Chevrolet Corvette C8 Stingray má po rokoch špekulácií konečne motor uprostred

2771

Povedzme si na rovinu, že v Spojených štátoch veľa áut s motorom uprostred nevzniklo. Okrem Fordu GT je nový Chevrolet Corvette C8 Stingray v podstate jediným aktuálne vyrábaným autom z USA s motorom uprostred.

O produkčnej “Korvete” s motorom uprostred sa špekulovalo už dekády. Totiž, je na to niekoľko dobrých dôvodov, no spomeniem len dva. Corvette nemala nikdy prakticky žiadny priestor pre zadných pasažierov a tým druhým je, že pokiaľ chcete dať kupé s motorom vpredu výkon okolo 700 koní, čaká vás poriadne peklo.

Buď mu dajte pohon všetkých kolies alebo šupnite motor za zadné sedačky. Je vám jasné, ako to teda s Corvette C8 Stingray nakoniec dopadlo.

Iná kultúra

Kým je v našich končinách táto konfigurácia pomerne bežná a od Alfa Romeo, Alpine, Ferrari, McLaren či onedlho od Aston Martin si kúpite autá s motorom pred zadnými kolesami, v USA sa tento koncept zvlášť neujal. Totiž, keď si tak na rýchlo spomeniem na “stredomotorové” modely spoza “veľkej mláky”, napadne mi Saleen S7, Ford GT a Pontiac Fiero. Z toho prvé dva modely boli vždy solitérmi so šialenými cenovkami a ten posledný…no, to nebolo športové auto ale skôr zlý vtip.

“Model Corvette bol vždy reprezentantom absolútnej špice inovácií a vývoja koncernu General Motors (GM). Tradičné rozvrhnutie pohonu s motorom vpredu a s pohonom zadných kolies narazilo na svoje dynamické limity a potrebovalo novú konfiguráciu”, prezradil prezident GM Mark Reuss. Pred tým, než sa začnete smiať a robiť si žarty z amerických áut vám však na úvod prezradím jednu vec. Prezrite si fotky novej Korvety a uvedomte si, že toto auto bude v USA štartovať na cenovke okolo 60 000 dolárov.

Viete, kým je Európa zvyknutá na to, že Ferrari vypáli na trh každé 3-4 roky nový model za viac než 200 000 € a McLaren spraví to isté no o “pľuvanec lacnejšie”, v USA sa takéto veci často nedejú. Zatiaľ posledným reprezentantom produkčných zákazníckych áut s motorom uprostred v posledných 10 a viac rokoch sú modely Ford GT. Jeden prišiel ako limitovaná verzia predávaná známym menám a verným zákazníkom (podobne ako v prípade špeciálnych modelov Ferrari) a druhá…no, tam to bolo o tom istom, len s dvojnásobnou cenovkou. Úvod do sociológie sveta športových áut by sme teda mali, tak poďme na ten nový Stingray.

Spredu dozadu

Čo teda táto revolučná generácia znamená pre Chevy Corvette ako ho poznáme? Generácia C8 má lepšie rozloženie hmotnosti, ktorá hrá do kariet mierne v prospech zadnej nápravy. To má vylepšiť “odpich”, pružné zrýchlenie, dynamiku pri jazde na okruhu, predvídateľnosť, komunikatívnosť a napríklad aj zrýchlenie z 0 na 100 km/h.

S balíkom Z51 sa bavíme o šprinte “na kilo” v priebehu troch sekúnd, čo je najrýchlejšie ako sa kedy dokázala Corvette rozbehnúť z pokoja. Motor uložený pred zadnými kolesami zároveň dovoľuje zlepšiť výhľad z pozície vodiča a inžinierom sa aj vďaka tomuto uloženiu motora podarilo vytvoriť batožinový priestor s objemom 357 litrov. Len pre perspektívu, aktuálna generácia Volkswagenu Golf má kufor s objemom 380 litrov.

Letectvo a preteky v žilách

Chevy uvádza, že je dizajn novej Corvette C8 Stingray je inšpirovaný, okrem iného, leteckými a pretekárskymi detailmi. Konkrétne sa má C8 pri pohľade spredu podobať na stíhačku F-22, F-35 a monopost Formule 1. Dizajnéri dostali unikátnu možnosť, keďže kompletne prekresliť budúcnosť 60-ročnej legendy sa podarí skutočne len raz za život. Interiér má byť plný kvalitných materiálov a ergonomicky prívetivých riešení, keďže ide o americké auto, ktoré sú známe svojím pohodlím.

Kokpit sa posunul vpred oproti predošlej generácii o celých 42 centimetrov a doslova obkolesuje vodiča. Túto frázičku počúvame dosť často, no v žiadnom modernom aute som ešte nevidel taký ergonomický dôraz na vodiča ako v prípade novej C8 Stingray. Nový je aj volant, za ktorým sa nachádza, taktiež nový, prístrojový panel s 12-palcovým displejom. V určitých výbavách dostanete do interiéru okrem kože a hliníkových detailov aj uhlíkové vlákna či dokonca audio Bose.

Superšport pre život

Okrem údajne skvelého jazdného komfortu na cestách má C8 ešte niekoľko drobností pre spríjemnenie bežného dňa. V priebehu 2,8 sekundy sa dokáže predný nos zdvihnúť pred prekážkou o 40 milimetrov, aby ste si nepoškriabali podvozok. Taktiež môžete túto operáciu automatizovať zadaním až 1000 problematických lokalít do GPS. Generácia C8 má taktiež vylepšený pomer riadenia z 16.25:1 na 15.7.1.

Ďalšou dennodennou radosťou môže byť aj systém Launch control na precízny odpal z križovatky, elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál, zadný spojler s generovaným prítlakom 180 kilogramov alebo príplatkové magnetické tlmiče s extrémne rýchlymi reakciami na zmeny povrchu cesty. Viete, také tie drobnosti.

Pod [zadnou] kapotou nájdete 6,2-litrový motor V8 LT2, ktorý produkuje 369 kW/502 koní a krútiaci moment 637 Nm v prípade prikúpenia lepšieho výfuku. Motor je aj vďaka novej konfigurácii uložený doslova v útrobách vozidla, čím je dosiahnuté extrémne nízke celkové ťažisko. V tandeme s novým motorom pracuje 8-stupňová dvojspojková prevodovka DCT od firmy TREMEC. No a musím s poľutovaním oznámiť, že som o manuálnej prevodovke nenašiel v materiáloch od GM ani len zmienku…nuž.