Mercedes-Benz EQS: Takýto luxus nemá žiaden iný elektromobil

1233
Zdroj: Mercedes-Benz

Model EQS je konečne predstavený. Prinesie to najnovšie z technológií, ale aj dizajnu. Mercedes rúbe poriadne vysoko.

Mercedes-Benz EQS je skutočne prelomovým modelom. Značka jeho predstavením nasadila latku extrémne vysoko, a je naňho patrične hrdá. Dokonca tak, že novinárska tlačová správa obsahuje 37 dokumentov. Nuž, pokúsime sa vám priniesť to najdôležitejšie bez toho, aby ste museli čítať článok dlhý ako bakalárky našich politikov.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Najaerodynamickejšie na svete

Exteriér nového EQS je navrhnutý naozaj minimalisticky. Dizajn neobsahuje veľa záhybov alebo vydutín. Dokonca ešte aj kufor je spracovaný opticky takmer ako liftback len preto, aby bolo auto čo najaerodynamickejšie. Prečo, pýtate sa? Spotreba pri elektromobiloch je azda ešte pálčivejšou otázkou ako pri konvenčných autách. S dnešnými batériami musia byť autá naozaj úsporné, aby dokázali dojazdom konkurovať benzínu či nafte. EQS patrí medzi úsporné. Dokonca také úsporné, že v laboratórnych podmienkach dosahuje spotrebu od 15,7 kWh/100 km a dojazd najvyššej špecifikácie je až 770 kilometrov! Jeho vonkajšia úprava je taká dobrá, že dosahuje aerodynamický odpor iba 0,2 Cd, čo ho robí najaerodynamickejším sériovo vyrábaným autom na svete.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Ale pozrime sa aj na dizajn. Okrem tvaru stojí za spomenutie aj predná maska. Nehrá sa na nič, na prvý pohľad odhaľuje, že ide o elektromobil. Lesklý čierny plast namiesto mriežky chladiča vyzerá ako tablet. Za príplatok na tento tablet dostanete okrem veľkého loga Mercedesu aj desiatky malých hviezd. Hviezdne sú aj svetlá. Takzvané Digital Light ponúkajú technológiu matrixových prepracovanú od základu. V každom svetlomete sa nachádza 1,3 milióna zrkadiel ohýbajúcich svetlo. Dokopy teda 2,6 milióna kusov! Keď budete búrať, určite sa vyhnite čelnej zrážke, lebo toľko rokov smoly by ste nedali. Ak by ste sa narodili 14 miliónov rokov pred Australopitekom, niekedy teraz by ste sa konečne dostali z prekliatia.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Výkon športiaku

Nové EQS zo svojich elektromotorov dostane maximum. Slabšia verzia EQS450+ bude mať len pohon zadných kolies, ktoré bude poháňať 245 kilowattov. Dosť, však? Silnejšiu EQS 580 4MATIC s pohonom všetkých kolies bude tlačiť dopredu až 385 kW. Nie koní, kilowattov! Z 0 na 100 sa dostane už za 4,3 sekundy. Obe motorizácie dostanú maximálnu rýchlosť 210 km/h a natáčanie zadných kolies už v základe.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Ospevovaný interiér

O vnútre auta sme už písali. Pre osvieženie, Mercedes v novom EQS po prvýkrát predstaví takzvanú MBUX Hyperscreen. Pôjde o palubnú dosku, ktorá vyzerá, ako keby bola vlastne displejom po celej svojej dĺžke. V skutočnosti sú v nej 3 displeje a nemôžete kliknúť na hociktorú časť, no aj tak vyzerá úžasne. A obsahuje technológie ako navigáciu pre elektromobily. Tá plánuje trasu s ohľadom na topografické vlastnosti cesty a na možnosti nabíjania pozdĺž nej. Zvyšok interiéru je nádherný tiež. Obsahuje prepracované sedadlá, komfortný softvér, ktorý vás uspí, HEPA filter proti Covidu a iným vírusom zvonka a ďalšie zábavky (čítajte TU).

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Fascinujúce sú aj takzvané Comfort door. Pôjde o automaticky otvárané dvere (čo opäť vezme prácu ľuďom na buckinghamskom dvore a pred Plazou v New Yorku), ktoré sa budú ovládať z miesta vodiča. Pri nastupovaní do auta sa dvere pootvoria, keď zaregistrujú, že sa približujete.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Desať rokov na batériu

Pokiaľ sa zamýšľate nad kúpou EQS, asi nesledujete každú korunu. Aj tak však poteší, že Mercedes svojej technológii verí tak, že na ňu dáva záruku až 10 rokov alebo 250 tisíc kilometrov. Jediným háčikom je, že reklamovať bude možné až vtedy, keď kapacita klesne pod 70%. Na palube spomínaných modelov sa nachádza 107,8 kWh batéria (má prísť aj menšia s kapacitou 80 kWh), ktorú bude možné nabíjať až 200 kW rýchlonabíjačkou.

Okolo nového EQS sa narobilo už dosť povyku. Je preto otázkou zopár týždňov, nanajvýš mesiacov, kedy ho Mercedes uvedie do predaja. Cena momentálne nie je známa. Je však pravdepodobné, že počas klikania v konfigurátore bez problémov dosiahnete aj 150 tisíc eur.