TEST: Dacia Logan Stepway | Stará škola, nový marketing

2883

Často na rôzne kreácie automobiliek nemáme rozpočet. Pokiaľ si však odpustíme snobské chúťky po exkluzívnom logu, dokážete si prísť na skutočne dobrý voz….no a toto Dacia veľmi dobre vie. Mrknite na nový Logan MCV Stepway Outdoor.

To, čo odštartovalo Audi pred 18 rokmi s A6 Allroad Quattro, nasledovala do dnešného dňa hádam každá veľká značka. Kombi s prvkami SUV a mačovskými „gumákmi“ v podobe plastového obloženia okolo blatníkov, si zaobstaráte aj z bežného platu. Čo ak vám ale kúpa nového auta nestojí za viac ako 20-tisícovú investíciu? A čo ak ani za 13? Nech sa páči, čítajte ďalej…

Nemáte šancu prehrať

Uznajte. Logan MCV je na našich cestách notoricky známym pracantom. Po prehliadnutí si exteriérových možností v konfigurátore, budete na vážkach. Sám vyznávam tmavé farebné úpravy. Pri MCV Stepway Outdoor by som však mal nad čím uvažovať. Áno, Dacia ponúka svoje modely v palete „50 odtieňov šedej“. Taktiež testovaná „Sivá Island KPV“ padne autu ako uliata.

Po drsnom dni, drsne pózujúc pred drsne zapadajúcim slnkom. Logan MCV Stepway Outdoor vyzerá skutočne dobre.

V bielej farbe a vo výbave Access vyzerá Logan MCV ako bratranec z druhého kolena chladničky Whirlpool. Plastové prvky však Stepway odlišujú od bežného MCV. Dokážem tvrdiť, že aj v bielej, alebo žiarivo modrej „Azurite“ RLP nevyzerá Logan Stepway na zahodenie. Tmavé disky „Flexwheel“ máte v štandarde a strešné nosiče taktiež. Plastové obloženie so svetlými akcentmi na prednom a zadnom nárazníku sú pri MCV Stepway jednými z najvýraznejších prvkov, ktoré dotvárajú drsný dojem z auta.

Terén?….ani nie. Skôr praktickosť

Nejde o štvorkolku. Logan MCV síce pôsobí dojmom, že by sa popasoval so zablateným poľom, no opak je pravdou. Oproti základnému prevedeniu narástla svetlá výška vozu o 50 milimetrov. Tento dodatočný talent je vhodný skôr na ochranu podvozku pred nekvalitnými cestami, prípadne bezpečným výletom mimo spevnený povrch vozovky. Ľahšie do neho nastúpite, ľahšie vyleziete na obrubník a auto celkovo nepôsobí aj vďaka nafúknutej svetlej výške zrovna drobno.

Ponáhľate sa po nespevnených cestách? Nie je problém. Len žiadne hlboké blato, prosím. Nemá štvorkolku

Kde Logan MCV absolútne dominuje, je už aj vyššie načrtnutá oblasť praktickosti. SLogan Loganu znie, „Kombi, do ktorého sa zmestia všetky vaše sny!“. Budete musieť byť fakt poriadny spachtoš, aby ste kufor Loganu MCV zaplnili. Objem batožinového priestoru činí 573 litrov a pokiaľ potrebujete analógiu od konkurencie, spomeňme dvoch kráľov svojich tried. Škoda Superb Combi dokáže „zhltnúť“ 660 litrov batožiny. Najpriestrannejšie kombi strednej triedy so základnou cenovkou vyššou o 10 000 eur, pojme len o 90 litrov batožiny viac, ako Logan MCV.

Pohodlie z jednoduchosti

Auto je ukážkou funkcie pred formou a práve tento prístup spôsobuje jeho hrubšie „povahové“ črty. Odhlučnenie a izolácia interiéru teda nepatria k silným stránkam Loganu MCV Stepway. Slabšie odhlučnenie kabíny je najviac citeľné pri vysokých rýchlostiach na diaľnici. Pri mestských rýchlostiach je v poriadku, no aj tak cítite, že cestujete v aute, ktorého technológie sú staré približne dekádu. Situáciu zachraňujú dva prvky.

Dacia konečne vypočula prosby verejnosti a dve generácie staré volanty z Renaultu nahradila novým, koženými, s príjemne masívnou obručou.

Jedným z nich je podvozok, ktorého reakcie sa zlepšujú so zvyšujúcou sa dĺžkou nerovností. Pri nábehoch na krátke spomaľovače si síce pri neopatrnom nábehu poskočíte, no akonáhle sa nerovnosti začnú predlžovať, podvozok využíva výhodu dlhšieho chodu tlmičov. Okolie vodiča je taktiež riešené veľmi úsporne. Plasty sú tvrdé a povrchy pôsobia lacno. Protihodnotou je však možnosť ľahkej údržby interiéru aj od hrubej špiny. Druhým komfortným prvkom sú sedadlá. Sú skutočne príjemne mäkké. Mať dvojnásobný vek, doslova ich milujem.

V motorizácii máme celkom jasno

Testovací Logan MCV poháňal benzínový trojvalec 0,9TCe. Motor je nám v redakcii už značne známy, no osobne zastávam názor, že by mal byť súčasťou len menších modelov značky. Dôvod môjho tvrdenia vychádza z poznatku, že aj keď je motor dynamicky postačujúci pre stredne zaťažené auto, s plne naloženým batožinovým priestorom a posádkou na palube môžete mať hlavne v horských oblastiach viac práce s motorom a prevodovkou. Menej ako litrová jednotka samozrejme auto aj s plným nákladom uvládze, no budete nútení držať konštantne zvýšené otáčky pre správne pracovanie motora.

Motor 0,9TCe mimo mesta a jeho výkon mimo mesta. Príjemné počasie a žiadne hladkanie plynu za každú cenu.

Benzínový trojvalec si vystačí s 5,5 litrami na 100 km v medzimestskej premávke. V meste sa pohybovala spotreba na úrovni 6,6 litra a na diaľnici stúpala mierne nad 7 litrov na 100 km. Tieto hodnoty boli namerané s prevažne jedným pasažierom na palube a s ľahkým nákladom v kufri pri presunoch na diaľnici a medzi mestami.

Ide o dobrý nápad?

Ako uvádzam v úvode, auto vyzerá vážne skvele. Nebudete sa s ním obávať vliezť na poľné cesty (v rozumnom počasí), v meste si poradí s obrubníkmi a svojimi rozumnými rozmermi vám ušetrí nervy na parkoviskách. Pokiaľ by som mal potrebu kúpi nového a čo najpriestrannejšieho vozidla v rozumných rozmeroch a za rozumnú cenu, zaškrtnem k Logan MCV Stepway Outdoor naftovú motorizáciu 1,5 dCi a podpisujem papiere. Samozrejme pod podmienkou, že by som s autom jazdil AJ dlhšie vzdialenosti.

Existujú autá s krajšími zadkami. Logan sa vás však nesnaží presvedčiť o opaku. Je mu to jedno…radšej ponúkne 573 litrov batožinového priestoru, ako by mal mať zadok modelky.

Má to však jeden háčik a tým je cena. Kým príplatková výbava s lakom Island (400€), elektrické sťahovanie zadných okien (150€), parkovacou kamerou (150€) a ďalšími drobnosťami vám vír na účte nespôsobí. Príplatok za naftovú verziu je však značný. V základnej výbave je Logan Stepway Outdoor s motorom 0,9TCe, za cenu 11 040€. Základná výbava s naftovou motorizáciou 1,5 dCi začína na čiastke 12 940 €. Ešte stále však utilitárnosťou, priestorom, jednoduchosťou a cenovkou, poráža značne drahšiu konkurenciu.

Technické údaje Dacia Logan MCV Stepway Outdoor 0,9 TCe 
Motor
Typ motora:radový, benzínový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem:898
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:66/90 / 5 200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:135 / 2 500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,1
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,8/4,3/4,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:573(!)
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 146
Rozmer pneumatík:185 / 65 R16
Dĺžka [mm]:4 492
Šírka [mm]:1 733
Výška [mm]:1 600
Rázvor [mm]:2 634