Nissan GT-R oslavuje päťdesiatku

1377

Japonská automobilka Nissan má v portfóliu „len“ dva športové modely (čo je aj tak viac ako má väčšina výrobcov) a zhodou okolností obidva oslavujú tento rok 50 rokov od uvedenia na trh. V Nissane to pochopiteľne nenechali len tak.

Rok 1969 bol v Nissane výnimočný. Japonský výrobca sa rozhodol vybudovať si reputáciu športovými modelmi, ktoré následne nasadil vo viacerých pretekoch. Do sveta vypustil Nissan (na niektorých trhoch Datsun) 240Z – zakladateľa rodu „Z“. Článok o špeciálnej výročnej edícii modelu 370Z nájdete TU. Na domácom japonskom trhu sa však zrodilo niečo, čomu sa dnes hovorí „Godzilla“ – prvý Nissan s logom GT-R.

Nenápadný začiatok

Koncom šesťdesiatych rokov minulého storočia to začalo celkom nevinne. Nissan vytvoril športovú verziu rodinného sedanu Skyline s označením GT-R, aby mal čo homologizovať na japonský seriál pretekov cestovných vozidiel. Skyline GT-R sa na pretekoch často nielen objavoval, ale aj víťazil. Čo sa ale týka sériového modelu, v tom čase to bolo najrýchlejšie štvordverové auto v Japonsku. To všetko vďaka dvojlitrovému radovému šesťvalcu s výkonom 170 koní, ktorý poháňal zadné kolesá prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky. Vzniklo len 831 kusov štvordverového modelu, ktorý neskôr nahradilo známejšie kupé. Aj z toho však vzniklo len 1114 exemplárov, čo z prvej generácie modelu Skyline GT-R robí tú najvzácnejšiu. Do povedomia zvyšku sveta sa Skyline GT-R dostal až vďaka tretej generácii (R32), ktorá prišla na trh v roku 1989 a vyvážala sa aj mimo japonských ostrovov. Nasledovali modely R33 a neskôr R34, ktorý sa preslávil aj vďaka filmu Rýchlo a zbesilo. Týmto modelom Nissan ukončil ságu menom Skyline a jeho nástupcu s kódovým označením R35 nazval už iba jednoducho „Nissan GT-R“.

Nissan Skyline GT-R V-spec II (R34)

Novinka vzdáva hold

Päťdesiat rokov od zrodu prvého Nissanu s označením GT-R sa Nissan rozhodol osláviť špeciálnou edíciou „50th Anniversary Edition“ modelu GT-R. K dispozícii bude v troch farbách: perleťová biela s červenými pásmi, strieborná s bielymi pásmi, no najkrajšia a najvzácnejšia bude asi modrobiela kombinácia, ktorej modrý odtieň odkazuje na legendárny Skyline GT-R (R34). Interiér je ladený v sivých odtieňoch, pričom strop aj slnečné clony sú čalúnené čiernou alcantarou. Unikátne je aj čalúnenie volantu a radiacej páky, pričom kožené poťahy sedadiel nesú nápis „50th Anniversary“.

Vylepšili dokonalé

Uvedenie špeciálnej edície Nissan využil na aplikáciu opäť ďalších vylepšení ručne vyrábaného 3,8-litrového šesťvalca prepĺňaného dvomi turbami, ktoré sa pochopiteľne dotknú aj „bežných verzií“. Motor dostal nové turbodúchadlá, ktoré pomáhajú zlepšovať odozvu na plyn v nižších otáčkach. „Vedľajším účinkom“ je zníženie spotreby paliva o 5%. Vylepšená bola aj šesťstupňová dvojspojková prevodovka, ktorá dostala režim „R“. V ňom podraďuje agresívnejšie, a to aj pri brzdení do zákruty s aktivovaným ABS, čo znižuje nedotáčavosť. Výfuky dostali titánové tlmiče a titánové koncovky s modrým efektom, ktoré akoby vypadli z Need for Speed. Drobnými vylepšeniami si prešiel aj podvozok, ktorý prináša väčšiu stabilitu v zákrutách a zároveň vyšší komfort jazdy. Vylepšený posilňovač bŕzd zas zlepšuje odozvu na brzdový pedál. Čerešničkou na torte je riadenie, ktoré je lineárnejšie a presnejšie ako kedykoľvek predtým. Podľa slov výrobcu si do rýchlosti 300 km/h vyžaduje len minimálne korekcie.