Odhalenie príbehu: Bugatti Galibier

646
Bugatti Galibier
Zdroj: Bugatti

Pamätáte sa na koncept štvordverového kupé z dielní Bugatti z roku 2009? Možno máte tak, ako ja, hmlisté spomienky, niečo sa mi marí, ale predsa, bolo to už takmer pred 11 rokmi. Neúplné spomienky sa vyjavujú aj preto, že Volkswagen nedovolil toto auto celkom odhaliť verejnosti. 

Ultraluxusný 16C Galibier mal vychádzať z vtedajšieho kráľa rýchlosti – Veronu. Model ostal iba v plánoch, nikdy nebol vyrobený jediný kus. Prečo to tak bolo, a čo sa skrývalo v pozadí? Dnes, po celej dekáde, poznáme na tieto otázky odpovede, a to i vďaka automobilovému webu Hagerty, ktorý uskutočnil toto pátranie za pravdou.

Bugatti Galibier

Štyri sedadlá a W16 pod kapotou

V prednej časti využíval Galibier časť dizajnu z Veyronu. Podobnosť spôsobovala predná trojčlenná maska, časť kapoty a identicky uložené svetlá. Tam to ale aj končilo. Limuzína dostala dlhú prednú kapotu, pod tú sa totiž musela zmestiť obrovská 8,0-litrová W16 s dvojicou turbodúchadiel. Pričom Veyron mal až dva páry. Výkonu bolo však dostatok, rovných 1 000 koní. Dizajnovo nešlo o žiaden futuristický automobil, 16C Galibier bol v podstate pripravený k produkcii.

Bugatti Galibier

Vtom prišli nariadenia z vyšších pozícií. Proporcie limuzíny sa začali postupne meniť, aj napriek tomu, že zákazníkom sa auto celkom páčilo. K blížiacemu sa dátumu odhalenia Galibiera sa vzhľad zmenil ešte výraznejšie. Model narástol o 15 centimetrov do výšky, zatiaľ čo jeho dĺžka bola natiahnutá až o 1,5 metra. Achim Anscheidt, šéfdizajnér značky, vyslovil nesúhlas s pokynmi. „Spoločnosť si model Galibier predstavovala ako auto pre všetko, čo dospelo k obetovaniu pôvabu a upustenia od pôvodnej myšlienky. Pôvodne bolo auto zamerané ako športový, elegantne tvarovaný sedan, to sa ale stratilo pri plnení ambicióznych, no zároveň konfliktných excelovských požiadaviek.“ Anscheidtovi sa tiež vôbec nepáčil „nový“ Galibier:  „Keď ste sa na auto pozreli zboku, vyzeral ako jazvečík, zozadu zase ako pinč na kolesách.“ (typ klobúku, pozn. autora)

Bugatti Galibier

Galibier bol mŕtvy, nech žije Chiron!

Projekt luxusnej limuzíny bol definitívne pochovaný 10. mája 2012, dôvodom bol skutočne tvar auta. Bugatti tak mohlo plány hodiť rovno do koša. Vtom ale nastal menší problém. Značka počítala s limuzínou už skôr, produkciu Veyrona označili za obmedzenú na 450 kusov, a teda s adekvátnou cenou. Čo teraz bude Bugatti predávať? Anscheidt sa s Walterom de Silva dohodli na pláne B. To znamenalo, že nástupca Veyronu, ktorého vyvíjajú už od leta 2011, naďalej ostane utajený, nielen pred verejnosťou, ale aj pred všetkými nadriadenými kreslami v spoločnosti. V deň, kedy vedenie zhodilo projekt Galibieri zo stola, sa totiž len niekoľko metrov od zasadacej miestnosti pod plachtou ukrýval Chiron.

Bugatti Galibier

Praktické Bugatti?

Dnes sa Bugatti zase začína pohrávať s myšlienkou praktickejšieho auta. Šéf značky Stephan Winkelman nedávno hovoril o druhom modeli, ktorý budú môcť zákazníci používať denne. Kto vie, možno to bude aj niečo elektrické. S najväčšou pravdepodobnosťou bude mať však druhý model štyri dvere.

NEPREHLIADNITE: