Jaguar XJ13 je najkrajším pretekárskym prototypom, ktorý vstal z mŕtvych

187

Jeden z najkrajších pretekárskych prototypov všetkých čias a zároveň jedno z najkrajších áut histórie zažíva grandiózny návrat. Absolútne šialené na tom celom je, že tento Jaguar XJ13 je legálne schopný vyraziť na cesty.

Jaguar XJ13 je doslovným príkladom automobilového jednorožca. Išlo o prototyp, ktorý mal slúžiť ako testovacia platforma pre nový pretekársky dvanásťvalec, z ktorého mal neskôr vzniknúť agregát určený pre cestné autá. Zároveň však mal nastúpiť do boja s generáciou legendárnych strojov v seriáli vytrvalostných pretekov. Mal sa biť o tituly s autami ako Ford GT40, Ferrari 250 GTO či Porsche 906.

Na rozdiel od pretekárskeho prevedenia agregátu, ktorý mal byť vybavený ventilovým rozvodom s dvojicou vačkových hriadeľov  nad hlavou valcov (DOHC), mala cestná verzia motora disponovať jednoduchším rozvodom s jedným vačkovým hriadeľom (SOHC).

„Originálny“ Jaguar XJ13 s otvoreným kokpitom a „britskej zelenej“ patrí bez debaty medzi najkrajšie autá, aké kedy vznikli

Vytvorený bol len jediný prototyp, ktorý mal svojím prejazdom otvoriť reklamný spot pre nový Jaguar E-Type s motorom V12 v roku 1971. V dôsledku poškodenej pneumatiky bol ale tento prototyp zničený a po zreštaurovaní nezávislou firmou Jaguar odmietal uznať, že je auto v pôvodnom stave.

Škótsky Jaguar XJ13

Dôvod prečo sme tu je samozrejme ďalšia replika. Po 53 rokoch od vzniku prvého prototypu prišiel malý škótsky pretekársky tím s 12-valcovým ultra-exkluzívnym autom, ktoré môžete vziať do obchoďáku na nákupy bez zbytočných opletačiek súvisiacich s políciou. Meno tohto zázraku je Ecurie Ecosse LM69.

Auto pozostáva výhradne z materiálov, ktoré boli používané v automobilovom vývoji do roku 1969. Samozrejme, bez múch, ktoré sa podarilo v daných technologických postupoch vychytať za posledných 50 rokov. Auto je aj z tohto dôvodu ľahšie než originálny Jaguar XJ13 a neobsahuje žiadne elektronické asistenčné systémy ako sú ABS či trakčná kontrola.

Kolesá a pneumatiky sú širšie než v prípade originálu, no to čo nájdete pod krásnou sklenenou kapotou je už k XJ13 bližšie, než si myslíte. Tucet karburátorov týčiacich sa ponad dve šesťvalcové hlavy vás musia jednoducho dostať do varu.

Mechanické dielo

Síce Ecurie Ecosse nezverejnili plnú technickú špecifikáciu atmosférického motora V12, mal by byť k dispozícii s objemom medzi 5 a 5,3 litrami. Zároveň by mala firma ponúkať divokejšiu verziu agregátu s rovnakým blokom, no prevŕtaným až na 7,3 litra. Originálny Jaguar XJ13 dosahoval výkon 374 kW/509 koní.

Len 25 kusov bude dodaných svojím novým majiteľom. Britské krasotinky budú vznikať ručnou výrobou v stredo-anglickom Redditch. Cenovka nám známa nie je. Pokiaľ sa však potrebujete v prípade ručne vyrobenej repliky unikátneho prototypu určeného pre vytrvalostné preteky pýtať na cenu, je dosť možné, že si ho nemôžete dovoliť.