PRVÁ JAZDA: Škoda Rapid Spaceback – priestor v štýlovom balení

1811
" "

O druhej karosárskej verzii Škody Rapid sme toho už napísali celkom dosť. Jej predaj sa pritom začne až koncom októbra. V tom čase nám automobilka prezradí aj ceny, ktoré si budete môcť prečítať v rubrike Showroom novembrového čísla časopisu Autográtis. Už v predstihu sme však boli pozvaní na medzinárodnú novinársku prezentáciu Škody Rapid Spaceback v talianskej Verone, kde sme si mohli na tejto novinke zajazdiť.

Názov hovorí za všetko
O zadnej časti Rapidu Spaceback by sa dalo povedať, že je to niečo medzi hatchbackom a kombi. Zadné sklo je zrezané pomerne kolmo a strecha je pretiahnutá dosť výrazne dozadu, aby mali cestujúci na zadných sedadlách dosť miesta na hlavu. Dostatok miesta pre kolená zabezpečuje rázvor s dĺžkou 2 602 mm, čo je identická hodnota s klasickým Rapidom liftback. Zadný previs je však o 18 cm kratší v porovnaní so štandardným Rapidom, a tak to nie je typické kombi ani hatchback. Je to proste Spaceback.
Prekvapenia sa nekonajú
S novým karosárskym variantom prichádzajú aj nové poťahy a nové dekoračné materiály palubnej dosky. Vyzerajú naozaj dobre, aj keď sú iba plastové. Nový je aj trojramenný volant. Okrem toho pribudla možnosť priplatiť si za xenónové svetlomety, čo bude možné už aj pri Rapide liftback. Čo sa ale jazdných vlastností týka, nespozorovali sme žiadne výrazné rozdiely oproti liftbacku. Spaceback má vraj inak nastavený posilňovač riadenia a podvozok, ktorý je kultivovanejší. V Rapide som však naposledy jazdil pred vyše pol rokom a na takéto tvrdenie by to chcelo priame porovnanie.
Paleta motorov je identická s Rapidom liftback, no je obohatená o slabšiu verziu motora 1.6 TDI vyladenú na 66 kW (90 k). Agregát sa štandardne dodáva s päťstupňovým manuálom, ale za príplatok je k dispozícii aj so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. My sme si tento motor vyskúšali s manuálnou prevodovkou. Tá nie je tak úžasne presná ako napríklad v Octavii, ale stále presnejšia v porovnaní s francúzskou konkurenciou. Čo sa týka nižšieho výkonu motora 1.6 TDI, na bežné jazdenie úplne postačí.
Nedostatkový tovar
Rapid Spaceback vyzerá obzvlášť výborne s veľkou panoramatickou strechou, ktorá cez čierny strešný spojler opticky nadväzuje na zadné sklo predĺžené zhruba o 10 cm nižšie. K tomu patria aj čierne spätné zrkadlá a zatmavené svetlá. Za túto parádu si však treba priplatiť, ale keďže ceny ešte nepoznáme, nevieme ani aký vysoký príplatok to bude. Každopádne, o túto verziu je oveľa väčší záujem, ako automobilka čakala, a tak z desiatich áut, ktoré sme mali k dispozícii, malo panoramatickú strechu iba jedno.

Škoda chce s týmto modelom osloviť najmä mladé rodiny, ale aj slobodných individualistov. Myslím, že sa jej to určite podarí. Prvé dojmy sú totiž na výbornú – Rapid Spaceback by sme mohli označiť za trefu do čierneho.

Nový model Rapid Spaceback je pre Škodu veľmi dôležitý. Vstupuje s ním totiž do najpočetnejšieho segmentu automobilového trhu – do triedy kompaktných hatchbackov. Zisťovali sme, aké má predpoklady na úspech.