Je to oficiálne! Španielska značka Cupra má svoje vlastné vozidlo, ktoré nevychádza zo žiadneho modelu značky SEAT. Cupra Formentor sa predstavuje vo svojej sériovej podobe a odhaľuje mnohé otázniky okolo pohonu či techniky. Nech sa páči, štipľavý crossover nakreslený v Barcelone sa vás už nevie dočkať!
Crossover Cupra Formentor má podľa značky špecifickú DNA a je navrhnutý a skonštruovaný s ohľadom na požiadavky budúcnosti. Aktuálne teda kombinuje všetko, po čom ľudia bažia. Je to SUV, čo je dnes dôležitejšie než samotná soľ. Na výber budete mať aj plug-in hybridnú motorizáciu, čo by malo koncernu Volkswagen ušetriť niekoľko miliónov eur na pokutách za emisie.
No a zároveň sa môžu v tlačových materiáloch oháňať slovkami ako “dynamický” či “športový”. Úsmev na tvári vám však zamrzne, keď zistíte, že tieto klišé sú v prípade Cupra Formentor absolútne opodstatnené.
Cupra, 100 % koncentrovaná
CUPRA Formentor, prvý model skonštruovaný exkluzívne pre značku Cupra, je pomenovaný podľa najkrajšieho mysu na španielskom ostrove Mallorca v súostroví Baleáry. Automobil zhmotňuje všetky atribúty tejto lokality, ktoré formovali vonkajší dizajn vysoko výkonného crossovera.
„CUPRA Formentor je príťažlivý automobil z hľadiska výkonnosti, technológie a estetiky, založenej na kráse proporcií, energických líniách a vycibrených detailoch,“ povedal Alejandro Mesonero-Romanos, riaditeľ dizajnu SEAT a Cupra .
Znie to, samozrejme, veľmi oduševnele, v praxi hovoríme o naozaj pôsobivej kombinácii kupé a SUV. Nie je to typické kupé-SUV ako BMW X6 alebo Audi Q8, nemôžem sa totiž ubrániť pocitu, že Formentor dostal do vienka celkom slušný objem charakteru. Výrazným prvkom sú aj štandardné 19-palcové disky kolies medenej farby, ktoré priťahujú pohľad na veľké kotúče bŕzd Brembo.
Vonkajšie rozmery perfektne vyjadrujú túto kombináciu koncepcií, ktorá presne zodpovedá požiadavkám dnešných zákazníkov. Cupra Formentor má dĺžku 4.450 mm a šírku 1.839 mm. Výška 1.511 mm vytvára podmienky pre primeranú vnútornú výšku kabíny, ktorá v kombinácii s rázvorom 2.680 mm prináša veľkorysý vnútorný priestor v zadnej časti kabíny. Variabilný batožinový priestor má základný objem 450 litrov.
Prístrojový panel korunuje osadený panoramatický displej systému infotainmentu s uhlopriečkou 30,5 cm (12 palcov). Okrem online navigácie umožňuje ovládanie rozličných funkcií digitálnej konektivity, ako aj funkcií vozidla, čím prispieva k redukcii počtu fyzických tlačidiel. Prevádzkové informácie sa vodičovi zobrazujú na konfigurovateľnom displeji digitálneho združeného prístroja Digital Cockpit.
CUPRA Formentor sa začne predávať s dvoma motormi. Špičkovou pohonnou jednotkou bude turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec 2.0 TSI s výkonom 228 kW (310 k) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm. Tento motor predstavuje ultimatívny výraz DNA značky Cupra nielen výkonnosťou, ale aj emocionálnou zvukovou kulisou podporujúcou charizmu vozidla. Bude sa kombinovať s dvojspojkovou prevodovkou DSG a systémom stáleho pohonu všetkých kolies 4Drive, ktorý pomocou elektrohydraulicky ovládanej multilamelovej spojky kontinuálne adaptívne rozdeľuje krútiaci moment na jednotlivé nápravy podľa momentálnej jazdnej situácie.
No CUPRA Formentor súčasne ukazuje aj do budúcnosti druhou alternatívou pohonu – vysoko výkonným agregátom plug-in hybrid. Tvorí ho turbodúchadlom prepĺňaný benzínový štvorvalec 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k) podporovaný elektromotorom s výkonom 85 kW (115 k), integrovaným priamo v skrini 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky DSG.
Pri súčasnom fungovaní oboch motorov hybridný pohon poskytuje maximálny systémový výkon 180 kW (245 k) a systémový maximálny krútiaci moment 400 Nm. Zdrojom elektrickej energie pre elektromotor je lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 13 kWh, ktorá sa dá nabíjať z vonkajšieho zdroja, ako aj automaticky počas jazdy rekuperáciou pri spomaľovaní a brzdení.
Hybridný pohon na jednej strane udeľuje modelu CUPRA Formentor dynamické jazdné výkony, aké zákazníci očakávajú od športovej španielskej značky a na druhej strane znižuje zaťaženie životného prostredia. S úplne nabitou batériou má CUPRA Formentor s rýdzo elektrickým pohonom dojazd približne 50 km bez lokálnych emisií.
Podvozok stavia na nápravy s tlmičovými vzperami McPherson vpredu a viacprvkovými závesmi vzadu, vybavený progresívnym riadením a adaptívnou reguláciou charakteristiky tlmičov pruženia DCC. Inteligentný systém DCC kontinuálne v priebehu milisekúnd prispôsobuje vyladenie tlmičov momentálnej jazdnej situácii. Vodič môže dotykovým posúvačom (DCC slider control) celkové vyladenie presne nastaviť, zvlášť v profile Individual.
NEPREHLIADNITE: