PRVÁ JAZDA: Toyota Camry | Návrat po pätnástich rokoch

606

Síce je Toyota Camry jedným z najznámejších a najpredávanejších modelov planéty, do západnej Európy sa vracia po celých 15 rokoch. Prichádza však so starosvetským konceptom v podobe sedanu, no v kombinácii s výhradne hybridným pohonom. Úprimne, nebude to mať ľahké.

Toyota Camry je na mnohých trhoch považovaná za akési synonymum sedanu. Keď napríklad Američan zatúži po veľkom neprémiovom sedane za rozumné peniaze a do života potrebuje japonskú spoľahlivosť a kvalitu, zavíta do Toyoty a odchádza na novej Camry. Konkrétne v slovenskom podaní má tento príbeh na svojom konci väčšinou auto, vyrobené známym nemeckým koncernom.

Pohľady

Sedan nie je mŕtvy a dokazuje to aj nová generácia Camry. Priestranné, dlhé a nízke auto s objemným kufrom jednoducho nemôže len tak zmiznúť z povrchu zemského a byť nahradené módnymi kompromismi. O výzore novinky toho netreba hovoriť veľa. Toyota dokázala vďaka novej platforme TNGA znížiť celkovú výšku auta a tým nepotrápiť pasažierov na palube.

Druhá vec ktorú je nutné spomenúť pri tomto aute je, že vyzerá výborne v pohybe. Stojace na parkovisku mi mnoho nehovorí, no akonáhle som ho obiehal na diaľnici a na chorvátskych okreskách, dokázal som sa naň zadívať. Zozadu pôsobí široko a mocne. Spredu zas futuristicky, no nie šokujúco či nevkusne. O niekoľko rokov bude tento dizajn zacementovaný do davu ostatných áut tak silno, že ho v premávke ani nespozorujete. No a to je dobre, pretože ak by tomu tak nebolo, Camry berie predaje excentrickému Lexusu ES.

Dôvody

Dlhý a nízky vzhľad je následkom špecifického postavenia Camry v rámci segmentov. Stojí totiž medzi segmentom D, do ktorého patrí napríklad Volkswagen Passat a segmentom E, v ktorom nájdete napríklad Audi A6 či BMW radu 5.

V druhom menovanom segmente sa s neprémiovými zástupcov na našom trhu môžete stretnúť nanajvýš v bazároch. Novinka od Toyoty meria na dĺžku 4885 a rázvor kolies je natiahnutý až na 2825 milimetrov. Interiér je teda nadmieru priestranný a kvalitne vyhotovený.

Interiér je veľmi príjemným miestom pre trávenie času. Veľký panel vyrobený z lesklého plastu piano black je však vysoko náchylný na nečistotu

Tlačidlá na palubnej doske sú veľké, písmo v ich okolí je dobre čitateľné a viete ich ovládať aj v rukaviciach. Testované vozy disponovali obložením z akejsi futuristickej (plastovej) imitácie dreva. S podobným povrchom som sa ešte nestretol, no v zásade s ním nemám žiadny problém. V okolí dispeja sa však nachádza množstvo lesklého čierneho plastu a tomu už príliš nefandím.

Spoza volantu

V Toyote aj napriek povinným marketingovým hláškam o „dynamickom jazdnom prejave“ rozumejú, na čo má Camry slúžiť. Už na prezentácii odznelo, že sa nesnažili vyrobiť športové auto, ale luxusný sedan. To sú dva rôzne typy áut, ktoré si produktové oddelenia značiek dosť často pletú.

Budíky z dielne Toyoty spoznáte na prvý pohľad. Na absencii otáčkomera v tomto prípade vôbec nezáleží

Vďaka 30 percentnému nárastu tuhosti mohli inžinieri aplikovať mäkšie odpruženie podvozka a tým zvýšiť pohodle na palube počas jazdy. Už pri prvom nasadnutí za volant mi bolo jasné, že v Toyote trafili do čierneho. Jediná motorizácia, ktorá bude k dispozícii na našom trhu využíva 2,5 litrvý atmosférický benzínový štvorvalec a elektromotor.

Hybridný systém je tak príjemný, že budí dojem, akoby bol pod kapotou omnoho „šťavnatejší“ motor, než je v skutočnosti

Osobne mi na trhu chýbajú atmosférické motory aj kvôli ich predvídateľnosti. Hybrid sa do Camry nesmimerne hodí aj z toho dôvodu, že môžete byť dokonale precízni s plynovým pedálom a pasažierov netrápiť nečakanými kopancami od turbodúchadla. Hybridné ústrojenstvo produkuje 218 koní a podobne ako RAV4 či nová Toyota Corolla, jeho charakter bol zásadne pozmenený.

Prevodovka e-CVT svojim radením doslova kopíruje vašu nohu na plynovom pedále. Motor púšťa do vysokých otáčok len vtedy, keď ide už vážne „do tuhého“

Na rozidle od predošlej generácie systému majú aktuálne hybridy omnoho lepšiu odozvu na plynový pedál. Približne do prvej štvrtiny svojho chodu pedálu sú reakcie na stlačenie plynu vcelku otupené. Túto hranicu však netreba nijak zásadne prekračovať, aby ste od auta dostali adekvátnu reakciu, reagujúcu na polohu plynového pedálu. V prípade predošlej generácie hybridov sa autám do prudšej akcelerácie akosi nechcelo.

Nebyť pútavej masky chladiča, Camry pôsobí dokonale nenápadne. Presne tak, ako tomu vždy bolo

Nie, že by jej neboli schopné, no mali ste pocit, že na vás pri zošliapnutí pedálú kričia, „Prestaň! Veď nám zničíš planétu!!!“. Žiadny športový režim však v prípade Camry nepotrebujete. Auto má doslova starosvetský prejav a vy máte pocit, že je pod kapotou veľký elegantný šesťvalec, aj keď máte kufor plný batérií a spotrebu malého mestského auta.

Zvláštnu pozornosť si zaslúžia taktiež spomínané nízke „športové ambície“ modelu. V kopcoch nad Splitom sa síce auto obracalo, no mal som skôr pocit, že ma nabáda k čo najplynulejšej jazde. No a po tomto zisténí som si presadol na zadné sedadlá.

Čestné miesto

Na prezentáciách luxusnejších modelov si po striedaní vodičov automaticky sadám na zadné sedadlo. Úprimne, bol som prekvapený, koľko priestoru ponúka Camry pre zadných pasažierov.

Na zadných sedadlách môžete hrať futbal, šoféra vytáčať prepínaním skladieb, či sa uvelebiť v sedadlách s voliteľným sklonom operadla

Motor je vynikajúco odhlučnený vďaka jeho štvorbodovému ukotveniu a do kabíny prechádza len minimum vybrácií. S paketom VIP ktorý ponúka okrem iného nastavenie sklonu zadných sedadiel som sa ulžil do relaxačnej polohy, vytiahol elektrické roletky a desiatky kilometrov mi prešli lusknutím prsta. Skvele, Toyota!

Ceny:

VýbavaComfortPrestigeExecutive
2.5 Hybrid (218 k)34 000 €36 500 €39 500 €

Technické údaje

2.5 Hybrid s prevodovkou e-CVT
Kombinovaná spotreba paliva (l)4,2-4,3
Výkon (kW/k)160/218
Maximálny krútiaci moment (Nm/ot.min.)221/3600-5200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)8,3

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka (mm)4885
Šírka (mm)1840
Výška (mm)1445
Objem batožinového priestoru (l)524