Nové BMW M5 je štvorkolka!

Mníchovská automobilka oficiálne odhalila novú generáciu BMW M5. Manažérsky sedan vo vrcholnej verzii dostane 600 koní a pohon všetkých kolies.

1959

Športová klasika prirodzene vychádza z najnovšej generácie radu 5 a dizajnovo sa od štandardnej pätky líši len veľmi decentne. Koniec koncov už od prvej generácie modelu M5, ktorá bola predstavená v roku 1984, sa politika modelu nezmenila. Stále sa pozeráme na luxusný manažérsky sedan, ktorý môžete po práci vziať na okruh. Väčšie sú len otvory v prednom nárazníku a v zadnej časti nachádzame  jedinečný difúzor, ktorý v konvenčnej päťke nenájdeme.

600 koní a pohon 4×4

Srdcom modelu M5 je dvakrát prepĺňaný vidlicový osemvalec s objemom 4,4 litra. Jednotka, ktorú poznáme už z predošlej generácie samozrejme prešla modifikáciou. Konštruktéri z divízie M použili nové turbodúchadlá, upravili chladenie a vstrekovanie je po novom nastavené na vyšší tlak. Výsledkom je 441 kW, čiže rovných 600 koní. Stádo koní pod kapotou na asfalt prenáša krútiaci moment 750 Nm. Zrýchlenie z 0-100 km/h zaberie iba 3,4 sekundy a dvestovku M5-ka zvládne za 11,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je štandardne obmedzená na 250 km/h. Posunúť ju však vďaka paketu možno až na 305 km/h.

K skroteniu výkonu BMW použilo nový osemstupňový automat M Steptronic, ktorý umožňuje aj sekvenčné radenie pomocou pádiel pod volantom. Úplnou novinkou je vôbec prvýkrát použitý systém pohonu všetkých štyroch kolies M xDrive. Ten pomocou viaclamelovej spojky presne dávkuje krútiaci moment medzi nápravami. Aktívny zadný diferenciál je možné uzamknúť, a to v rozsahu 0-100 %. Vozidlo disponuje vypínateľnou elektronickou stabilizáciou. Čo sa týka pohonu štvorkolka ponúka režimy 4WD, 4WD Sport a 2WD.

Adaptívny podvozok

Rovnako ako motor, prevodovka a systém M xDrive, aj podvozok absolvoval viacero úprav, na ktorých spolupracovali experti a pretekárski jazdci. Prepracované tlmiace elementy na prednej aj zadnej časti zvyšujú vysokú pevnosť karosérie. Vďaka tomu vozidlo poskytuje okamžitú spätnú väzbu a to najmä pri ostrej jazde na okruhu alebo na ceste. Vodič si môže vybrať z viacerých režimov (Comfort, Sport a Sport Plus) systému elektronicky nastaviteľných tlmičov Variable Damper Control (VDC) so špeciálnym nastavením M vrátane posilňovača riadenia M Servotronic. Režimy Efficient, Sport a Sport Plus sú k dispozícii aj pre nastavenie charakteristík motora podľa aktuálnych požiadaviek vodiča. Vodič má k dispozícii aj dve tlačidlá M1 a M2, ktoré sa nachádzajú na kožou potiahnutom volante. Vodič si podľa svojich preferencií môže pod tieto tlačidlá uložiť vlastné nastavenia režimov motora, prevodovky, podvozka a M xDrive, režimu DSC ako aj nastavenie head-up displeja. Následne si stlačením tlačidla rýchlo zmení nastavenie jednotlivých systémov vozidla z akéhokoľvek režimu.

Karbónová strecha

Nové BMW M5 dostalo oproti bežnému BMW radu 5 upravenú karosériu. Hliníková kapota dostala M-špecifický dizajn a príťažlivo tvarované výrazné línie. Tie následne pokračujú v mimoriadne ľahkej karbónovej streche, ktorú dostane BMW M5 už v štandarde. Práve karbónová strecha a ďalšie odľahčené prvky vrátane výfukového systému prispeli k tomu, že nové BMW M5 je aj s pohonom všetkých kolies M xDrive ľahšie ako jeho predchodca.

Ľahšie brzdy

Nová M5-ka dostala už v základnej výbave M zliatinové brzdy, ktoré sú ľahšie a účinnejšie ako konvenčné brzdy zo šedej liatiny a tým prispievajú aj k zníženiu hmotnosti vozidla.. Ešte lepší výkon však poskytujú na želanie dodávané M karbónovo-keramické brzdy so strmeňmi lakovanými nezameniteľnou zlatou farbou. Ich výhodou je aj to, že hmotnosť nového BMW M5 znižujú o ďalších 23 kilogramov. Vozidlo je obuté na 19-palcových diskoch kolies z ľahkých zliatin. Na objednávku je možné obutie až 20-palcových diskov.

Nové BMW M5 sa bude dať objednať od septembra 2017. Jeho cena sa začína od 117 900 € a zákazníci dostanú prvé kusy na jar 2018.