Porsche Taycan Cross Turismo: Až 761 terénnych koní bude na stovke za 2,7 s

1417
Zdroj: Porsche

Nový Taycan Cross Turismo si zachováva všetky silné stránky Taycanu, no do mixu pridáva viac priestoru pre cestujúcich na zadných sedadlách s batožinovým priestorom, ktorý pojme až 1200 litrov čohokoľvek. Narozdiel od sedanokupé, Cross Turismo bude k dispozícii len ako štvorkolka so vzduchovým, nastaviteľným podvozkom. 

Vzhľad modelu Taycan Cross Turismo celkom nápadne vychádza z konceptu Mission E Cross Turismo predstavenej na medzinárodnom autosalóne v Ženeve v roku 2018. Jeho siluetu definuje najmä klesajúca línia strechy smerom dozadu – dizajnérmi Porsche nazývaná aj flyline.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Špeciálna snehová vločka

Nový Taycan však nie je len Turismo, ale aj Cross. Na to nadväzujú ozdobné lišty podbehov, predné a zadné splittery či bočné prahy. V kombinácii s paketom Off-Road Design má Cross Turismo klapky v rohoch predného a zadného nárazníka a na koncoch prahov, ktoré majú chrániť karosériu a zároveň… Pravdepodobne pripomínať zlaté časy nemeckej pretekárskej série DTM.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Jasný Taycan to bude aj v interiéri: horná, aj spodná časť palubnej dosky v tvare krídla sa tiahne po celej šírke automobilu, pričom samostatne stojaci zakrivený prístrojový štít tvorí najvyšší bod celej palubnej dosky. Centrálny 10,9-palcový displej infotainmentu a ďalší voliteľný displej pred spolujazdcom dodávajú interiéru futuristický cveng, ktorý trocha ochladzuje kompas, dostupný v rámci balíka Off-Road Design.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Keď do blata, tak inteligentne

Integrované riadenie podvozku Porsche 4D Chassis Control analyzuje a synchronizuje všetky jeho aktívne systémy v reálnom čase. Spoločnosť Porsche využíva centrálny sieťový riadiaci systém pre podvozok modelu Taycan Cross Turismo. Adaptívne vzduchové pruženie s trojkomorovou technológiou vrátane elektronického riadenia tlmičov PASM (Porsche Active Suspension Management) je štandardne súčasťou všetkých modelov Taycan Cross Turismo.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Vzduchový podvozok štandardne obsahuje funkciu Smartlift. To umožňuje zákazníkovi ľahko naprogramovať systém tak, aby sa jazdná výška automaticky zvyšovala na určitých opakujúcich sa miestach, ako sú napríklad spomaľovače alebo príjazdové cesty do garáže. Takéto polohy je možné uložiť jednoduchým stlačením tlačidla “Chassis”.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Taycan Cross Turismo je štandardne dodávaný s ďalším jazdným programom “Gravel” pre cesty po ľahkom teréne, ako sú štrkové či blatisté povrchy. V tomto režime sa jazdná výška v porovnaní so sedanom zvýši o 30 milimetrov. Režim Gravel ovplyvňuje aj podvozkové systémy Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Traction Management (PTM), Porsche Torque Vectoring Plus (PTV +) a Porsche Stability Management (PSM), ako aj prevodovka zadnej hnanej nápravy. Operácie radenia sú optimalizované tak, aby zabezpečili maximálnu trakciu. Charakteristiky plynového pedála boli tiež navrhnuté špeciálne pre jazdu v teréne, kde ide predovšetkým o presnosť ovládania.

Taycan prichádza aj so špeciálnym nosičom na bicykle.
Zdroj: Porsche

Keď na ceste, tak aerodynamicky

Dizajn, ktorý sa môže pochváliť hodnotou Cd od 0,26, významne prispieva k nízkej spotrebe energie a teda k dlhému dojazdu. Opatrenia týkajúce sa aktívnej aerodynamiky Porsche (PAA) zahŕňajú nastaviteľné prívody vzduchu vpredu. Vzduchové odpruženie tiež umožňuje znížiť pri vyšších rýchlostiach čelnú plochu a hodnotu Cd znížením podvozku v dvoch stupňoch. 

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Okrem všetkých týchto nových fičúr je to však Taycan, ako ho dobre (ešte ne)poznáme. Je tu 800 V plaubný systém (tzn. systém, ktorý je schopný pracovať v rozsahu 610 až 835 V), čím, spolu s nedávno predstaveným Hyundai Ioniq 5, ubieha klasicky používaným 400 V systémom v bežných elektromobiloch. Štandardná, dvojvrstvová batéria Performance Battery Plus obsahuje 33 modulov, z ktorých každý pozostáva z 12 článkov. Celková kapacita batérie je 93,4 kWh.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Vďaka Functions on Demand si môžu vodiči Taycanu podľa potreby dokúpiť rôzne komfortné a asistenčné funkcie aj po zakúpení vozidla. Dostupnosť nezávisí od pôvodnej konfigurácie auta a nie je potrebné navštíviť dielňu. To je v súčasnosti možné pre systémy Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), Power Steering Plus, Active Lane Keeping a Porsche InnoDrive.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Elektromobil s prevodovkou

Všetky modely Taycan Cross Turismo majú dva elektromotory, jeden namontovaný na prednej náprave a druhý na zadnej náprave, a preto majú štandardne pohon všetkých kolies. Dosah aj trvalý výkon pohonu ťažia z vysokej účinnosti permanentne budených synchrónnych motorov. Elektromotor, prevodovka a pulzne riadený invertor sú kombinované do kompaktného pohonného modulu. Možný výkon rekuperácie sa ešte raz zvýšil. Pri výkone až 290 kW je to podstatne viac ako rekuperačný výkon konkurencie.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Začína sa na modeloci Taycan 4 Cross Turismo s výkonom 280 kW (380 koní) a dojazdom 389 – 456 km, ponuka pokračuje Taycanom 4S Cross Turismo s 360 kW (490 koňmi) a dojazdom 388 – 452 km.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Taycan Turbo Cross Turismo ponúkne výkon až 460 kW (625 koní) s 850 newtonmetrami, s ktorými sa dostane až 395 – 452 kilometrov ďaleko. Vrcholom modelovej palety Taycanu je model Turbo S Cross Turismo, ktorý dokáže svojich štandardnách 460 kW (625 k) dočasne zvýšiť až na 560 kW (761 koní) pre Launch Mode. Dojazd bude ale trocha menší – “len” 388 – 419 kilometrov.

Taycan Cross Turismo bude uvedený na trh v lete 2021. Porsche očakáva, že piatimi najväčšími trhmi pre auto budú USA, Spojené kráľovstvo, Nórsko, Holandsko a Nemecko.