Peugeot e-208: Myš na baterky

1096
Zdroj: Dávid Dejvo Schun
" "

Elektrická 208-ička je slovenským rodákom. Pochádza z Trnavy a mieri do celej Európy. Otázka len je, či na to má. Konkurencie je totiž stále viac.

Už sú to približne štyri roky, čo sa francúzsky Peugeot snaží dobyť segment menších elektrických áut svojím horúcim želiezkom v ohni. Model e-208 nie je samostatne stojacim modelom. Patrí do rodiny 208-ičiek a technologicky sa odvíja od spaľovacích modelov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Už prvá generácia modelu 208 pochádzala zo Slovenska. Jej výroba sa datuje od roku 2011 a na úspech nečakala dlho. Ťažila z pestrej ponuky, ktorá okrem benzínových motorov zahŕňala aj škálu naftových agregátov. Druhá generácia prišla v roku 2019 a dodnes ponúka aj naftový 1,5-litrový štvorvalec BlueHDi. My sme na test dostali elektrickú alternatívu, ktorá sa na scéne objavila až v druhej generácii.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ako klasika, ale na elektrinu

Na dizajne by ste s výnimkou špecifických štítkov “e” priveľa rozdielov nenašli. Malý hatchback má rovnaký svetelný podpis šabľozubého leva a dokonca aj štandardné svetlomety. Vzadu nenájdete žiaden výfuk a namiesto otvoru nádrže sa nachádza nabíjací otvor. Jednoducho ide o čistokrvnú 208-ičku, avšak s batériou.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

V interiéri tomu nie je inak. Volič automatickej prevodovky v tomto prípade slúži na určenie smeru jazdy a o zábavu sa starajú štandardné multimédiá, do ktorých dizajnéri integrovali zobrazovanie štatistík elektrickej jazdy.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Sedenie a sedačky sú typické pre tento segment. Nepatria medzi najkomfortnejšie, no poskytujú dostatočné bočné vedenie a na mestské trasy sú viac ako ideálne. Miesto vzadu je skôr pre menších cestujúcich, no skôr z hľadiska kolies. Priestoru na hlavu poskytuje elektrická 208-ička dosť v prípade vyšších cestujúcich. Batožinový priestor sa s veľkosťou 265 litrov radí medzi priemer.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ideálny do mesta

Pod kapotou auta sa nachádza 100-kilowattový elektromotor poháňajúci výlučne prednú nápravu. Tú napája akumulátor s využiteľnou kapacitou približne 46 kWh, zabezpečujúci dojazd približne 300 kilometrov. Samotná spotreba v cykle WLTP sa pohybuje medzi 16,3 a 16,5 kWh/100 km a približuje sa k realite. Teda pokiaľ jazdíte úsporne a nemíňate priveľa energie na komfortné spotrebiče. Pri plnom kúrení a štandardnej jazde nám auto predpovedalo dojazd 250 – 270 kilometrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Samotná jazda je veľmi príjemná. Auto je určené do mesta a tomu je prispôsobený aj charakter elektrickej jazdy. V režime Normal je výkon obmedzený na 80 kW, čo je úplne akurát na bežnú jazdu mestom. Ak si zapnete mód Eco, výkon klesne na 60 kW a to už začnete cítiť. V režime Sport sa však odomkne plných 100 kW, ktoré na 1,5-tonové auto bohato stačia. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h predstavuje 8,1 sekundy, no elektrická 208-ička nie je určená na pouličné šprinty. No rozhodne nebudete spomaľovať mestskú premávku. Dokonca ani diaľničné rýchlosti nie sú pre Peugeot e-208 prekážkou. Vďaka dodatočnej váhe batérií nie je 130-tku takmer cítiť a auto sedí na ceste ukážkovo.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak však plánujete tráviť čas diaľničnými presunmi, budete tráviť čas aj na komerčných nabíjacích staniciach. Pri spomínanej kapacite akumulátora je totiž dojazd vo vysokých rýchlostiach skutočne malý. Ešte viac ako samotný dojazd vás však dokáže vystrašiť ukazovateľ zostávajúcich elektrických kilometrov. Ak však prejdete na pokojnejšie tempo, veľmi rýchlo sa prepočíta a upraví naspäť.

Príchod Peugeotu e-208 je pre Slovensko výbornou správou. Francúzska automobilka dala jasne najavo, že s nami ako výrobcami počíta aj v budúcnosti. A keďže sme ako krajina závislí na automobilovom priemysle, takáto správa padne len vhod.

Základná cena modelu – Peugeot 208: 16 700 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot e-208: 35 290 €
Záruka: 8 rokov alebo 160 000 km na 70% batérie
EuroNCAP: 4* (2019)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:100(136)
Najvyšší krút. moment [Nm]:260
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:150
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,1
Spotreba - WLTP [kWh/100 km]:16,3-16,5
Dojazd – WLTP mesto [km]:340
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:285
Kapacita batérie [kWh]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1530
Dĺžka [mm]:4055
Šírka [mm]:1745
Výška [mm]:1430
Rázvor [mm]:2540