Prvá jazda: Opel Grandland X | Sprechen Sie Französisch?

1090

Absolvovali sme prvé kilometre za volantom najnovšieho SUV od Oplu. Grandland X sa už ale zdá byť viac Francúzom ako Nemcom.

To, že Opel sa stal súčasťou francúzskeho koncernu PSA už nie je žiadnou novinou. Stalo sa tak ale až potom, čo nemecká automobilka Opel predstavila crossover Crossland X. Hovorím o tom, lebo ide o prvé auto s bleskom v logu, ktoré bolo vyvinuté v spolupráci s koncernom PSA. Krátko na to koncern oznámil, že automobilku Opel kupuje. Druhým modelom Oplu, ktorý vznikol v spolupráci s koncernom PSA, je Grandland X. Zatiaľ čo Crossland X je technickou dvojičkou nového Citroënu C3 Aircross, Grandland X zdieľa techniku s Peugeotom 3008.

Kríza identity 

Keby som vám to neprezradil, sami by ste na to asi neprišli. Pri pohľade zvonku totiž vôbec nič nenaznačuje príbuznosť s francúzskym SUV, ktoré tento rok získalo titul „Auto roka“. Grandland X má karosériu s originálnym dizajnom, ktorý korešponduje so súčasným dizajnovým štýlom značky Opel. Rovnako je na tom aj interiér. Ide skrátka o typický Opel. Auto sa prezradí, až keď sa mu lepšie pozriete na zúbok. Pri študovaní technických údajov si môžete všimnúť napríklad to, že rázvor náprav je úplne identický s Peugeotom 3008. Rovnaké parametre majú aj motory.

Opel Grandland X Peugeot 3008
Dĺžka[mm]: 4477 4447
Šírka[mm]: 1856 1841
Výška[mm]: 1609 1624
Rázvor[mm]: 2675 2675
Objem kufra[l]: 514/1652 520/1482

 

Podobne ako zvonku, aj vo vnútri je Grandland X čistokrvným Oplom.

Benzín alebo nafta? 

Výber je obmedzený skutočne len na toto kritérium. Zo začiatku predaja sú totiž na výber iba dva motory. Základ predstavuje 1,2-litrový turbodúchadlom prepĺňaný benzínový trojvalec s výkonom 96 kW (130 k). Naftovou alternatívou je 1,6-litrový štvorvalec vyladený na 88 kW (120 k). Už začiatkom roka 2018 však ponuku rozšíri silnejší turbodiesel s objemom dva litre. V ďalšej fáze rozširovania palety pohonných jednotiek je naplánovaná aj plug-in hybridná verzia. 

Verzia 1.2 Turbo man. 6 1.2 Turbo aut. 6 1.6 CDTI man. 6 1.6 CDTI aut. 6
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: 96 (130)/5500 96 (130)/5500 88 (120)/3750 88 (120)/3750
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: 230/1750 230/1750 300/1750 300/1750
Max. rýchlosť [km/h]: 188 188 189 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: 11,1 10,9 11,8 12,2
Kombinovaná spotreba [l/100 km]: 5,1 5,2 4,0 4,3
Pohotovostná hmotnosť [kg]: 1275 1295 1317 1355

 

Aj zadné sedadlá môžu byť vyhrievané (v najvyššej výabve sú štandardom).

Prvé dojmy

Lokálna novinárska prezentácia mala trochu zvláštny charakter. Na autách sme sa previezli z Bratislavy do Nitry a späť. Za volantom sme teda strávili dosť času, ale v pomerne jednotvárnych podmienkach – prevažne na diaľnici. Najprv sa mi do rúk dostala verzia so vznetovým motorom, ktorému asistovala 6-stupňová automatická prevodovka. Už pri radení „D“ som si uvedomil, že sedím síce v Opli, ale pod nemeckou fasádou sa skrýva Peugeot 3008. Veď Grandland X schádza z rovnakej výrobnej linky vo francúzskom Sochaux ako aj Peugeot 3008, tak čo si budeme nahovárať? Prezradila ho staromódna kulisa radenia automatickej prevodovky. Na tom ale samozrejme nie je nič zlé, len dnes už veľa výrobcov tento typ radenia nepoužíva. Každopádne, prevodovka je úplne nová, moderná, s vysokou účinnosťou a malým preklzom hydrodynamického meniča krútiaceho momentu. Pre Peugeot ju vyvinula japonská spoločnosť Aisin a môžem úprimne povedať, že patrí medzi to lepšie, čo sa dá v danej triede kúpiť. Platí to aj pre motor. Nech už majú francúzske autá akúkoľvek povesť, naftové motory im išli vždy.

V Nitre som sa posadil za volant benzínového trojvalca, ktorý spolupracoval so 6-stupňovým manuálom. Musím povedať, že pri takomto priamom porovnaní bol benzínový motor živší. Áno, aj napriek tomu, že je to len „jedna-dvojka“ a že je to len trojvalec. To auto ide naozaj pekne. Tajomstvo úspechu spočíva v jeho mimoriadne ľahkej konštrukcii. Aj keď je Grandland X o približne 20 cm dlhší ako Mokka X alebo Crossland X, je ľahší ako kompaktná Mokka X. No a už keď som absolvoval takmer celú trasu na diaľnici, spravil som si malý test spotreby. Palubný počítač naftového Grandlandu X nám pri tempomatovej 130-tke na konci cesty ukázal číslo 6,1 l/100 km. Benzínový na prejdenie 100 km potrebuje za rovnakých podmienok presne o liter paliva viac. A čo samotná jazda? Kolegovia tvrdia, že vraj je Opel o čosi komfortnejší ako Peugeot a že aj zvuková izolácia podvozka je lepšia. Ja sa nebudem tváriť, že som si niečo také všimol. Peugeot 3008 som šoféroval prvý a poslednýkrát vo februári a medzitým som prestriedal minimálne 70 áut. Každopádne, Peugeot 3008 bol pre mňa veľmi príjemným prekvapením. Určite ide o jeden z najlepších počinov tejto automobilky za posledné obdobie, takže Opel nestaval na zlom základe. Práve naopak. Ide už len o to, ktoré auto sa vám páči viac. Pod povrchom sú to vlastne dvojčatá.