M xDrive a aktívny M diferenciál na zadnej náprave.
K dispozícii bude ešte množstvo systémov s písmenom M v názve a funkciou popierať zákony fyziky, ako napríklad adaptívny M podvozok a riadenie M Servotronic. Kde som ale osobne spozornel, to sú brzdy: Integrovaný brzdový okruh je nastaviteľný, takže okrem reakcie plynového pedálu teraz môžete vyberať aj z dvoch rôznych spôsobov reakcie brzdového pedála.
Povinná vizuálna výbava
Okrem novej techniky je tu však samozrejme aj to, na čom bude väčšine zákazníkov naozaj záležať: Upravený vzhľad. Karoséria je tradične posiata logami M s trikolórou.
Samozrejmosťou sú tiež agresívne nasávacie otvory pre vzduch, ktoré vyzerajú v prípade verzie M prekvapivo funkčne. Competition dostanú aj o kúsok exkluzívnejšie disky kolies s masívnymi 21-palcovými ráfikmi vpredu a 22-palcovými ráfikmi vzadu.
V kabíne bude štandardom niečo podobné ako vonku: Veľa detailov, ktorých cieľom je urobiť vás minimálne pocitovo rýchlejším, aj keď sa posúvate v rannej zápche. To znamená množstvo emblémov M, špeciálne grafické stvárnenie prístrojov a HUD, ale aj tlačidlo zodpovedné za spustenie športového režimu s dvomi dostupnými pamäťami nastavení. To všetko samozrejme zabalené v koži Merino z ponuky BMW Individual.