Porsche 911 R: Športiak čisto pre puristov

915

Že Porsche robí absolútne dokonalé autá na jazdný pôžitok, snáď netreba nikomu vravieť. Ba čo viac, počúva svoju klientelu a máme tu 911 so štvorlitrovým motorom a manuálnou prevodovkou. V podstate GT3 RS so zábavnejšou skriňou a bez spojlera.

Toto auto však nie je len perfektný nástroj na víkendovú zábavu, ale aj ideálna investícia. Stačí sa pozrieť na 911 GT3 RS 4.0, ktorej trhová cena sa dnes pohybuje snáď aj okolo pol milióna eur.

911 R dostala najvýkonnejší atmosférický boxer, ktorým Porsche v súčasnosti disponuje. Štvorliter z GT3 RS má výkon 368 kW (500 k) pri 8500 ot./min. Zároveň ponúkne 460 Nm krútiaceho momentu pri 6250 ot./min.

Prevodovka je kompletne nová a na rozdiel od Carrery má šesť stupňov. Zostal aj systém natáčania zadných kolies, ktorý ale s novou kalibráciou poskytuje progresívnejšie zatáčanie.

R-ko vypáli z nuly na 100 km/h za 3,8 s a v akcelerácii končí až pri 323 km/h. Oproti RS sa ušetrilo okolo 50 kg, čo okrem ľahšej prevodovky zabezpečil aj klasický jednohmotný zotrvačník. Blatníky sú z karbónu, strecha z magnézia a výfuk je titánový. Voz má spolu len 1370 kg.

Celkovo sa vyrobí iba 911 ks a všetky sú, ako inak, už vypredané. Či sa na Slovensko dostane nejaký z nich, nie je isté, ale v Česku jeden pribudne. Neoficiálne sa cena pohybuje od 190 000 eur vyššie bez DPH.

GT3 a GT3 RS sú síce cestné autá, ale skôr určené na trať. 911 R stavali naopak pre zábavu v serpentínach vášho obľúbeného kopca.