Dizajnér Škody navrhol úplne novú 130 RS. Nič krajšie sme dlho nevideli!

5585

Aymeric Chertier je jedným z in-house interiérových dizajnérov značky Škoda. V rámci projektu “Icons Get a Makeover”, ktorý nám nedávno priniesol aj návrhy novej Felicie, sa pozrel na modernú interpretáciu legendárneho modelu 130 RS. Ako obchádza pôvodný exemplár z roku 1975 v múzeu v Mladej Boleslavi, neskrýva svoje nadšenie.

„Je to táto podstata, ten účel, ktorý som sa pokúsil preniesť do svojej modernej interpretácie modelu 130 RS,“ vysvetľuje Aymeric.

Zdroj: Škoda Storyboard

Nie každý si zvykne na kompromis

Počas vysokoškolského štúdia sa naučil poriadne premýšľať o podstate produktu. „Priemyselná realita je o niečo pragmatickejšia. Naše výrobky sú výsledkom kompromisu a rešpektujú riziko, ktoré predstavuje obrovská investícia do nich. Investícia sa jednoducho musí vyplatiť,“ opisuje princípy svojej každodennej práce. Vďaka svojej modernej interpretácii modelu 130 RS však dokázal strhnúť okovy svojej fantázie a vytvoriť auto, ktoré je všetkým, len nie stávkou na istotu. Automobil, ktorý vzbudzuje vášne a chce byť skutočným športovým vybavením presne tak, ako legenda zo 70. rokov.

Zdroj: Škoda Storyboard

Jeho štúdia modelu 130 RS preto nie je len štýlovým autom, ktoré chce zatočiť s retro dizajnom inšpirovaným úspešným závodným modelom. „Model 130 RS bol vo svojej dobe automobilom, ktorý prelomil mnoho bariér a bol celkom neobvyklý,“ hovorí Aymeric, pravdepodobne si však neuvedomoval, že jeho tvrdenie je pravdivé vo viacerých zmysloch. Je to preto, že 130 RS, produkt vtedajšieho komunistického Československa, sa vymanil z ohraničenia komunistického bloku. Medzinárodný úspech tohto vozidla mu priniesol prezývku „Porsche východu“.

Jasná filozofia

Pri návrhu exteriéru štúdie vychádzal z pôvodného modelu. „Chcel som pôvodné auto občerstviť, nie ho zmeniť. Zachoval som si jeho podstatu a charakteristické línie a pridal som určité detaily, ktoré poznáme napríklad z moderných automobilov WRC,“ vysvetľuje dizajnér, ktorý sa netají svojou záľubou v Bauhause a funkcionalizme.

Zdroj: Škoda Storyboard

Zatiaľ čo jeho 130 RS zostáva zvonka verná tradícii, vo vnútri je inovatívna a búra bariéry. Aymeric navrhol úplne nový ochranný rám, ktorý tvorí súčasť základnej konštrukcie vozidla. „Nejde o priskrutkovanú bezpečnostnú klietku, ale o neoddeliteľnú súčasť podvozka. Konštrukcia drží celý interiér a podopiera palubnú dosku, sedadlá a dvere a objíma radiacu páku,“ hovorí. „Nemal som záujem predviesť sa dizajnom krásneho a exotického interiéru. Hneď od začiatku som tvoril niečo s funkciou a jasným účelom,“ zdôrazňuje. Sympatické.

Zdroj: Škoda Storyboard

Ďalšou súčasťou konceptu je divoký prístrojový panel, ktorým je v podstate jeden veľký displej s tromi rôznymi informačnými zónami. Pred vodičom sa nachádza tradičná sada údajov o rýchlosti, otáčkach za minútu a ďalších kľúčových parametroch. V strednej zóne sú podrobnejšie informácie, napríklad teplota kvapalín v automobile, výkon motora alebo navigačné údaje. Na pravej strane pred sedadlom navigátora je zóna pre ďalšie informácie, napríklad obraz zo zadnej kamery automobilu.

Pero a papier

Aymericovi trvalo niekoľko hodín, kým dal dokopy základný koncept dizajnu. Nasledovala práca na detailoch. „Som trocha stará škola: všetko robím s perom a papierom. Rýchlo načrtnem základnú architektúru a potom doladím proporcie a jednotlivé línie,“ opisuje svoj modus operandi Aymeric. V takom prípade sa na svoj počítač obrátil až v úplne poslednej fáze. „Na počítači pridávam do projektu farby, aby výsledku rozumela aj širšia verejnosť,“ hovorí a dodáva, že v podstate po celú dobu vie, ako bude hotový produkt vyzerať. Ak niečo nevyjde presne podľa jeho predstáv, alebo ak jeho šéfovia chcú, aby niečo prepracoval, vráti sa k peru a papieru. „Môže to byť menej efektívne, ale je to spôsob, ako viem myslieť a tvoriť,“ smeje sa.

Aymeric zostáva realistický ohľadom osudu svojej štúdie.Aj keď sa mne aj mojim šéfom táto vízia páči, zostane len víziou. Tieto štúdie, ktoré predstavujeme verejnosti, majú vždy určitú súvislosť s niečím, čo pripravujeme,“ hovorí a vysvetľuje, prečo pokojne prijíma skutočnosť, že jeho moderná Škoda 130 RS zostane na papieri.Bola by to však zábava, keby som mohol opäť uniknúť z reality a vytvoriť aspoň malý model,“ sníva Aymeric.