Lamborghini Urus: Rambo-Lambo pre 21. storočie

2590

Talianom preskočilo. Pomiatli sa a každý ich v tom len podporuje. Svet zošalel a pokiaľ potrebujete dôkaz, Lamborghini predstavilo SUV. Volá sa Urus a s vami sa kamarátiť rozhodne nebude!

Spomínate si na Lamborghini LM002? Obrie SUV s benzínovým motorom V12 pôvodom zo supersportu Countach a rozlohou menšieho okresu? Práve 80-te roky priali podobným bláznovstvám a dnes tomu nie je inak.

Zoznam slávnych majiteľov LM002 začínal Eddiem Van Halenom, pokračoval Muammarom Kaddáfim a končil Pablom Escobarom. Rock and roll nahradil hip-hop, populácia afrických diktátorov sa scvrkáva a po slávnych drogových karteloch zostalo už len zopár epizód seriálu.

Obraz doby. Bláznivej, BLÁZNIVEJ doby

Od 80-tych rokov nie je dnešná doba pre “jednopercentných” príliš odlišná. Pri novinke zo Saint’Agaty si však môžeme krásne prehliadnuť, kto hýbe dnešným svetom a kto nahradil vyššie spomenuté osobnosti. Futbalisti, rapperi a hviezdičky talentových show…ach, bože. Práve modely ako LM002 a Urus ukazujú svetu, kým a čím v skutočnosti sme a koho si tu vážime najviac.

Chystáte sa budúci rok do Dubaja? Počítajte s dennodennými piesočnými búrkami. Urusov však nebudú plné ulice. Ročná produkcia je naplánovaná na 3500 kusov.

Urus sa taktiež neprišiel s nikým maznať. Na dĺžku meria 5,1 metra a na šírku viac než dva. Pokiaľ tu však niekto spomenie slovo Cayenne, Bentayga, alebo nebodaj Q7, Urus si zistí kde bývate a z predzáhradky vám vyrobí samotnú bránu do pekla. Pokiaľ by sa tak stalo, verte mi, že ste v práve. Urus má stále v rodnom liste koncern VW Group a platformu zdieľa s vyššie spomenutými SUV. Ja si idem teda medzi tým vytiahnuť múr okolo domu.

Býk ako vyšitý

Každé jedno Lamborghini histórie dokázalo okolo seba spraviť masívny rozruch. Recept je však veľmi podobný tomu, ktorým Porsche vyše dekádu dozadu spopularizovalo stupídne výkonné SUV-čka. Typicky “vytočenú” prednú masku dopĺňa silueta kupé a zadok, ktorý si na ceste pomýlite možno len s pristávajúcim Raptorom F-22…trpiacim ľahšou obezitou. Urus sa oproti konceptu z roku 2012 zmenil skutočne minimálne.

Je to Aventador v smokingu. Nejde o rodinné SUV. Tento interiér by nemal byť deťom vôbec dostupný

Aj napriek ťažkotonážnej hmotnosti, ktorej čísla naznačujú skôr slovko “diéta” ako “dynamika”, je Urus extrémne rýchlym počinom. S hmotnosťou 2154 kg, no s použitím launch control, dosiahne stovku za 3,6 sekundy, dvestovku za 12,8 sekundy a zrýchlenie vyvrcholí na maximálke 305 km/h. Štandardný pohon ponúka rozdelenie krútiaceho momentu v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy. Pokiaľ je to však potrebné, pohon dokáže byť naservírovaný na predné kolesá v množstve až 70% a naopak 87% na zadnú nápravu.

Rozumné Lambo? Kdeže…

Samozrejme, dať v dnešnej dobe motor V12 pod kapotu SUV je nezmysel. Prečo ich ale používa Mercedes-AMG G65 alebo samotné Bentley Bentayga? Urus dostal koncernový, dvojnásobne preplňovaný motor V8, ktorý používa Audi RS6, či Bentley Continental V8. Keď sa už do Urusu dostali také lahôdky ako natáčanie zadnej nápravy z vlajkovej lode Aventador S, prečo sa Taliani držali späť?

Lamborghini na Nurburgringu bola ešte dve dekády dozadu pekne šialená kombinácia. SUV Lamborghini na Nurburgringu? Nejak sme otupeli, vážení.

Výkonom však nezahanbí. Štvorlitrový vidlicový osemvalec produkuje 484 kW/660 koní a maximálny krútiaci moment 850 N.m. Urus taktiež ponúka až 6 jazdných režimov, vrátane nastavenia pre jazdenie mimo spevnené cesty a dokonca aj na piesku (ehm…Blízky východ?). Cenovka začína na nemilosrdných 170 000 eur a pokiaľ by vás zaujímalo, prečo sa Urus volá Urus. Ide o obrovského býka, ktorý mrzačí toreádorov pohľadom. Typické Lamborghini…