Nedostatok čipov je horší, ako sa predpokladalo. Toto sú škody v číslach

3411
Zdroj: Unsplash

Polovodičová kríza sa automobilov dotkne viac, ako sa čakalo. Strata bude takmer dvojnásobná.

O tom, aké dôležité sú polovodiče v automobiloch, sme písali už niekoľkokrát. Podľa najnovších informácií portálu heise Autos, odvolávajúceho sa na agentúru dpa, je však situácia pre automobilky ešte horšia ako podľa pôvodných predpokladov.

3,9 milióna nevyrobených áut

Ako dôsledok nedostatku súčiastok na výrobu výpočtových komponentov auta sa vyrobí o 3,9 milióna áut menej. Škoda pre automobilky pritom bude podľa poradenskej spoločnosti Alix Partners predstavovať približne 110 miliárd dolárov. Ide o dvakrát väčšiu stratu v porovnaní s predpoveďou z konca januára.

Zdroj: Toyota
Zdroj: Toyota

Jedinou možnosťou ako znížiť dopad čipovej krízy, bude predávať viac skladových vozidiel. V praxi to môže znamenať, že pokiaľ si objednáte auto na mieru, dostanete ho až vtedy, keď sa kríza stabilizuje. Skladové vozidlá pritom budú stále dostupné relatívne rýchlo. I tie sa však môžu vypredať.

Čo sa vlastne stalo?

S príchodom pandémie Koronavírusu nastala situácia, na ktorú nebol pripravený nikto. Dovtedajší systém zásobovania just in time predpokladal, že akonáhle sa súčiastky dostanú do firmy, rovno sa použijú. Keď sa však dodávky prerušia, spoločnosti nemajú sklady, z ktorých by medzeru vykryli. Preto prestávajú vyrábať.

Zdroj: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

Ďalším problémom je významný rozmach digitalizácie. Mnohé rodiny a spoločnosti nakúpili dodatočné počítače, tablety či inú elektroniku. Dnes už má čip takmer všetko vrátane chladničky, práčky a aj osobnej váhy. Dopyt sa jednoducho tak zvýšil, že ponuka nestíhala.

Do tretice, v Japonsku a Texase došlo k výpadkom pri výrobe čipov v dôsledku pandémie. Celosvetovo prepojené zásobovacie a výrobné reťazce jednoducho na takýto šok neboli pripravené.

Zdroj: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen

 

Ktoré automobilky?

Ak nie sú čipy, jednoducho sa nedá vyrábať. To je svätá pravda. Pre Volkswagen to znamená 100 tisíc nevyrobených áut v prvom kvartáli roka s tým, že druhý kvartál vraj bude ešte horší. Peugeot informuje, že pre nedostatok čipov začal využívať niektoré technológie z predošlých modelov. V koncerne Daimler sú problémy s nedostatkom súčiatok tiež. Automobilka BMW pristúpila k obmedzovaniu výroby. Francúzsky Renault počíta s výpadkom 100 tisíc áut a Ford vyčíslil svoje straty na 2,5 milárd dolárov. V druhej polovici roka by však konečne malo prísť zlepšenie.