TEST: Mercedes-Benz GLA 250 e | Žehlička

2111

Mercedes-Benz GLA aktuálnej generácie sa na trhu ešte ani poriadne neohrial, no už má k dispozícii svoju plug-in hybridnú verziu. Nie je to však akýkoľvek plug-in, tento ponúka podstatný tromf v rukáve.

GLA má totiž ako jedno z mála hybridných vozidiel rýchle DC nabíjanie, vďaka čomu má byť každodenne použiteľnejšie.

Vyslovene sa tým nechváli, ale tento Mercedes je všestranne nadaný

V detailoch

Vizuálne na seba ekologická verzia ničím neupozorňuje. Je tu len dištinktívne označenie písmenom “e” na dverách batožinového priestoru, ktoré dopĺňajú aerodynamické kryty kolies. Samotné kolesá majú celkom vysoký profil pneumatiky.

Keby ste si nevšimli, je to Mercedes

Aj vďaka tomu vyzerá nový crossover stuttgartskej značky celkom sviežo, no zároveň aj robustne. Okolo kolies sa navyše nachádza i decentné plastové lemovanie karosérie, ktoré síce nevyzýva do veľkého terénu, no v meste môže tým menej šikovným vodičom zachrániť lak.

Taká sympatická, elegantná bublina na ľudí

Vtipne riešené je ale nabíjanie a tankovanie vozidla. Nádrž na benzín by sme našli na ľavej strane auta, “šteker” na elektrinu sa nachádza vpravo. Inak sa však od verzií na fosílne palivá plug-in hybridné GLA nelíši ani v detailoch.

Aj grafikou zadných svetlometov zapadá do svojej rodiny

Miesto pre život

Interiér pokračuje v línii, ktorú nastavila nová Trieda A. Hoci palubná doska v GLA pôsobí mohutnejšie, dva displeje infotainmentu sú ale o to elegantnejšie zapracované do jej profilu.

Tento interiér je naozaj dobre zvládnutým miestom pre život

A práve tu sa bavíme o detailoch, kde rozlišujeme automobily od Mercedesov. Infotainment je totiž intuitívny a jeho displeje majú rozlíšenie lepšie ako život. A áno, sú tu síce dva, no sú spojené pod jedným sklom.

Displeje prístrojového panelu a infotainmentu majú rozlíšenie lepšie ako realita

Ovládanie systému prebieha pomocou dvojice dotykových tlačidiel na volante. Inak je to klasický Mercedes, čo znamená napríklad ovládanie automatickej prevodovky páčkou pod volantom. Ide o praktické riešenie, ktoré z mne nepochopiteľných príčin ešte nikto neadaptoval.

Volant je veľmi dobre tvarovaný a zo špecificky príjemného materiálu, páčka prevodovky na dosah pravej ruky

Miesta pre predných aj zadných pasažierov je všade dostatok. Ako správny crossover medzi MPV a SUV však GLA ponúka najmä veľkorysý priestor nad hlavami pasažierov. Batožinový priestor je so svojím objemom 385 litrov taktiež dostatočne veľký.

Miesta je dosť nielen vpredu, ale vďaka vzpriamenému posedu aj vzadu

Veľkáč

Poďme však na cesty. Za volantom je trieda GLA príjemné odťažitá a miestami aj trochu pocitovo ťažkopádnejšia, no je to skôr v mene komfortu. Vďaka plug-in hybridnému ústrojenstvu ale poskytuje miestami prekvapujúcu dynamiku.

Pohonné ústrojenstvo sa nenechá zahanbiť. Dovedna dáva 160 kilowattov (218 koní) a 450 newtonmetrov.

Začnime napríklad spaľovacím motorom, ktorý vychádza z agregátu 1,33 TCe od istej francúzskej automobilky. Motor je to dobrý, o tom niet pochybností, svojich 118 kilowattov (160 koní) výkonu dáva v pestrom rozpätí otáčok.

K potrebnej efektivite si pomáha aj aerodynamickými krytmi kolies

V slabších chvíľach mu však pomáha aj elektromotor s výkonom 72 kilowattov (102 koní), najvyšší systémový výkon je vybalancovaný na 160 kW (218 k) a krútiaci moment na masívnych 450 newtonmetrov, čo už s 1 896 kilogramov vážiacim vozidlom dokáže pohnúť.

Celý tento ansámbel si hovorí EQ Power

Čaro tohto modelu ale spočíva v jeho rýchlom DC nabíjaní, vďaka ktorému môžete naplniť funkčnú kapacitu jeho batérie už počas kratšieho nákupu. Elektrický dojazd sa pohybuje v hodnotách blízkym 45 kilometrov a pri pravidelnom nabíjaní – čo s týmto autom nie je problém – sa viete dostať na hodnoty spotreby blízke tým tabuľkovým.

Na dverách batožinového priestoru len skrátene, ako “e”

Takže áno, aj taká dokáže byť plug-in hybridná realita roku 2021. Keď sa však na nabíjanie vykašlete, efektivita GLA-čka vám nedovolí v priemere jazdiť za viac ako 6 litrov benzínu. 6 preto, lebo priemerne pôjdete za hodnoty blízke piatim a na diaľnici táto hodnota stúpne trocha vyššie.

Ak chcete plug-in hybrid, tento je jeden z najlepších, ktoré môžete chcieť

Dáva zmysel

Mercedes-Benz GLA nie je lacným autom ani v základnej konfigurácii a s plug-inom s rýchlym DC nabíjaním sa skutočne stáva autom, ktoré má svoj zmysel. Navyše už v základnej výbave dodáva majiteľovi nefalšovanú auru značky.

Základná cena modelu – Mercedes-Benz GLA 180 d: 37 638 €
Základná cena testovanej verzie – Mercedes-Benz GLA 250 e: 48 000 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 2 roky (bez obmedzenia kilometrov)
Registračná daň: 180 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:118 kW (160 k)
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)/ot./min.]:75 (102)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]160 (218)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:450
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:220
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,1
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,7 - 1,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:385
Objem nádrže [l]:35
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1896
Rozmer pneumatík:235/55 R18
Dĺžka [mm]:4410
Šírka [mm]:1834
Výška [mm]:1611
Rázvor [mm]:2729