Najvýkonnejšie Ferrari do bežnej premávky disponuje štyrmi motormi

3431

Talianske Ferrari predstavilo nový model SF90 Stradale. Ide o auto, pri ktorom Taliani implementovali mnoho revolučných riešení. Nikdy v minulosti ešte výrobca neponúkal takto rýchle auto do bežnej premávky.

Rovnako ako ste si ešte nikdy nemohli kúpiť Ferrari, ktoré by ste nakŕmili elektrinou zo zásuvky a dokázalo by jazdiť čisto na ňu. Prvýkrát si zákazníci môžu tiež vybrať, či chcú klasické prevedenie alebo športovejšiu alternatívu. Prvýkrát sa vo Ferrari objavuje 16-palcový displej na mieste prístrojového štítu a taktiež úplnou novinkou sú adaptívne diódové svetlá Matrix LED.

Motory v súčte s výkonom 1000 koní

Historicky najrýchlejšie sériovo vyrábané Ferrari je zároveň historicky prvý plug-in hybrid značky. Základom pohonného ústrojenstva je preplňovaný osemvalec radu F154, z ktorého je mimochodom odvodená tiež šesťvalcová jednotka Giulie QV (Alfa Romeo).
Parametre 4-litrového osemvalca sú 574 kW (780 k) a 800 Nm a je možné ho vyhnať až na 8000 otáčok. Ak budete chcieť dostať z motora maximum, budete sa musieť pohybovať práve takto vysoko, pretože najvyšší výkonu dosahuje táto jednotka pri 7500 ot./min.

Okrem spaľovacieho motora používa Ferrari SF90 hneď tri elektromotory. Jeden je umiestnený medzi osemvalcom a dvojspojkovou automatickou prevodovkou, o pohon predných kolies sa potom samostatne starajú ďalšie dva elektromotory. Celkový výkon elektrickej časti hnacieho ústrojenstva je 162 kW (220 k), celý systém však dáva dohromady ohromných 735 kW. Teda zbesilých tisíc konských síl. Pretože ide o plug-in hybrid, nechýbajú mu ani lítium-iónové akumulátory s kapacitou 7,9 kWh, čo vystačí na dojazd 25 kilometrov v čisto elektrickom režime. Legenda však hovorí, že majiteľ tohto auta využije túto možnosť až …jedenkrát.

Z 0 na 200 km/h pod sedem sekúnd

O schopnostiach Ferrari SF90 svedčia tiež udávané jazdné hodnoty. Akcelerácia z nuly na 100 km/h je otázkou 2,5 sekundy. Bulvár však poteší informácia o zrýchlení z nuly na 200 km/h. To trvá len 6,7 sekundy. Čisto, ale že extémne čisto teoreticky sa dopravíte z Bratislavy do Popradu za niečo vyše hodinky, keďže maximálka tohto auta je sympatických 340 km/h.  Na okruhu Fiorano dokázal tento model zajazdiť čas 1 minúta a 19 sekúnd, čím prekonal aj laferrari (1min 19,7s) alebo Ferrari 488 Pista (1min 21s). Nič rýchlejšie a zároveň talianske sa zatiaľ na tejto trati neobjavilo.
Interiéru dominuje 16-palcový zaoblený displej nahrádzajúci prístrojový štít. Novinkou na volante je prítomnosť dotykovej plochy a voliča eManettino. K dispozícii sú aj režimy eDrive alebo hybrid. Najostrejším je však mód Qualify. Práve v ňom totiž dávajú elektromotory maximálny výkon.

Ferrari uvádza, že celý elektrický “prídavok” na vozidle váži 270 kíl a teda bolo potrebné niekde hmotnosť ušetriť, pretože vývojári mali za cieľ neprekročiť stanovené maximum na 1570 kg. Preto vozidlo využíva v značnej miere karbón, ale tiež aj novo vyvinuté zliatiny hliníka.
Základ automobilu je úplne nový. Oproti iným Ferrari má až o 40% väčšiu torznú tuhosť karosérie. Súčasťou ostrejšej špecifikácie Assetto Fiorano (je ľahšia o 30 kg) je tiež karbónové krídlo vzadu.

Aerodynamika

Práve aerodynamika je ďalšou zaujímavou oblasťou modelu Ferrari SF90. Samozrejmosťou sú aktívne prvky ako vpredu, tak vzadu. Zadný spojler obsahuje výklopnú časť, ktorá pri brzdení alebo jazde v zákrutách zvyšuje prítlak. Pri rýchlosti 250 km/h vytvára prítlak až 390 kg. Prvýkrát automobilka použila aj špeciálne predné brzdiče vyvinuté v spolupráci so značkou Brembo, ktoré priamo rozvádzajú vzduch k trecím plochám. Vzduch je k predným brzdám privádzaný prostredníctvom kanálikov vedúcich od otvorov pod prednými svetlometmi. Dizajnéri sa nechali inšpirovať modelom 360 Modena. Novinka tak má uhladený dizajn a kabínu posunutú viac vpred. Rozloženie hmotnosti je 45/55 v prospech zadnej nápravy.

Automobilka zatiaľ nezverejnila, kedy začne svoj nový hybridný hyperšport predávať. Je ale pokojne možné, že vznikne len limitovaný počet kusov, ktoré sa rozkotulajú po celebritno-buržoáznych arabských, amerických a ruských klientoch rýchlosťou blesku.