PRVÁ JAZDA: Jeep Cherokee | Bozk pre žabiaka

2315

Súčasná generácia Jeepu Cherokee bola seriózne jedným z najškaredších áut na trhu. To už je však minulosťou. Pre rok 2019 dostal indián novú tvár, ktorá bola v podstate jediným problémom. Nová technika je už len vedľajším efektom viac než vítanej modernizácie.

Keď Jeep predstavil poslednú generáciu modelu Cherokee, myslel som si, že je to vtip. Nebol. To auto sa normálne dostalo do predajní. Veľa sa ich v Európe nepredalo (netuším prečo), ale zase v Amerike malo úspech. Automobilka dokonca navyšovala výrobnú kapacitu, aby uspokojila dopyt. Jedno však musím dizajnérovi Gregovi Howellovi uznať – týmto dizajnom predbehol dobu. Na veľmi podobnej konfigurácii predných svetiel totiž Citroën postavil aktuálny dizajnový štýl všetkých svojich modelov. Obdobný koncept zvolili napríklad aj tvorcovia dizajnu Hyundaia Kona.

Detaily tvoria celok

Nový model dostal prednú časť s klasickými, teda vyššími svetlometmi v hornej časti a s hmlovkami v spodnej časti. Žiadne zbytočné svetlá medzi nimi navyše. Sedem mriežok na maske chladiča ostáva. Veď bez nich by to ani nebol Jeep. Nejde však len o dizajnovú črtu, ale aj o dôležitý historický odkaz – Jeepu sa totiž ako prvému autu na svete podarilo prejsť cez všetkých sedem kontinentov.

Zmenila sa aj zadná časť. Asi najvýraznejšou zmenou je presunutie poznávacej značky z nárazníka do veka batožinového priestoru. To je ponovom z kompozitných materiálov, čiže je ľahšie. Zadné svetlá majú pozmenenú grafiku a odteraz využívajú LED diódy namiesto žiaroviek. Aj predné svetlá sú mimochodom štandardne „Full LED“. Osviežený vzhľad modelu Cherokee dopĺňa tiež päť nových vzorov diskov kolies a dva nové odtiene laku karosérie.

Veľké displeje s peknou grafikou opticky zvyšujú kvalitu interiéru.

Praktickejší interiér

Modernizovaný interiér pôsobí nielen sviežejším, ale aj hodnotnejším dojmom. Zároveň je o niečo praktickejší. Prepracovaná stredová konzola vytvorila predĺžením predného odkladacieho priestoru obšírnejšie možnosti na odkladanie mobilných telefónov a ďalších zariadení v blízkosti USB zásuvky, čím sa uľahčil prístup k online službám. Dominantou kabíny je 8,4-palcový displej multimediálneho systému na stredovej konzole.  Samozrejmosťou je konektivita cez rozhrania Apple CarPlay aj Android Auto.

V rámci modernizácie konštruktéri zväčšili objem batožinového priestoru o 30 l na výsledných 570 l.

Zatiaľ jeden motor

Do Európy sa Cherokee dováža iba s 2,2-litrovým turbodieslom, ktorý môže byť naladený na 110 kW (150 k) alebo na 143 kW (195 k). Slabšia verzia sa kombinuje iba so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou zatiaľ čo silnejší variant je štandardne dodávaný s deväťstupňovým automatom. Po prvý raz v histórii modelu Cherokee si ho môžete objednať aj s pohonom iba prednej nápravy. Inak je pohon 4×4 samozrejmosťou. Dokonca je za príplatok k dispozícii aj dvojstupňová redukčná prevodovka. Na budúci rok ponuku motorov rozšíri dvojlitrový benzínový štvorvalec s výkonom 198 kW (270 k).

Prvé dojmy

Naše zoznámenie sa s inovovaným Jeepom Cherokee bolo pomerne stručné. Viac si sľubujeme od klasického redakčného testu, ale musím povedať, že prvý dojem bol veľmi dobrý. Skúšali sme silnejšiu verziu 2,2-litrového turbodiesla s pohonom 4×4. Motor nemá prakticky žiadnu turbodieru a vďaka deviatim rýchlostným stupňom sa v podstate ani nedá dostať do otáčok, kedy by nereagoval na plyn okamžite. Prevodovka funguje napriek veľkému počtu prevodov bez zaváhania a výkon 195 koní je aj na toto stredne veľké SUV úplne postačujúci. Interiér pôsobí veľmi príjemne. V porovnaní s niektorými európskymi, no hlavne ázijskými konkurentmi, má Jeep veľmi dobre zvládnutý infotainment. Obidva displeje majú peknú grafiku a jednoduché ovládanie. Na palube nechýbajú ani všetky najmodernejšie asistenčné systémy, ale Jeep je aj tak koniec koncov o inom – o jazde mimo asfaltu. No a v tejto disciplíne nemá Cherokee vo svojej triede reálneho konkurenta.