PRVÁ JAZDA Renault Austral: Stávka na krásu

1625
Zdroj: Jozef Murárik

Francúzska automobilka Renault nám predstavila na Slovensku úplne nový model Austral. A nebolo to predstavenie hocijaké, bolo spojené s najazdenými približne 800 kilometrami.

To už dokáže o aute povedať viac ako nejakých 20 kilometrov v okolí jedného miesta. Aký je teda najnovší prírastok v modelovej ponuke Renaultu?

Zdroj: Jozef Murárik
Zdroj: Jozef Murárik

Platforma väčších áut

Nový model stojí na platforme CMF-CD, ktorá je určená pre väčšie autá a predurčuje aj použitie pohonných jednotiek. Motor s objemom 1332 cm³, ktorý má mild hybrid so štandardnou 12 V technológiou neprekvapí nikoho, novinkou je skôr menší trojvalec. Ten bude buď ako základný kameň ponuky, alebo ako základ pre najvýkonnejšiu alternatívu s full hybridným použitím, dosahujúcu až 146 kW (199 k). O hybridoch sa už dávnejšie hovorilo, teraz prichádza nová evolúcia verzie, ktorá začala svoju púť v modeloch Arkana, Captur a Clio.

Zdroj: Jozef Murárik
Zdroj: Jozef Murárik

Prekvapením je prevodovka

Hybridné modely budú síce využívať 5+2-stupňovú upravenú z pôvodných inštalácií, ale v mild hybride 1,3 TCe by ste osvedčenú dvojspojku hľadali márne. Automobilka namiesto nej používa novú bezstupňovú prevodovku CVT od firmy Hitachi, ktorú zjavne navrhol Nissan, ten takéto prevodovky v Alinacii ľúbi najviac.

Zdroj: Jozef Murárik
Zdroj: Jozef Murárik

Pri reálnej jazde sa však dá len ťažko postrehnúť rozdiel medzi dvomi prevodovkami, lebo obe fungujú veľmi príjemne. Nové CVT však dokáže jazdiť s 2000 otáčkami pri diaľničnej rýchlosti. Temnejšou stránkou môže byť trochu vyššia spotreba, ako mal agregát práve s predchádzajúcou prevodovkou, ktorá stále funguje vo všetkých ostatných implementáciách. Na diaľnici ukazoval palubný počítač tesne nad 7,5 litra benzínu na sto kilometrov.

Zdroj: Jozef Murárik
Zdroj: Jozef Murárik

4Control

Renault priniesol aj nové nastavenie podvozku. Systém 4Control je určený výhradne pre hybridné modely, takže ostatné si musia vystačiť s natáčaním prednej nápravy. A to isté platí aj pre viacprvkové zavesenie vzadu. To je tiež iba pre full hybrid s natáčaním zadnej nápravy. Celkovo auto pôsobí trochu tuhšie, čo môže byť aj dôsledok použitia naozaj obrovských 20-palcových zliatinových diskov. Menšie disky s priemerom 19, alebo skôr 18 palcov by spôsobili komfortnejšie ladenie.

Zdroj: Jozef Murárik
Zdroj: Jozef Murárik

O komforte je však dôležitá reč v interiéri. Sedadlá sú ideálne tuhé, majú veľmi dobrý tvar a je na nich dosť miesta. Nemajú síce výsuvnú časť ako oporu ku kolenám, ako mali Talismany a Espace v minulosti, ale drvivej väčšine vodičov to nechýba. Priestrannosť nie je témou len vpredu, ale rovnaká situácia je aj vzadu, kde majú pasažieri aj možnosť nastaviť si sklon operadla a aj pozíciu sedadiel v pozdĺžnom smere. Tým ale menia aj objem batožinového priestoru. Jeho základný stav hovorí o 487 litroch. Pri posunutí sedadiel dopredu a kolmejšom sklone operadla je to až 575 litrov. Variabilita je na fantastickej úrovni a v tomto ohľade dokáže Austral naozaj nahradiť nielen Kadjar, ale aj obe veľkosti modelu Scenic.

Zdroj: Jozef Murárik
Zdroj: Jozef Murárik

Koľko stojí?

Základná cena verzie, s ktorou sme mali tú česť, je 37 600 eur. K nej treba prirátať zopár príplatkov, najmä však maticové LED svetlomety za 900 eur, a cena sa dokáže dostať kľudne aj nad 40 000 eur. Austral sa však chce presadiť na trhu, ktorý je naozaj presýtený všetkými možnými modelmi všetkých možných výrobcov. Bojuje teda slušným priestorom, veľmi pekným tvarom, technológiami, hlavne však spracovaním. A s príchodom full hybridov dostane aj omnoho viac výkonu. TCe 160 s novou bezstupňovou prevodovkou pôsobí priemerne výkonne, ale full hybrid s najvýkonnejšou špecifikáciou bude iná pesnička.