Na Modrom Kameni sa zleteli legendárne kačice – Citroëny 2CV. Takto to vyzeralo!

1334
Zdroj: TS Citroën

Citroën 2CV je kultovým vozidlom nielen pre svoju jednoduchú konštrukciu, komfortnú jazdu a ľúbezný vzhľad, ale aj pre pôsobenie v mnohých filmoch. Aj na Slovensku sa teší svojej popularite, ktorej prehliadku už každoročne usporadúva slovenský Citroën 2CV klub.

Miestom konania tohtoročného, v poradí už 22.medzinárodného zrazu slovenského Citroën 2CV klubu bol okres Veľký Krtíš.

Zdroj: TS Citroën
Zdroj: TS Citroën

25 kačíc na Modrom Kameni

Hlavným miestom, kde sa mohli priatelia a sympatizanti značky stretnúť s kolónou týchto veselých a hravých áut bolo okolie hradu Modrý Kameň, ktorý sa stal na krátky čas „domovskou stanicou“ 25 exemplárov tohto ikonického modelu. Stretnutie na nádvorí hradu bolo do určitej miery symbolické, pretože hrad je miestom stálej expozície Slovenského národného múzea – Múzea bábkarských kultúr a hračiek, hrad Modrý Kameň.

Zdroj: TS Citroën
Zdroj: TS Citroën

Citroën 2CV je totiž výrazný model – nielen vďaka svojej koncepcii a jednoduchým technickým riešeniam, ale aj vďaka hravosti a radosti, ktorú šíri všade tam, kde sa objaví. Pri prejazde po slovenských cestách sa za pestrofarebnou  kolónou kačíc otáčajú hlavne rodiny s deťmi, autá sa totiž pri jazde zábavne nakláňajú a sem-tam zatrúbia. Pozdravujú tak hlavne deti a ich rodičov, ale aj ostatných, ktorí poznajú tieto autá z francúzskych komédií a tešia sa zo stretnutia s nimi.

Zdroj: TS Citroën
Zdroj: TS Citroën

Aj preto bolo stretnutie kačičiek výbornou príležitosťou na symbolické obohatenie expozície Múzea hračiek aj o modely autíčiek s dvojitým šípom na kapote. Ikonické modely z produkcie francúzskej značky si iste nájdu svojich malých obdivovateľov pri návšteve múzea, či už to budú miniatúry tých starších modelov – 2CV, Mehari, DS, HY, .. alebo niektoré modely z aktuálnej ponuky značky – Citroën C4, C3 Aircross, C3, C5 Aircross,… prípadne model servisu Citroen pre tých najmenších návštevníkov. Zástupca značky Citroën odovzdal múzeu hračiek zaujímavú zbierku modelov, ktoré už onedlho spestria expozíciu hračiek pre tých najmladších návštevníkov, ale aj pre ich rodičov a starých rodičov, ktorí si môžu zaspomínať na autá svojho detstava, hoci aj prostredníctvom žandárskych komédií a filmov s Fantomasom.

Zdroj: TS Citroën
Zdroj: TS Citroën

Po návšteve múzea na hrade Modrý Kameň sa kolóna vydala na jazdu do okresného mesta Veľký Krtíš, odkiaľ sa po obede vybrali do vinice miestneho producenta, aby si pripomenuli svoj francúzsky pôvod symbolickou ochutnávkou kvalitných druhov vína, a tiež zaujímavými zábermi v „takmer domácom prostredí“.

Zdroj: TS Citroën
Zdroj: TS Citroën

Miestom stretnutia slovenského Citroën 2CV klubu bude v budúcom roku východné Slovensko, konkrétny región a miesto zrazu budú známe začiatkom budúceho roka. Pokiaľ to situácia budúci rok umožní, termín ostáva rovnaký – na prelome augusta a septembra, ako každý rok.

Citroën 2CV je naozaj výnimočný automobil, ktorý sa nezmazateľne zapísal do automobilovej histórie. Vedeli ste napríklad, že :

  • Medzi rokmi 1948 až 1990 sa ich vyrobilo približne 3,8 milióna a vyrábali sa v deviatich krajinách, vrátane bývalej Juhoslávie a Iránu? Vo všetkých karosárskych verziách a odvodeninách sa ich vyrobilo dokonca vyše 7 miliónov.

  • Jednou z požiadaviek pri jeho navrhovaní bolo, aby s ním farmári mohli odviezť aspoň 50 kg nákladu rýchlosťou do 50 km/h a bolo schopné jazdiť aj po nespevných a nekvalitných poľných cestách – a na nich sa nesmeli rozbiť vajíčka, uložené v košíku?

  • Celohliníkový dvojvalec s rozvodom OHV mal objem len 375 kubických centimetrov a umožnil spaľovať aj nekvalitný benzín? Výkon dvojvalca bol 9 koní (6,6 kW) priblizne pri 3500 otáčkach
  • auto si počas prvých rokov získalo takú obľubu, že čakacie doby naň sa postupne vyšplhali až na 6 rokov?
  • K najcennejším a v súčasnosti k najdrahším verziám patrí dvojmotorový 2CV 4×4 s označením Sahara (vyrábaný medzi rokmi 1958 až 1966), z ktorého vzniklo iba 694 kusov?