Legendárne koncepty #2: Batmobil od kečupárov

732

Vedeli ste, že existoval koncept, ktorý pochádzal od výrobcov kečupu? Vyzeral výborne a bol výkonný. Do produkcie sa, žiaľ, nedostal.

Niekedy by ste boli až prekvapení, čomu všetkému sa automobilky venovali. Peugeot robil šijacie stroje, Laurin a Klement zo Škody vyrábali najprv bicykle a Volkswagen sa dodnes venuje výrobe párkov. V prípade tohoto konceptu je to však naopak. Zatiaľ, čo gigant Volkswagen robí párky hlavne preto, aby nakŕmil zamestnancov, člen rodiny Heinz sa z kečupu prepracoval až k autám. Takmer.

Zdroj: Supercars.net

Phantom Corsair

Takto sa nazýval koncept čierno-čierneho auta, ktoré vo svojej dobe predstavovalo vrcho luxusu. Za jeho návrhom stojí Rust Heinz, ktorý počas svojich štúdií na univerzite Yale túžil presedlať z kečupu na automobilový dizajn. Svoj luxusný automobil Cord 812 prenechal kalifornskej úpravcovskej spoločnosti Bohman & Schwartz, ktorá prerobila Cord podľa jeho predstáv a návrhov.

Takto vyzeral “darca orgánov” Cord 812
Zdroj: Wheelsage

Kusy karosérie z ocele a hliníka boli vyrábané na mieru, svetlomety Phantomu nemá žiadne iné auto na svete a pôvodnému vidlicovému osemvalcu V8 s objemom 4,7 litra zvýšili výkon z 93 na 145 kilowattov. Maximálna rýchlosť tohoto luxusného “batmobilu” predstavovala 185 km/h, čo je na auto z roku 1936 vynikajúce číslo.

Zdroj: Supercars.net

I keď bol Rust Heinz z rodiny výrobcov kečupu, je vidno, že do jeho konceptu bolo vložené srdce a aj rozum. Išlo o jedno z najaerodynamickejších vozidiel doby s revolučnou karosériou. Odpor vzduchu brali dokonca tak vážne, že odstránili spätné zrkadlo a prekryli kolesá. Kľučky na dverách? Ale kdeže… tie ste otvárali tlačidlom.

Zdroj: Wikimedia
Zdroj: Wikimedia

Phantom Corsair bol napriek svojmu športovému vzhľadu obrím autom. Na dĺžku meral približne 6 metrov a jeho šírka by dnes bez problémov skryla do vrecka aj Mercedes-Benz Triedy G. Nehovoriac o tom, že tento prerobený Cord bol určený pre 6 cestujúcich, z ktorých teoreticky až štyria mohli sedieť na prednej lavici.

Trpký koniec

Dôvodov, prečo sa koncept nikdy nedostal do predaja, je až žalostne veľa. Prvým, a najmenej podstatným, je cena. Za samotnú prestavbu zaplatil Rust Heinz 25 tisíc dolárov, čo je na dnešné pomery (upravené o infláciu) neuveriteľných takmer 520 tisíc. Plánoval ho predávať za 12 500 dolárov (dnes “iba” skoro 270 tisíc), čo by ho cenovo robilo jedným z top vozidiel. Avšak, s takouto cenovkou by si určite našlo svojich zákazníkov.

Zdroj: Wikimedia
Zdroj: Wikimedia

Ďalším klincom do rakvy boli technické nedostatky. Teda, konkrétne jeden. Prerábkou karosérie utrpelo chladenie a nasávacie otvory boli príliš malé, aby dokázali efektívne chladiť takmer 5-litrový osemvalec.

Ani to by však nebol až taký problém. V roku 1939 na Svetovej výstave v New Yorku spôsobil Phantom ošiaľ. Krátko potom však Rust Heinz vo veku 25 rokov tragicky zahynul pri nehode na inom z jeho flotily áut. A keďže išlo o výrobcov kečupu, agendu prevratného auta nemal kto dokončiť. Ostalo tak rodine, len ako koncept. Dnes sa nachádza v Národnom automobilovom múzeu v Nevade. Vidieť ste ho mohli aj v hre Mafia a L.A. Noire.