Najväčší bizár českých ciest. Škoda Felicia Fun skrýva fantastický príbeh!

7879

Kto by mohol zabudnúť na Feliciu Fun? Vozidlo pre voľný čas s „prázdninovým” žltým odtieňom karosérie budilo pozornosť najmä „párty trikom”, zvyšujúcim počet sedadiel z dvoch na štyri pri zachovaní priestoru pre športové vybavenie a kazeťák s najnovšími hitmi českej produkcie 90-tych rokov. S týmto autom nebol Petr Kotvald nikdy ďaleko.

Široké možnosti úprav tvarov auta otvoril nástup úplne novej generácie automobilov s motorom umiestneným naprieč pri poháňaných predných kolesách. Na základný hatchback Favorit, debutujúci 16. septembra 1987 na brnianskom výstavisku, nadviazalo vývojové oddelenie automobilky Škoda celým radom ďalších karosárskych verzií.

Zdroj: wheelsage.org

Na každú srandu

Do fázy sériovej výroby sa nakoniec dostalo iba kombi Forman (1990) a dvojmiestna úžitková Škoda Pick-Up (1991). Cestu k budúcemu vozidlu pre voľný čas Felicia Fun vytýčil dvojmiestny štvordverový prototyp Š 781 Tremp (1989) upravený z hatchbacku Favorit. Nad sedadlami vodiča a spolujazdca zostal zachovaný pevný diel strechy, smerom vzad nadväzovala masívna rúrková konštrukcia s ochranným oblúkom. Jediný vyrobený Tremp sa dochoval v depozitári Škoda Múzea.

Zdroj: wheelsage.org

Ďalší vývojový stupeň predstavovala prepracovaná dvojica konceptov Škoda Fun na báze modelu Favorit. Jeden z nich bol lakovaný fialovo, druhý žlto. Na frankfurtskom autosalóne IAA 1993 táto atraktívna novinka zaujala o 60 mm zvýšeným podvozkom pre jazdu v ľahšom teréne či rúrkovým rámom na prednej časti, nehovoriac o rade praktických detailov, vkusnom farebnom zladení vonkajšieho laku karosérie s interiérom a sedemlúčovými zliatinovými diskami kolies.

Zdroj: Škoda Storyboard

Po sklopení zadnej priečnej steny s elektricky sťahovateľným oknom bolo pomocou pákového mechanizmu možné ľahko vytvoriť dve ďalšie sedadlá. Na zadnej ložnej ploche sa našlo miesto pre chladničku a batožinu, prídavný strešný nosič umožnil prepravu rozmernejšieho športového vybavenia ako horských bicyklov alebo surfových dosiek.

Zdroj: Škoda Storyboard

Do tretice všetko dobré

Po svetovej výstavnej premiére vozidla pre voľný čas Škoda Felicia Fun na marcovom ženevskom autosalóne sa v októbri 1995 v závode Vrchlabí rozbehla jeho sériová výroba. Základ konštrukcie tvoril modelový rad Felicia, ktorý o rok skôr vznikol komplexnou evolúciou predchodcu Favorit, s využitím 1 187 nových významnejších dielov.

Zdroj: wheelsage.org

Medzigeneračne sa podstatne zvýšila úroveň bezpečnosti aj komfortu vozidiel, medzinárodný certifikát ISO 9002 potvrdil vysoké kvalitatívne štandardy výroby i montáže. V dobovom propagačnom materiáli sa dočítame: Svieža žltá farba vozidla symbolizuje dobrodružstvo, za ktorým Vás Felicia Fun ochotne odvezie. A ďalej: Len si siahnite na ten žiarivo žltý volant! Otočte kľúčikom a rozbehnite sa za slnkom a zábavou. Fun – jazda pre radosť.”

Zdroj: wheelsage.org

Škoda Felicia Fun zaujala okrem iného „párty trikom”, rozvíjajúcim riešenie použité v prototypoch Fun na báze modelu Favorit: výklopnou a posuvnou zadnou stenou v základe dvojmiestnej kabíny, umožňujúcou rozšíriť kapacitu o dve pomocné, prakticky rozkladacie sedadlá.

Zdroj: wheelsage.org

V tom prípade sa dĺžka ložnej plochy s podlahou pokrytou smrekovými lištami skrátila z 1370 na 850 mm. Prepravné možnosti rozšírila montáž strešného nosiča. Špecializované nezávislé firmy ponúkali tiež ľahké nadstavby zo sklolaminátu, objem nákladného priestoru potom vzrástol približne na 2 m3.

Zdroj: wheelsage.org

Škoda Felicia Fun bola pri rázvore 2450 mm dlhá 4245 mm, široká 1680 mm a vysoká 1465 mm. Zákazníci si mohli vyberať z troch štvorvalcových motorov. Benzínové jednotky s parametrami 1289 cm3 a 68 k (50 kW), respektíve 1598 cm3 a 75 k (55 kW) dopĺňal diesel s objemom 1896 cm3 a výkonom 64 k (47 kW).

Zdroj: wheelsage.org

Základné prevedenie 1.3 MPI so stupňom výbavy LX stálo 304 900 českých korún, verzia 1.6 MPI bola o 40 000 korún drahšia a za diesel sa priplácalo ďalších desať tisíc. Typická tisícšesťstovka s pohotovostnou / úžitkovou hmotnosťou 1035/445 kg dosahovala rýchlosť až 163 km/h pri kombinovanej spotrebe 7,3 l na 100 km (podľa vtedy platnej metodiky 93/116/EU).

Od októbra 1995 do augusta 2000 zišlo z produkčnej linky v závode Vrchlabí celkovo 4016 atraktívnych automobilov Škoda Felicia Fun. Čas ich kvality preveril, tieto žiarivo žlté autá pre voľný čas sa stali veľmi žiadaným zberateľským artiklom. V mori viac ako 1,4 milióna celkovo vyrobených zástupcov modelového radu Felicia (z toho 915 843 hatchbackov, 351 905 kombi, 124 565 verzií Pick-Up a 5 160 vozov VanPlus) sa prázdninový Fun rozhodne nestratil.

NEPREHLIADNITE: