Nová Škoda Fabia: Dostane štvorvalec, rozmermi predbehne štvorkový Golf!

13826

Nová Škoda Fabia je novinkou, ktorú očakávame – bez preháňania – už roky. Môže za to aj jemná krivda jej minulej generácie, ktorá aj napriek svojmu dátumu výroby a vývoja nedostala platformu MQB, aj keď Ibiza či Polo už áno. Nová Fabia je však za dverami, stojí na MQB A0 a chce byť dospelým autom.

Použitie novej platformy Fabii umožní stať sa najpraktickejším modelom vo svojom segmente.

Simply big, simply clever

Pri objeme batožinového priestoru 380 litrov sa objem nákladu v porovnaní s predchodcom zvýšil o 50 litrov, čím zatienil nielen svojich súrodencov z koncernu, ale aj externých súperov zo segmentu. Inak, stále je to len o 68 litrov menej, ako mala prvá generácia Fabie Combi!

Zdroj: Škoda Storyboard

Po sklopení zadných sedadiel vznikne až 1 190 litrov. Netreba pripomínať, že nové kombi – ktorého príchod automobilka už dávnejšie potvrdila – na tom bude ešte lepšie.

Zdroj: Škoda Storyboard

Rázvor Fabie sa zväčšil o 100 milimetrov, čo by mali pocítiť najmä cestujúci na zadných sedadlách. Ktovie, možno konečne dostanú dôstojný priestor pre svoje kolená. Napriek obrovským zmenám Škoda trvá na tom, že sa jej inžinierom vďaka novým základom podarilo udržať si hmotnosť svojho predchodcu.

Zdroj: Škoda Storyboard

Akoby to nestačilo, tento malý gigant sa dušuje, že bude najaerodynamickejším autom vo svojej triede, kde chce zmenšiť koeficient odporu vzduchu z pekných 0,32 na celkom futuristicky pôsobiacich 0,28. To sa čiastočne dosahuje aktívnou aerodynamikou, kde pohyblivé klapky na spodných nasávacích otvoroch modulujú prívod vzduchu tak, že ušetria vraj až 0,2 litra paliva na sto kilometrov.

Zdroj: Škoda Storyboard

Štvorvalec je späť

Nová Fabia bude opäť ponúkaná so štvorvalcovým motorom, búchajte šáňo! Škoda sa rozhodla do Fabie nainštalovať prepĺňaný 1,5-litrový benzínový motor, čo je, vzhľadom na jeho umiestnenie v športovej Ibize a dôstojnom Pole, očakávateľný taktický krok.

Zdroj: Škoda Storyboard

Vo Fabii bude mať výkon 110 kilowattov (150 koní) a 250 Nm ako v iných produktoch koncernu VW. K dispozícii bude výlučne so sedemstupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou. Môže sa pochváliť technológiou deaktivácie valcov automatickým vypnutím dvoch hrnčekov, aby nepálil zbytočne veľa paliva.

Zdroj: Škoda Storyboard

Na svoje si dokonca prídu aj fanúšikovia atmosférických motorov, i keď len trojvalcových. Tie zastupuje jednotka 1,0 MPI v dvoch výkonových variantoch, pričom prvý bude mať 48 kilowattov (65 koní) a druhý 59 kilowattov (80 koní). Obe budú spojené s päťstupňovým manuálom. Päťtupňový manuál dostane aj najslabšie TSI so 70 kilowattmi (95 koní), nad nám bude stáť známa 81-kilowattová jednotka, pri ktorej si budete môcť vybrať medzi šesťstupňovým manuálom alebo DSG.

Zdroj: Škoda Storyboard

Všetky motory sú súčasťou rodiny Evo, pričom TSI-čka sú vybavené filtrom pevných častíc. Nafta prestala byť cool, čiže ju v novej Fabii definitívne neuvidíme.

Množstvo novej výbavy

Automobilka sa podelila aj s niekoľkými zbytočnejšími informáciami. Dozvedeli sme sa, že Fabia bude k dispozícii s Full-LED svetlometmi a zadnými jednotkami, ako aj s digitálnym displejom vodiča (Virtual Cockpit), deviatimi airbagmi a voliteľne väčšou palivovou nádržou (50 vs. 40 litrov). S väčšou nádržou dostane Fabia dojazd viac ako 950 kilometrov, aj keď sme sa z tlačovky nedozvedeli, s akým motorom.

Zdroj: Škoda Storyboard

Nebyla by to správna Škoda bez množstva Simply Clever riešení. V batožinovom priestore, tradičnom náskokovom odvetví automobilky Škoda, je sklopná flexibilná odkladacia priehradka, odnímateľný držiak na pohár a odnímateľná slnečná clona pre panoramatickú strechu.

Zdroj: Škoda Storyboard

Odkladací priestor pred pákou radenia rýchlostí obsahuje navyše držiak na karty a perá, zatiaľ čo pred zadnými sedadlami sa nachádza ďalší úložný priestor s držiakom na nápoje. Okrem ikonickej škrabky na ľad vo veku palivovej nádrže je tu údajne ďalších 42 praktických nápadov, vrátane voliteľného USB-C portu vo vnútornom spätnom zrkadle na napájanie palubnej kamery.

Zdroj: Škoda Storyboard

Kombi až o rok

Fabia je podstatne väčšia ako jej predchodkyňa, teraz dokonca prerástla aj Volkswagen Polo, SEAT Ibiza a Audi A1. Fabia štvrtej generácie je pri dĺžke 4 107 milimetrov, šírke 1 780 mm a výške 1 460 mm len o niečo kratšia ako Volkswagen Golf štvrtej generácie, je však širšia a vyššia, s dlhším rázvorom.

Pod čiarou len spomenieme, že nová generácia modelu Fabia Combi sa očakáva koncom roka 2022 alebo začiatkom roka 2023. Dovtedy bude súčasný kompaktný kombík solitérom, ktorý bude automobilka vyrábať po boku novej generácie. Tak čo, tešíte sa?