Najkontroverznejší crossover od Nissanu je po novom dopovaný elektrinou

948
Zdroj: Nissan

Nissan na svojej ceste k plne elektrifikovanej ponuke modelov nemohol vynechať ani Juke, ktorého druhá generácia predávaná od roku 2019 ponúkala jedinú motorizáciu v podobe litrového preplňovaného trojvalca. 

Náš redakčný test spaľovacej verzie si môžete prečítať tu.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Aliančná spolupráca

Podľa hesla “čo aliančná špajza dala” vzniklo spojenie základných komponentov pohonného ústrojenstva. Nissan vytiahol a pre hybridné použitie upravil atmosférický 1,6-litrový benzín s výkonom 69 kilowattov (94 k) a krútiacim momentom 148 Nm. Nissan mal k dispozícii aj hlavný elektromotor, ktorého výkonové parametre sú na hodnote 36 kilowattov (49 k) a 205 Newton metrov. Renault do receptu pridáva pomyselné čerešničky predstavované 15 kilowattovým štartér-generátorom, 1,2-kilowatthodinovou vodou chladenou batériou a inovatívnou automatickou prevodovkou. 

Nissan tvrdí, že vďaka súhre týchto komponentov je Juke HEV v porovnaní s litrovým turbobenzínom o 25% agilnejší, o 20 % úspornejší v kombinovanom cykle a až o 40 % v cykle mestskom. Výsledná kombinovaná spotreba by sa mala pohybovať okolo hodnoty 5,2 litra/100 kilometrov.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Za zmienku určite stojí inteligentná automatická prevodovka, ktorá sa skladá zo štyroch rýchlostí pre spaľovací motor a dvoch rýchlostí pre elektromotor. Prevodovka nepoužíva spojku. Zmeny prevodov sú riadené prepracovaným algoritmom. Ten riadi oba elektromotory Juke-u HEV, ktoré zabezpečujú synchronizáciu rýchlostí. Všetky rozjazdy tohto vozidla sú 100% elektrické, čo znamená, že ich plynulosť je na vysokej úrovni.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Ak je batéria dostatočne nabitá, Juke ponúka možnosť čisto elektrickej jazdy. Inžinierom z Jokohamy sa podarilo absolvovať až 80% mestských kilometrov v takomto režime, zvyšných 20% času tvorili krátke hybridné fázy dobíjajúce lítium-iónovú batériu. Vozidlo je v takomto režime schopný pohybu do rýchlosti 55 km/h.

Juke ponúka aj ďalšiu výbornú vychytávku zo sveta elektromobilov. Je ňou ovládanie jedným pedálom v Nissane nazývané e-Pedal. Pri uvoľnení pedálu akcelerátora sa začne jemné brzdenie s hodnotou preťaženia do 0,15 g. Takáto decelerácia je možná do zhruba piatich km/h. Pre úplné zastavenie a aktiváciu systému auto hold je potrebné zošliapnuť pedál brzdový.

Elektrifikovaná novinka je taktiež vybavená voličom jazdných režimov (Eco, Normal, Sport). Vybraný režim ovplyvňuje nastavenie posilňovača riadenia, intenzitu vzduchotechniky a v neposlednom rade mieru rekuperácie. Pri brzdení v športovom režime je rekuperácia najsilnejšia, aby následná akcelerácia mala dostatok elektrickej šťavy.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

K decentným zmenám došlo aj v exteriéri. Juke HEV je od konvenčnej verzie odlíšený plaketkami Hybrid na predných a piatych dverách a na novej mierne menšej prednej maske sa pýši nové logo Nissan. Dôraz bol kladený aj na aerodynamiku. Mriežka chladiča je vybavená aktívnymi lamelami, spojler predného nárazníka má uhladenejší tvar a zadný spojler lepšie koriguje prúdenie vzduchu za vozidlom.

Hybridný Juke prináša aj dvojicu diskov kolies. 17-palcové v dvojfarebnom prevedení, ktoré budú dostupné aj pre konvenčné verzie a 19-palcové inšpirované očakávaným elektrickým modelom Ariya.

Zdroj: Nissan
Zdroj: Nissan

Implementácia batérie ubrala z objemu batožinového priestoru 68 litrov. Aktuálna hodnota je 354 litrov s možnosťou rozšírenia sklopením zadných sedadiel na objem 1237 litrov. Ďalšou zmenou v interiéri je absencia otáčkomera. Namiesto neho sa tu nachádza “ukazovateľ aktuálneho stavu pohonného ústrojenstva”, ktorého ručička sa pohybuje od pásma charge cez eco až k pásmu power. Medzi zmieneným ukazovateľom a rýchlomerom je umiestnený 7-palcový displej prezentujúci aktuálne energetické toky vo vozidle.

Juke HEV by mali dostať predajcovia v lete roka 2022.