Je rok 2020 a Hyundai práve na planéte Zem oznámil zrod novej hviezdy – modelu Tucson. Pri pohľade naň je snáď všetkým jasné, že Hyundai vytasil pri novej generácii do hry najvyššie karty. Ako z balíčka dizajnu, tak aj z technológií. To všetko z lásky k nám, ľudom obdareným vkusom.
To, čo vidíte, je štvrtá generácia predajne úspešného vozidla značky Hyundai, ktoré si od predstavenia v roku 2004 pripísalo po celom svete viac ako 7 miliónov predaných kusov. V Európe sa z tohto počtu predalo dovedna 1,4 milióna vozidiel. Ide tak o globálne najpredávanejšie SUV značky.
Evolúcia! Revolúcia!
Nový Tucson nie je len evolúciou predchádzajúceho modelu. Z pohľadu značky Hyundai prináša hotovú revolúciu v oblasti dizajnu. Jeho karoséria je celkovo väčšia ako v prípade predchodcu. Svalnatý postoj spája ostré uhly a dynamické proporcie s výraznými plochami.
Nebudeme ich menovať, ale v niektorých automobilkách by namiesto rekreačných poukazov mohli poskytovať povinné lekcie u dizajnéra tohto auta. Jednoducho, páči sa nám to! Vám tiež?! #nehejtuj #povedzmitodooci ?
Na začiatku stál Hyundai Vision T
Progresívny dizajnový jazyk nového modelu Tucson čerpal inšpiráciu zo štúdie SUV vozidla Hyundai Vision T, ktorá sa predstavila v roku 2019 na výstave AutoMobility LA.
Aj dizajn štúdie Vision T ? sa riadil dizajnovým smerom Sensuous Sportiness. zameriaval sa na koncept dynamiky a v rámci dizajnového smerovania SUV predstavoval niečo ako mestského dobrodruha.
A vy si v duchu hovoríte; čo je to ten “Sensuous Sportiness”?! …vysvetlíme. Je to smerovanie dizajnovej identity. Vyznačuje sa harmóniou medzi štyrmi základnými prvkami: proporcie, architektúra, styling a technológie. Zámerom je vniesť do vozidiel Hyundai zmyselný a emocionálny prvok prostredníctvom inovatívnych technológií a riešení.
Futuristické prvky vzhľadu vytvorené špičkovou digitálnou technológiou
Tento proces, známy aj ako Parametric dynamics, využíva línie, plochy a hrany vytvorené digitálnymi dátami. Najvýraznejšie sa tento prístup prejavuje na mriežke chladiča, kde sa o mimoriadne silný prvý dojem starajú najmä skryté parametrické svetlomety Parametric Hidden Lights.
Ak sú svetlomety vypnuté, predná časť vozidla vyzerá, akoby bola pokrytá tmavým geometrickým vzorom bez rozdielu medzi charakteristickými dennými LED svetlometmi hladko zapracovanými do masky. Vďaka špičkovej polovične zrkadliacej svetelnej technológii sa pri vypnutých denných svetlometoch premení tmavý chrómový vzhľad mriežky chladiča na tvar nápadne pripomínajúci šperk a pritiahne pohľady na inak uhladené vozidlo.
Jemný športový nádych nového modelu Tucson podčiarkuje aj chrómová linka, ktorá sa tiahne od vonkajších spätných zrkadiel a pokračuje až k C-stĺpiku. Pri pohľade zboku zaujmú rozmerné dvere doplnené ostrou a výraznou bočnou charakterovou líniou, ktorá je vizuálne prepojená s robustným a dynamickým vzhľadom hranatých blatníkov.
Sofistikované zadné partie
Aj zadný nárazník nového modelu Tucson obsahuje zabudované detaily s parametrickým vzorom a s priestorovým efektom spojeným so športovými prvkami. Zároveň ide o prvý model značky Hyundai, ktorý používa aj zadný stierač nenápadne skrytý pod strešným spojlerom.
Špičkovým dizajnovým prvkom kraľuje jemné presklené logo Hyundai. Vyzerá, že je priestorovo spracované, no na rozdiel od iných znakov automobilových výrobcov nevystupuje z povrchu karosérie.
Čistý a premyslený interiér
Stredovú časť vozidla vypĺňa nová stredová 10,25-palcová dotyková obrazovka AVN-T. Dizajnéri značky Hyundai si vystačili bez fyzických tlačidiel a ovládačov, takže na všetky nastavenia a ovládanie audia, vozidla a navigácie (AVN), klimatizácie a kúrenia slúžia dotykové plochy. Nový Tucson je tak prvým modelom značky Hyundai s plne dotykovou obrazovkou na stredovej konzole. Celý interiér pokrývajú mäkčené materiály a napriek tomu, že cieľom jazdy nie je dotýkať sa ho, určite to dopomáha aj k vnímanému akustickému a vizuálnemu komfortu na palube.
Evolúcia usporiadania interiéru nového modelu Tucson priniesla nižšiu digitálnu prístrojovú dosku a odstránenie tradičných ukazovateľov s ručičkami. Povrch s odstránením nepodstatných údajov umocňuje pocit otvoreného a vzdušného interiéru. Ergonomicky umiestnená lakťová opierka je prepojená s elektronickým voličom automatickej prevodovky, čo zlepšuje intuitívne používanie.
Väčší vnútorný priestor
Dynamické proporcie nového modelu Tucson s novou platformou poskytujú širší a otvorenejší vnútorný priestor, ktorý zaručuje posádke viac komfortu a miesta porovnateľného s modelmi vo vyšších segmentoch.
O 20 mm dlhší, o 15 mm širší a s rázvorom natiahnutým oproti predchodcovi o 10 mm je nový model Tucson priestrannejší než kedykoľvek predtým. Výsledkom je, že zadní pasažieri majú o 26 mm viac miesta na nohy. Platí to aj pre modely s hybridným aj so spaľovacím motorom, pretože batérie sa podarilo umne umiestniť pod zadné sedadlá. V závislosti od pohonu a výbavy sa batožinový priestor zväčšil o 33 až 107 litrov. Momentálne poskytuje pre batožinu až do 620 litrov, po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie prepravná kapacita až na 1 799 litrov.
Aktívna bezpečnosť a jazdný asistenti
Nový model Tucson dostal rozsiahly bezpečnostný systém so siedmimi airbagmi vrátane nového stredového airbagu medzi prednými sedadlami, čo je v tomto segmente unikátny prvok. Jeho úlohou je v prípade kolízie zabrániť, aby sa navzájom nezrazili a vážnejšie nezranili vodič so spolujazdcom. Autonómne núdzové brzdenie (FCA) spustí varovanie v prípade hroziacej kolízie s vozidlom, bicyklom alebo chodcom. Ak vodič nestihne zareagovať včas, systém automaticky aktivuje brzdy, aby zabránil nehode. Tucson je zároveň prvým modelom, ktorý obsahuje aj funkciu Zatáčania do križovatiek, ktorá rozširuje záber ochrany aj na kolízie v križovatkách.
Prítomný je aj asistenčný systém jazdy na diaľnici (HDA), ktorý zvyšuje bezpečnosť a komfort počas jazdy na diaľniciach. HDA upravuje počas jazdy na diaľnici rýchlosť vozidla a udržiava odstup od ostatných vozidiel vpredu ako aj vozidlo v jazdnom pruhu. Aktivuje sa jedným tlačidlom na volante. A je toho oveľa viac, prakticky všetko, čo si viete dnes z praktickej asistencie predstaviť (mŕtvy uhol, cúvanie, parkovanie, diaľkové svetlá…)
Pohon všetkých kolies a terénne režimy Terrain Modes robia z nového modelu Tucson plnohodnotné SUV
V interiéri nájdeme nový prepínač terénnych režimov 4×4 Terrain Mode. Ten je dostupný v hybridných verziách s automatickou prevodovkou, využíva tradičnú technológiu pohonu všetkých kolies automobilky Hyundai s označením HTRAC. Tá poskytuje agilné ovládanie a lepší prenos krútiaceho momentu na kolesá v závislosti od aktuálnej rýchlosti vozidla a priľnavosti. Okrem rôznych jazdných režimov pribudli ďalšie tri špeciálne režimy prejazdu v teréne Mud, Sand a Snow (Blato, Piesok a Sneh). Jasné ako facka. Záujemcovia si môžu pre lepšiu jazdu a ovládateľnosť vybrať nový model Tucson s dvoma rôznymi druhmi odpruženia a to s adaptívnymi alebo s konvenčnými tlmičmi.
Pod kapotou: 3x elektrifikované pohonné jednotky, 2x spaľovacie motory, 4x prevodoka
So 48 V mild hybridnou technológiou si záujemcovia môžu vybrať z troch rôznych možností:
- 1.6 T-GDI Smartstream s výkonom 110 kW (150 k) a s pohonom predných kolies
- 1.6 T-GDI Smartstream s výkonom 132 kW (180 k), na požiadanie s pohonom 4×4
- 1.6 CRDi Smartstream s výkonom 100 kW (136 k), na požiadanie s pohonom 4×4
Bez spojenia so 48 V mild hybridnou technológiou je v ponuke benzínový 1,6-litrový motor T-GDI Smartstream s výkonom 110 kW (150 k), so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a s pohonom predných alebo všetkých kolies. Naftový 1,6-litrový motor CRDi Smartstream bude v ponuke s výkonom 85 kW (115 k), so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a s pohonom predných kolies.
Nová Inteligentná manuálna prevodovka (iMT)
iMT pracuje čisto elektronicky a po pustení plynového pedála rozpája motor od prevodovky, aby vozidlo mohlo využívať prednosti režimu plachtenia. Tým sa zvyšuje schopnosť ďalšej úspory paliva. Vodičom zvolený prevodový stupeň zostáva zaradený aj v prípade vypnutia motora. Motor sa opätovne naštartuje s tou istou zaradenou rýchlosťou v momente, keď vodič stlačí plynový alebo brzdový pedál, pričom využije extra energiu z mild-hybridného štartér-generátora.
265 koní až budúci rok
K zákazníkom sa na výber dostane aj plug-in hybridná verzia nového modelu Tucson s 1,6-litrovým motorom T-GDI s výkonom 265 konských síl. Viac detailov bude dostupných pred jej príchodom na trh v roku 2021. Prvé kusy nového modelu Tucson – hybridné, naftové a benzínové, vrátane 48 V mild hybridov – sa u európskych predajcov Hyundai objavia ešte do konca tohto roka.