Prvá jazda: Dacia Duster | Rokmi overený recept

5155

Rumunská automobilka Dacia prichádza s druhou generáciou modelu Duster. Vyzerá síce skoro ako tá prvá, ale všetko, čo bolo treba vymeniť, je vymenené a všetko, čo bolo dobré, ostalo presne tak, ako to má byť.

Duster je najpopulárnejšou Daciou všetkých čias. Znalosť značky je v prípade Dustera dokonca väčšia ako u samotnej automobilky Dacia. Na poslednej tohtoročnej služobnej ceste, kedy sme už postupne uberali plyn aj v pracovnom nasadení, sme mali chvíľu čas na debatu s kolegami a s ľuďmi z Dacie o tom, prečo to tak asi je. Zhodli sme sa, že to bude asi tým, že Duster v podstate nemá konkurenciu. Za takú cenu skrátka nezoženiete žiadne nové SUV tejto veľkosti. Je preto skvelé, že výrobca sa drží osvedčenej receptúry. Auto sa dizajnovo ani funkčne nijako zásadne nezmenilo. Výrazné zmeny k lepšiemu je badať hádam len v interiéri, čo je dobré. Podstatné však je, že ani nárast cien nie je príliš markantný.

Nový model alebo rozsiahly facelift?

Táto otázka mi vŕta v hlave od predstavenia nového Dustra na frankfurtskom autosalóne. Chodil som okolo neho a skúmal ho prenikavým pohľadom. Ako keď sa na karnevale pod maskou snažíte nájsť známu tvár…“Kamarát, si to ty? Nie si to ty?“ PR manažérka Dacie mi vtedy marketingovým slovníkom vysvetlila, že ide o úplne novú generáciu, aj keď dizajn je skôr evolúciou pôvodných kriviek ako nejakou zásadnou revolúciou. Áno, je to tak. Dizajn sa skutočne veľmi nezmenil, aj keď všetky karosárske diely sú nové. Nové sú samozrejme aj svetlá. Tie predné majú navyše integrované LED diódy na denné svietenie už aj v základnej výbave. Pod povrchom je to však pôvodný Duster. Podvozok sa nezmenil. Skelet karosérie bol však v kritických miestach zosilnený. Na nosníky ako aj na A-stĺpikoch konštruktéri použili pevnejšiu oceľ.

ROZMERY - nová Dacia Duster

 Pôvodný Duster
4x2/4x4
Nový Duster
4x2/4x4
Rozdiel
4x2/4x4
Dĺžka [mm]43154341+26
Šírka [mm]18211804-17
Výška [mm]16951693/1682-2/-13
Rázvor náprav [mm]26742674/26760/+2
Svetlá výška [mm]205/210210+5/0
Objem kufra [l]475/408478/467+3/+59

Správny smer

Skutočná revolúcia však nastala v interiéri. Jedna z vecí, ktoré mi na autách tejto značky prekážajú asi najviac, sú sedadlá. Konečne sa tým začali zaoberať a Duster, ako vlajková loď, dostal konečne niečo, čo sa už dá nazývať sedadlom. Dokonca to má aj bedrovú opierku a solídnu oporu stehien. Palubná doska je úplne nová. Displej multimediálneho systému sa posunul o čosi vyššie, vďaka čomu je podstatne lepšie čitateľný. Asi najviac sa mi páči nová stredová konzola, ktorá má „klavírne“ prepínače. K dispozícii je dokonca automatická klimatizácia s hliníkovými otočnými ovládačmi, v ktorých strede sú malé displeje. Nech mi každý prepáči, ale mne to trochu pripomína Audi. A to je pre Daciu veľký kompliment, keďže práve Audi je známe najkvalitnejšími interiérmi. Ako celok skrátka pôsobí nový interiér citeľne kvalitnejšie a hodnotnejšie.

Známe motory

Ponuka motorov ostáva prakticky identická. Aj naďalej ostáva v ponuke atmosféricky plnený 1,6-litrový štvorvalec s výkonom 114 koní (v prípade úpravy na LPG 109 koní). Silnejšou alternatívou je „jedna-dvojka“ s turbom vyladená na 125 koní. Pre priaznivcov nafty sú nachystané dve verzie motora 1.5 dCi: 90 alebo 109 koní.

MOTORY - nová Dacia Duster

 1.6 SCe
4x2/4x4
1.6 SCe LPG
4x2
1.2 TCe
4x2/4x4
1.5 dCi (66 kW)
4x2
1.5 dCi (80 kW)
4x2/4x4
1.5 dCi EDC
4x2
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:84 (114) /550080 (109) /550092 (125) /530066 (90) /375080 (109) /400080 (109) /4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:156/4000144/4000205/2300200/1750260/1750260/1750
Max. rýchlosť [km/h]172/170169177/179158171/169171
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,9/12,916,610,4/11,013,811,8/12,411,9
Kombinovaná spotreba [l/100 km]6,6/7,08,86,2/6,44,44,4/4,74,4

Prvé dojmy

V rámci novinárskej prezentácie som si mal možnosť vyskúšať tri autá. Ako prvá sa mi do rúk dostala prepĺňaná „jedna-dvojka“ s pohonom predných kolies. Už po prvých pár kilometroch som ocenil spomínané pohodlnejšie sedadlá ale aj citeľne lepšie odhlučnenie kabíny. V porovnaní s predchodcom je na palube výrazne lepší akustický komfort. Vylepšené je aj riadenie, aj keď stále by mohlo mať o niečo strmší prevod. Keď už sme pri tom volante, musím podotknúť, že má konečne už aj hĺbkové nastavovanie, nielen výškové. Ocenil som tiež presnosť šesťstupňovej manuálnej prevodovky.  V kombinácii so silnejšou verziou motora 1.5 EDC som si vyskúšal aj šesťstupňový automat. Ide o dvojspojkovú prevodovku, ktorá si s motorom celkom dobre rozumie. Pochváliť musím aj správny smer manuálneho radenia. Na záver sme si vyskúšali verziu s pohonom 4×4 v teréne. Práve tu na mňa urobil nový Duster najlepší dojem. Nechýba asistent zjazdu z kopca, či dokonca kamery po obvode auta, ktoré dokážu vodičovi celkom efektívne pomôcť v neprehľadných situáciách.

Ceny

Základná cena Dacie Duster ostala nezmenená. Aj nový model štartuje pod magickou hranicou 10 000 €. Zvyšné ceny sú trochu vyššie, ale úplne oprávnene. Zmenili sa totiž aj výbavy. Ponovom sú bohatšie a hlavne obsahujú také prvky, ktoré sa predtým nedodávali, ako napríklad bezkľúčový vstup a štartovanie. Nový model je teda o chlp drahší, ale čakal som, že ten nárast cien bude väčší vzhľadom na to, o koľko lepšie je to auto. Ako to teda vyzerá v cenníku nového Dustera? Druhá výbava začína na 11 290 €. Ide samozrejme o nesmrteľnú atmosférickú jedna šestku s pohonom prednej nápravy. Štvorkolka štartuje na sume 13 090 €. V ponuke ostáva aj verzia upravená na spaľovanie LPG (výhradne s pohonom predných kolies). Tá začína na cene 12 090 €. Najlacnejší diesel vás vyjde na 13 240 €. Všetky uvedené ceny sú len s druhým stupňom výbavy. Za uvedenú cenu naftovej verzie však môžete mať benzínovú „jedna-šestku“ s najvyššou výbavou. Automat sa dodáva len s motorom 1.5 dCi a pohonom predných kolies. Dostupný je od výbavy Comfort, a to od 15 740 €. Najdrahší Duster v cenníku stojí 17 390 € – výbava Prestige, silnejšia verzia motora 1.5 dCi s manuálnou prevodovkou a pohonom 4×4.