Nové Audi R8 prekvapuje automobilový svet

623

Nielen zanietení fanúšikovia ingolstadtskej automobilky sa veľmi tešili na nástupca Audi R8 prvej generácie. V podstate naň čakali aj ostatní automobiloví nadšenci po celom svete a teraz, keď je už konečne tu, žne viac kritiky než sladkých slov. Predsa len to pôsobí ako zásadnejší facelift, ktorý sa dizajnérom nie veľmi podaril. Okrem toho exteriéru je však nové Audi R8 po technickej stránke oveľa vyspelejšie a lepšie.

Platforma zdieľaná s Lamborghini Huracán
V reči vonkajších rozmerov je druhá generácia zhruba na rovnakej úrovni ako predchodca. Je však postavená úplne od základov. Rám, ktorý volajú Audi Space Frame, váži len 200 kg. Pozostáva predovšetkým z kombinácie uhlíkových vlákien a hliníka a je ľahší až o 15 %. Jeho torzná tuhosť sa naopak zvýšila, a to o 40 %, čo znamená hodnotu až 56 000 Nm/stupeň. To už je skoro ako Bugatti Veyron (60 000 Nm/st.).

Výsledkom tejto odtučňovacej kúry a spevnenia kostry je úspora 50 kg. Čistá váha tohto superšportu je len 1 454 kg, pohotovostná hmotnosť však začína na 1 555 kg.

Kontroverzný exteriér
Jedna oficiálna fotografia stihla obehnúť svet ešte pred riadnym odhalením priamo automobilkou. Počas tej doby sa pozbieralo pomerne mnoho negatívnych názorov. Svoj vlastný názor si, samozrejme, urobte sami, no podľa nás prvá generácia vyzerá oveľa agresívnejšie a krajšie.

Štandardným predným i zadným osvetlením sú svetlo emitujúce diódy (LED). Za príplatok si však možno objednať aj výkonné laserové moduly, ktoré majú dosah až 600 m. Spolu s nimi zákazník dostane aj dynamické predné smerovky. Vzadu sú tieto smerovky aj bez príplatku. Lasery sú aktívne od rýchlosti 60 km/h a vďaka kamere a inteligentnému systému vedia vybočiť lúče a “vykrojiť” protiidúci automobil z osvetlenej zóny.

Desaťvalec v dvoch verziách
Minulá generácia oplývala voľbou vidlicového osemvalca alebo desaťvalca. Väčšina sa však zhodne spolu s Audi, že V10 prosto R8 mimoriadne sekne a preto sa rozhodli osemvalec zanechať a poskytnúť dve verzie 5,2-litrového atmosferického agregátu FSI.

V základnej špecifikácii je naladený na 540 koní a 540 Nm. Manuálna prevodovka taktiež vypadla z ponuky, preto aj najslabší variant bude využívať sedemstupňovú automatickú prevodovku S-tronic. Tá mu zaručí zrýchlenie 0-100 len za 3,5 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 323 km/h. V kombinovanom cykle má spotrebovať 11,8 l/100 km.

Výkonový vrchol v podobe V10 Plus bude disponovať výkonom 610 koní a krútiacim momentom s hodnotou 560 Nm. To je presne toľko, koľko má “baby lambo”. Akcelerácia z nuly na 100 km/h je identická s Talianom, trvá mu to iba 3,2 s. Disciplínu 0-200 km/h zvládne za 9,9 s a jeho maximálka je až 330 km/h. Oproti slabšej verzii si však vypýta na stovku kilometrov o 0,6 litra benzínu viac.

Vylepšený pohon quattro
Audi R8 je voz stvorený na trať. Jeho jazdného schopnosti sú teda mimoriadne dôležité. Podľa preferovania zadnej nápravy v rámci pohonu quattro je zrejmé, že Audi chce, aby sa šoféri za volantom druhej generácie aj vedeli dobre zabaviť.

Totižto za bežných podmienok až 100 % krútiaceho momentu prúdi cez mechanický samosvor na zadné kolesá. Predné kolesá sa zapájajú do činnosti až pri zistení slabej trakcie na zadku. V takom prípade sa R8 môže stať zas čistou predokolkou.

O komfort či tuhosť podvozka sa starajú adaptívne magnetické tlmiče. Deceleráciu zabezpečujú v prípade 540-koňovej verzie oceľové brzdové kotúče, u V10 Plus sú štandardom kotúče z karbón-keramiky. Ukrývajú ich buď 19” disky s rozmermi gúm 245/35 vpredu a 295/35 vzadu alebo o palec väčšie obuté do 245/30 R20 na prednej a 305/30 R20 na zadnej náprave.

E-tron znie ako povinnosť
Áno, nové Audi R8 príde tiež ako plne elektrický superšport. Jeho existenciu by sme mohli odôvodniť vybalansovaním vyšších papierových emisii veľkoobjemového desaťvalca. Každopádne, dvojmotorový e-tron však vôbec nie je hračka pre deti. Každý z elektromotorov má výkon 231 konských síl a 460 Nm, čo na konci jednoduchej sčítacej rovnice dáva výsledok 462 koní a až 920 Nm.

Relatívne impozantný výkon dokáže s nemeckým kupé zacvičiť takmer rovnako dobre ako spaľovací motor. S hodnotou zrýchlenia 0-100 km/h len 3,9 s totiž schová do vrecka väčšinu automobilov s konvenčnou technikou. Maximálna rýchlosť môže byť obmedzená na 210 alebo 250 km/h.

Určite vás zaujíma dojazd tento ekologickej nízko lietajúcej stíhačky. Nuž vďaka exponenciálne zrýchľujúcemu sa vývoju elektromobilov sú batérie rovnako veľké ako v prípade Audi R8 e-tron prvej generácie. Tieto však majú dvojnásobnú kapacitu 92 kWh. 450 kilometrov na jedno nabitie je vzdialenosť, ktorá dokáže konkurovať aj v súčasnosti kráľovi elektromobilov – Tesle Model S. Nabíjanie je, mimochodom, realizované vďaka zabudovanému “kombinovanému nabíjaciemu systému” (Combined Charging System), ktorý nabije batérie za menej ako dve hodiny.

Potenciál pre ďalšie verzie
Ešte pred odhalením sa šuškalo, že Audi R8 by mohlo byť poháňané prepĺňaným osemvalcom či dokonca ešte menším motorom V6. Tieto špekulácie Audi zatiaľ nepotvrdilo, rovnako nevieme nič ani o možnej naftovej verzii. Nemci však v správe uvádzajú, že je tu potenciál pre ďalšie varianty.

Jedným z nich je Audi R8 LMS, ktoré je vyvinuté podľa pravidiel pre vozy GT3. Začne sa predávať až v roku 2016 a bude zdieľať okolo 50 % komponentov s produkčnou verziou. Vážiť bude len 1 225 kg a z desaťvalca dostanú cca. 585 konských síl.

Začiatok predaja zbrusu nového Audi R8 je naplánovaný na leto 2015 s nemeckou cenou začínajúcou na 165 000 eur za V10 a 187 400 eur za verziu V10 Plus. Premiéru si odbije už budúci týždeň v Ženeve spolu s víziou Audi prologue Avant.

Mimoriadne očakávaná druhá generácia Audi R8 sa zbavila staršieho atmosferického osemvalca a “zhranatela”. Prospelo jej to?