Nové BMW radu 5 oficiálne predstavené!

754

V roku 1972 BMW pridalo do svojho portfólia sedan vyššej strednej triedy označovaný ako rad 5. Po štyridsiatich štyroch rokoch, šiestich generáciách a vyše 7,6 milióna predaných exemplárov prichádza nemecká automobilka s novou, siedmou generáciou tohto obľúbeného automobilu. „Siedma generácia BMW radu 5 ukazuje cestu do budúcnosti, tak ako sme ju definovali v našej stratégii NUMBER ONE > NEXT. Technologické líderstvo, emotívnu silu a digitalizáciu vidíme ako podstatné faktory pre dosiahnutie úspechu. S rozšírením nášho portfólia vo väčších triedach vozidiel uspokojujeme želania mnohých zákazníkov. Nepochybujem o tom, že nové BMW radu 5 stanoví nové meradlá technológie, ale zároveň výrazne osloví emócie. Zostáva žiarivým príkladom ideálneho prémiového sedanu vyššej strednej triedy,“ uviedol Harald Krüger, predseda predstavenstva spoločnosti BMW AG.

Štýlový exteriér s lepšou aerodynamikou

Siedma generácia päťky prevzala dizajnový jazyk od svojho väčšieho súrodenca radu 7. Vo výsledku teda karoséria vyzerá atletickejšie, elegantnejšia a sebavedomejšie. Vonkajšie rozmery karosérie narástli len minimálne, no napriek tomu sa konštruktérom podarilo znížiť koeficient aerodynamického odporu na hodnotu 0,22. Nové BMW radu 5 tak dosahuje najlepšiu hodnotu aerodynamického odporu vo svojej triede, o 10% lepšiu oproti predchodcovi.
Pri pohľade na vozidlo spredu ihneď do oka padnú známe obličky dvojitej mreže chladiča, ktoré priamo prechádzajú do zasklenej časti predných svetlometov. K štíhlemu vzhľadu prispeli aj šesťuholníkové predné svetlomety, štandardne vybavené s technológiou LED. Bočný pohľad odhalí posunutú kabínu v pomere k dĺžke vozidla výrazne dozadu. Krátky predný previs a splývajúca strecha výrazne predlžujú siluetu vozidla. Dizajn zadnej časti vytvára širší dojem a nenápadne pripomína rad 3, či 4 Grand Coupé. Novinkou je symetrické usporiadanie výfukov. BMW radu 5 po novom disponuje paletou až 21 vonkajších farieb, 17 rozličných dizajnov diskov od 17 do 20 palcov. Výber zákazníkovi uľahčia tri rozličné modelové balíky: Luxury Line, Sport Line a M Šport. Pre najnáročnejších zákazníkov je pripravený program BMW Individual.

Športový elegán v interiéri

Interiér novej päťky vytvára akúsi rovnováhu medzi športovou orientáciou na vodiča a sofistikovanou eleganciou s maximálnym komfortom na palube. Špičkové materiály, veľkorysý pocit s priestoru, arzenál technológií – to všetko zahalené rúškom poctivej nemeckej precíznosti prinesie do interiéru úplne nový pocit z jazdy. Komfort v kabíne ešte viac umocnia vychytávky ako systém na filtráciu a rozptýlenie vône vo vzduchu Ambient Air, masážne sedadlá pre vodiča a spolujazdca a celkovo lepšie odhlučnenie. Pre milovníkov hudby si BMW pripravilo špičkový audiosystém Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound. Túto high-end sústavu si môžete za príplatok objednať a vychutnať si tak nezameniteľný zvuk z 16-tich reproduktorov s výkonom až 1400 W. Alternatívou je aj zvukový systém Harman Kardon s dvanástimi reproduktormi a výkonom 600 W. Základom je rádio Professional so šiestimi reproduktormi.

Jednoduchá a intuitívna obsluha gestami a hlasom

Ďalším z prvkov, ktoré nová päťka prevzala od svojho väčšieho súrodenca je aj ovládanie gestami. Vodič bude môcť za jazdy využiť rôzne gestá na ovládanie prichádzajúcich a odchádzajúcich hovorov, hlasitosti či navigácie. Technologickým prerodom prešlo aj dotykové ovládanie infotainment systému a Head-Up displej, ktorý dostal až o 70% väčšiu projekčnú plochu. Jednou z noviniek je tlačidlo centra správ, v ktorom sa zhromažďujú všetky doručené e-maily, SMS správy a systémové hlásenia o stave a prevádzke vozidla.

Konektivita hneď od začiatku

Základ mnohých systémov a funkcií BMW ConnectedDrive vo vozidle tvorí výbava ConnectedDrive Services. Pomocou SIM karty, štandardne zabudovanej vo vozidle, poskytuje prístup k nespočtu služieb konektivity, dostupných bez toho, aby vodič alebo členovia posádky museli použiť svoj smartfón. Tento bohatý arzenál obsahuje v závislosti od jednotlivých trhov napríklad prístup k online zábavným portálom ako Napster či Deezer, využitie dopraných informácií v reálnom čase Real Time Traffic Information alebo funkciu osobného asistenta Concierge Service, pre vyhľadanie požadovaných informácií, rezervácie v hoteloch či reštauráciách alebo odoslanie cieľov do navigácie. Pre vybrané trhy je k dispozícii aj obchod BMW ConnectedDrive Store pre možnosť zakúpenia ďalších užitočných aplikácií a funkcií. Nové BMW radu 5 taktiež ponúka možnosť bezdrôtového induktívneho nabíjania pre kompatibilné smartfóny. Okrem iného je na palube k dispozícii aj vysokorýchlostný Wifi hotspot. Ten posádke poskytuje vysokorýchlostný LTE signál pre až 10 mobilných zariadení.

Pokročilé asistenčné systémy

Dnes už asistenčné systémy zaujímajú dôležitú úlohu pri predstavení každého nového vozidla. Inak tomu nie je ani v prípade nového radu 5. Vodičovi pri šoférovaní napomáha hneď niekoľko asistenčných systémov. Za zmienku určite stojí automatické udržiavanie rýchlosti s rozšírenou funkčnosťou, ktoré umožňuje vodičovi nastaviť tempo jazdy v rozsahu od 30 do 120 km/h. Zároveň podporuje režim úspornej jazdy odpojením motora od pohonného reťazca, keď vodič zloží nohu z plynového pedálu. Medzi ďalšie asistenčné systémy patrí aktívna ochrana pred kolíziou, asistent pre bezpečné udržanie jazdného pruhu či automatický vyhýbací manéver, ktorý zasiahne vodičovi do manévru, ak je potrebné vyhnúť sa prekážke. Tento systém je funkčný do rýchlosti 160 km/h a aktívne spolupracuje so systémom dynamickej kontroly stability. Novinkou je aj funkcia, ktorá upozorní vodiča na prípadne nedanie prednosti v jazde. Novinky sa udiali aj v prípade parkovacieho systému, ten vám miesto vyhľadá na diaľku a vďaka kamerovému systému stačí novej päťke na zaparkovanie miesto len o 80 cm väčšie ako samotné vozidlo. K maximálnej bezpečnosti napomôže aj asistent servisu pneumatík a automatické privolanie pomoci pri nehode.

Nové benzínové a naftové motory

Všetky agregáty novej generácie radu 5 patria do rodiny pohonných jednotiek BMW EfficientDynamics. To znamená, že každého z členov privádza technológia TwinPower Turbo k vynikajúcej dynamike, kombinovanej s vysokou efektivitou. Základom ponuky, hneď po uvedení vozidla na trh, budú dva naftové a dva benzínové agregáty, buď v kombinácii so zadným náhonom alebo s pohonom všetkých kolies BMW xDrive. Benzínové agregáty zastúpi dvojlitrový, štvorvalec 530i s výkonom 185 kW( 252 koní) s kombinovanou spotrebou 5,5 l/100 km alebo silnejší trojlitrový motor 540i s výkonom 250 kW (340 koní), ktorý spotrebuje v kombinovanom cykle len 6,5 litra na sto. Naftovú ponuku zastúpi dvojlitrový štvorvalec s výkonom 140 kW (190 koní) s krútiacim momentom 400 Nm. Silnejším variantom bude trojlitrový šesťvalec 530d, ktorý produkuje až 195 kW (265 koní) a krútiaci moment 620 Nm.

Už v marci sa však ponuka rozšíri o najúspornejší naftový agregát 520d EfficientDynamics Edition spriahnutý s osemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorý dosahuje kombinovanú spotrebu len 3,9 l/100 km. To ho sa radí medzi najúspornejšie agregáty vo svojom segmente. Do ponuky by sa v marci mal dostať aj plug-in hybridný model. BMW 530e iPerformance by malo byť spojením dvojlitrového benzínového štvorvalca s elektromotorom. Výkon sústavy by mal dosiahnuť až 185 kW (252 koní). Spotreba paliva by mala dosiahnuť len 2,0 l/100 km. V čisto elektrickom režime by malo BMW prejsť až 45 km.

Ďalším a posledným prírastkom do ponuky bude najsilnejší variant BMW M550i xDrive. Srdcom tohto modelu bude benzínová V8-ička s výkonom až 340 kW (462 koní) a krútiacim momentom na úrovni 650 Nm. Zrýchlenie z 0-100 km/h by mal tento model zvládnuť za 4,0 sekundy a maximálna rýchlosť je už tradične obmedzená na 250 km/h. Spotreba tohto športovca by mala v kombinovanom cykle dosiahnuť 8,9 l/ 100km.

V neposlednej rade treba spomenúť, že nové BMW radu 5 prešlo aj váhovou úsporou. Nemeckým inžinierom sa vďaka použitiu magnézia a vysokopevnostnej ocele podarilo ušetriť až sto kilogramov – podobne ako pri modeli radu 7. Vďaka použitiu novej, ľahšej platformy sa podarilo znížiť aj ťažisko a tým dosiahnuť lepšiu ovládateľnosť v zákrutách.

Po šiestich úspešných generáciách prichádza nové BMW radu 5. Teraz ešte ľahšie, dynamickejšie, úspornejšie a s plnou konektivitou.