Fascinujúca jazda | Rolls-Royce nie je auto

2443
" "

Za volantom tohto „automobilového jednorožca“  bežný človek nesedí každý deň. Mne sa to síce už raz podarilo, ale toto stretnutie so značkou Rolls-Royce bolo úplne iné.

Predstavte si to najluxusnejšie auto, v ktorom ste sa kedy viezli. Máte? Dobre. Bolo to Audi A8, BMW radu 7, či Mercedes triedy S? Rád by som vám teraz povedal, že je to niečo približne podobné, ale ak to nebol Rolls-Royce, bohužiaľ si nedokážete ani len predstaviť, aké je to viezť sa v automobile značky Rolls-Royce.

Keď sa plnia sny

Keď nemáte na účte milión eur, tento článok si od vás zrejme bude vyžadovať trochu fantázie. Vedeli ste, že na svete je už 15,4 milióna milionárov? A tým nemyslím ľudí, ktorých majetok (či už v nehnuteľnostiach prípadne nejakých cenných papieroch) má hodnotu milión amerických dolárov. Hovorím o takých, ktorí majú zostatok na účte presahujúci milión. Takýchto ľudí z roka na rok pribúda, čo je dobrou správou nielen pre automobilku Rolls-Royce. A prečo to tu rozoberám? No lebo ani ja si napríklad neviem predstaviť, že by som takéto auto vlastnil. Áno, previezol som sa na ňom, bol to zážitok, ale skrátka tieto autá sú pre ľudí, ktorí sú už v živote niekde inde.

Možno to bude znieť kruto, ale pokiaľ máte aj dobre platenú prácu, musíte sa jednoducho zmieriť s tým, že Rolls-Royce mať nikdy nebudete. Teda nový určite nie. To je jednoducho fakt. Normálne zmýšľajúci človek totiž nevyhodí 200 000 € za auto. Nielen, že toľko jednoducho nemá, ale jeho „smrteľnícke“ zmýšľanie mu neumožní si to ani len predstaviť. Aj ja by som tie peniaze asi investoval lepšie, a to som autami tak trochu posadnutý. Na tejto sume Rolls-Royce pritom len začína. Lenže Rolls-Royce nie je auto. Nový Rolls-Royce si kupujú úspešní ľudia ako formu odmeny. Zatiaľ čo tí veľmi úspešní sa ešte môžu rozhodovať, či si dajme tomu kúpia Audi A8, BMW radu 7 alebo Mercedes triedy S, títo ľudia sa rozhodujú, či si kúpia Rolls, helikoptéru, alebo či tento rok náhodou nekúpia svojej milujúcej manželke náhrdelník v podobnej hodnote. Rolls sa skrátka už nedá porovnávať s inými autami, pretože je na vrchole.

Sny nepoznajú vzdialenosť

Na tejto predvádzacej akcii som si nielen že vyskúšal štyri kusy automobilov Rolls-Royce, ale zoznámil som sa aj s ľuďmi, ktorí stoja za touto legendárnou britskou automobilkou. Hovoril som s PR manažérom, produktovým špecialistom či dokonca testovacím jazdcom. Všetko sú to až prekvapivo skromní a milí ľudia. Na akcii však boli prítomní aj manželia Kadlecovci, ktorí vlastnia a prevádzkujú najbližšiu predajňu automobilov značky Rolls-Royce. Nachádza sa v Prahe a pokrýva prakticky celý stredoeurópsky región. Rozprával som sa s nimi o ich zákazníkoch a o spôsobe predaja. Aj v tomto je Rolls-Royce niečo úplne iné. Klientela pochopiteľne nie je kto vie aká veľká. Predajňa Rolls-Royce skrátka nie je pošta, kde sa v popoludňajších hodinách vytvárajú fronty. V Rolls-Royce je to o individuálnom prístupe. Pre predajcov je dôležité, aby sa ich zákazníci u nich cítili dobre. Proces konfigurácie Rolls-Royce totiž zaberie nejaký ten čas. Veď už len keby sme si zobrali taký lak karosérie, tak na výber je vyše 44 000 odtieňov. Ak by ste však aj tak nenašli práve taký, po akom túžite, v Rollse vám vedia namiešať aj farbu podľa vášho obľúbeného predmetu. Aj pri konfigurácii interiéru máte prakticky neobmedzené možnosti.

Po technickej stránke si však toho veľa nevyberiete. Motor je len jeden, aj to dvanásťvalec, takže niečo lepšie by ste sotva našli. Po vizuálnej stránke však dá konfigurácia Rollsa dosť zabrať. Rolls je auto na špeciálne príležitosti. Je to niečo ako oblek šitý na mieru, preto sa v ňom musí jeho majiteľ cítiť dobre a mal by čo najlepšie vystihovať jeho charakter. Pri konfigurácii sa preto predajca s budúcim majiteľom veľa rozpráva, snaží sa porozumieť jeho potrebám a odporučiť mu niečo, čo by ho mohlo osloviť. Trvá to hodiny a často sa medzi predajcami a majiteľmi vytvoria priateľské vzťahy. Keďže viacerí klienti sú zďaleka, ani otváracie hodiny v Rolls-Royce nie sú až tak striktné.

Perfekcionizmus ako základ DNA

Počiatky značky Rolls-Royce siahajú až do roku 1904, kedy sa dali dokopy investor a priekopník v oblasti automobilizmu i letectva, Charles Rolls, a automobilový inžinier Henry Royce, aby vytvorili automobilku, ktorá si veľmi rýchlo získala reputáciou výrobcu tých najlepších automobilov na svete. O tom, že to platí aj dnes, vás modely presvedčia prakticky okamžite. Len čo som si sadal do modelu Ghost, upútali ma dvere. Áno, dokonca ani tak obyčajná vec ako sú dvere nie sú na Rollse tak úplne obyčajné. Majú akúsi zvláštnu brzdu. Vyzerá ako hydraulická, ale podstatné je to, že keď vystupujete, dvere zostanú stáť presne v tej polohe, kedy ich už prestanete tlačiť. Žiadne dve polohy, v ktorých dvere stoja, ako u väčšiny áut. Keď chcete dvere zavrieť, stačí vám len prekonať počiatočný odpor a potom sa už akoby zavrú samé. Ak sa vám ich pri zatváraní zvonku nebodaj  nepodarí úplne dobre zabuchnúť, dotiahnu sa samé elektronicky. To však nie je nič, čo by ste nepoznali aj z tých lepších ale stále relatívne bežných áut.

O hviezdnej oblohe na strope Rolls-Royce ste už asi tiež počuli. A áno, je to tak. V tapacíre stropu sú v niektorých dierkach malé svetielka. Umiestnené sú nepravidelne, čiže na čiernom strope naozaj vytvárajú akoby hviezdnu oblohu. O materiáloch ani nemá zmysel hovoriť. V Rolls-Royce majú kompletnú štúdiu o blahodárnom vplyve kvalitných prírodných materiálov nielen na ľudskú psychiku ale aj na zdravie. Môžete si byť teda istí, že v tomto smere nenájdete v Rollse žiadne kompromisné riešenie.

Ručná práca

Rolls-Royce nie je žiadny veľkosériový výrobca. Denne vznikne len 20 automobilov tejto značky. V továrni v anglickom Goodwoode nie sú takmer žiadne roboty a skoro všetko sa robí ručne. Podnikanie v pozícii toho najlepšieho vo svojom odvetní je trochu iné ako v prípade väčšiny. V Rolls-Royce totiž vôbec nesledujú výrobné náklady. Skrátka sa snažia vyrobiť všetko najlepšie ako sa dá. Za zmienku stojí pneumatické odpruženie, ktoré samostatne ovláda každý jeden tlmič. Vďaka takémuto riešeniu majú automobily tejto značky vynikajúce jazdné vlastnosti, aj keď hmotnosť každého modelu prevyšuje dvojtonovú métu.

Vypočul som si aj príbeh o chlapíkovi, ktorý vyvíjal „Bespoke Audio“ aparatúru, čo je vlastne príplatkový audiosystém Rollsu. Zaujímavé je, že nenesie logo žiadneho výrobcu audiosystémov. Viete prečo? Chlapík, ktorý má v Rollse na starosti audio totiž nebol spokojný s kvalitou ani jednej aparatúry ako celku. Namiesto toho vybral jednotlivé komponenty od špičkových výrobcov a vyskladal z nich prakticky tú najlepšiu automobilovú audioaparatúru na svete.

“Ležiacu osmičku”, znak nekonečna, používa Rolls-Royce na označenie modelov Black Badge.

Black Badge

Hlavný dôvodom tejto služobnej cesty bolo predstavenie radu modelov „Black Badge“. Ide o trochu ostrejšie ladené verzie modelov Wraith, Dawn a Ghost. Od bežných verzií sa navonok líšia najmä čiernou maskou chladiča, na ktorej tróni legendárna soška „Spirit of Ecstasy“ čiernej farby. Čierne sú aj ozdobné lišty či už okolo dverí alebo na veku kufra, ktoré sú štandardne chrómované. Dominantou týchto modelov sú 21-palcové kolesá s karbónovými detailmi. Karbón poslúžil aj ako hlavný dekoračný prvok interiéru. Po technickej stránke sa mierne zmenil podvozok, ktorý je stále mimoriadne komfortný, no pritom o niečo tuhší. Výfuky majú sýtejší zvuk a prevodovka má športový režim. Výkon 6,6-litrového dvanásťvalca narástol zo štandardných 570 koní na rovných 600 a krútiaci moment sa zväčšil o 20 Nm na výsledných 840 Nm. Iste si viete predstaviť, že s takýmto motorom pod kapotou by musela by musela jazdiť dynamicky aj celá Slovenská národná galéria, nie to ešte auto s miernou nadváhou.

Modely radu Black Badge boli samozrejme úžasné. Skúšal som ako Ghost tak aj Wraith. Najviac ma však oslovil „nešportový“ iba klasicky luxusný Ghost Extended Wheelbase. Rolls-Royce je pre mňa zhmotnením luxusu a od skutočného a neohroziteľného kráľa ciest, modelu Phantom, nemá tento predĺžený Ghost vôbec ďaleko.