BMW radu 7 so 16-valcom? Áno, prosím!

7026
BMW E32 V16
Zdroj: BMW

V 80. rokoch minulého storočia zažíval motoristický svet svoj zlatý vek. Európska únia nikomu nediktovala emisné limity a podobné obmedzenia, keďže to vtedy ani nikoho netrápilo. Po rally tratiach sa preháňali monštrá skupiny B, zatiaľ čo ostatné automobilky sa predbiehali v iných automobilových disciplínach.

BMW v tom čase predávalo luxusnú sedmičku pod generačným označením E32. Lenže Mercedes-Benz mal proti sedmičke na trhu nasadeného tvrdého konkurenta, generáciu W126 triedy S. Oba modely boli vlajkovými loďami značiek, nemohli si odpustiť boje v použitej technike, ale hlavne o to, čie auto má vyšší výkon. BMW sa však nechystalo vzdať za žiadnych okolností. Inžinieri dostali voľné ruky a iba jeden príkaz – postaviť najluxusnejšiu raketu.

BMW E32 V16
Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

750i plus štyri valce

A tak v roku 1987 vzniklo jedinečné BMW radu 7 so šestnásťvalcom. Ako základ nového motora poslúžil 12-valec M70 z motorizácie 750i, ktorý rozobrali, zosilnili a pridali do oboch radov po dva valce. Objem motora sa zväčšil na 6,7-litra, pričom jeho najvyšší výkon bol 413 koní bez pomoci kompresoru či turbodúchadla. Točivý moment mal hodnotu 637 Nm. Tieto čísla boli aj na osemdesiate roky dosť uletené. No objavil sa menší problém s chladením. Napriek dlhokánskej prednej kapote pod ňou nebolo dostatok miesta pre chladič. Riešením zostávalo premiestniť časť chladiacej sústavy do zadného kufra limuzíny a do bokov za poháňané kolesá vyrezať veľké nasávacie otvory.

Hoci tým sedmička prišla o batožinový priestor, komu by to ale pri rýchlosti 281 km/h prekážalo? Vďaka spolupráci V16-ky so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, E32 dokázala z nuly na 100 km/h vystreliť za 6 sekúnd.

BMW E32 V16
Zdroj: BMW
Zdroj: BMW

Zlatá rybka

Bohužiaľ, na fotkách, nad ktorými práve slintáte (aj my s vami), je jediný vyrobený kus. Uletenú sedmičku si v BMW pomenovali 767iL Goldfisch alebo aj „Secret Seven“. Bola určená iba pre „vnútorné kruhy“, jej sériová výroba nikdy v pláne nebola. A už ani nebude, navyše keď si zoberieme, aké ťažké je dnes medzi zákonmi udržať živú len takú V12. Aj také boli osemdesiate roky automobilového sveta.