Porsche 718 T: zredukované na maximálny pôžitok z jazdy

404

Písmenom T označuje nemecká automobilka Porsche jednoducho povedané odľahčené modely, ktoré sú vďaka nižšej hmotnosti ešte o čosi agilnejšie. Po 911-tke s označením T (model 991), ktorá sa rozpredala ako teplé rožky, prichádza Porsche 718 T.

História písmenka T, ktoré sa vyskytuje v označeniach modelov automobilky Porsche, siaha až do roku 1968, kedy Porsche predstavilo prvýkrát Porsche 911 T. Prečo T? T v tomto prípade znamená „Touring“, čo je synonymom potešenia z jazdy v tej najčistejšej podobe. Nejde pritom o výkon, skôr o nižšiu hmotnosť. Aj preto nové modely Boxster a Cayman z radu 718 T technicky vychádzajú zo základných verzií. Poháňa ich dvojlitrový boxer prepĺňaný turbodúchadlom s výkonom 220 kW (300 k) a krútiacim momentom 380 Nm.

Skutočný originál

Čim sa teda modely s „T-čkom“ líšia od tých štandardných? V základnej výbave majú 20-palcové disky kolies, balíček Sport Chrono a podvozok znížený o 20 mm. Ďalej sú to detaily ako sivé kryty spätných zrkadiel či koncovka výfuku zdobená čiernym chrómom. Nechýbajú ani identifikačné nápisy na bokoch. Čerešničkou na torte sú skrátené dráhy radenia manuálnej prevodovky (automatická dvojspojková je za príplatok).

Samozrejmosťou je mechanický samosvorný diferenciál a systém „torque vectoring“, teda smerovanie krútiaceho momentu na výjazde zo zákruty podľa uhla natočenia volantu na vonkajšie zadné koleso. Za zmienku stoja aj dynamické silentbloky pohonného ústrojenstva, ktoré spájajú dobré vlastnosti mäkkých aj tvrdých silentblokov, pričom veľmi efektívne eliminujú akékoľvek vplyvy pohybov pohonného ústrojenstva na jazdu. Vďaka nim tak môže byť jazda mimoriadne precízna.

Odtučňovacia kúra

Porsche sa snažilo znížiť hmotnosť všade, kde to šlo, takže namiesto vnútorných kľučiek dverí tu nájdete iba látkové pútka. Nastavovanie sedadiel bohužiaľ nie je manuálne. Aj modely 718 T majú elektrické sedadlá, ale nastaviteľné iba v dvoch smeroch. Majú teda iba dva elektromotory, takže sú ľahšie ako sedadlá so širším rozsahom nastavovania. Asi najväčšou stratou je diera v stredovej konzole na mieste, kde zvykne byť veľký displej multimediálneho systému.

V Porsche si však uvedomujú, že nemať v aute ani rádio je predsa len extrémizmus, takže odkladacia schránka na mieste displeja nie je povinná. V prípade záujmu vám bez príplatku dodajú všetko, čo tam patrí. Pýtate sa, koľko kíl sa im podarilo ušetriť? Automobilka presný údaj nezverejnila, no tvrdia, že zníženie hmotnosti vykompenzovalo jej nárast kvôli nutnosti používania filtra pevných častíc.

Nemecké ceny už poznáme, no slovenské zatiaľ nie. Každopádne, Porsche tvrdí, že za túto „exkluzivitku“ nie je nutné platiť veľa. Dokonca budú modely s označením T o 5 až 10% lacnejšie ako základný model s porovnateľnou výbavou. Znie to lákavo, čo poviete?