Autá z pekla: Merlincar. Najškaredšie vozidlo na svete s motorom zo stíhačky

11255
" "

Dámy a páni, pohodlne sa usaďte a pripravte sa na nálož informácií, ktorú nebudete mať šancu pochopiť. Ide však o jeden z najanglickejších príbehov, ktoré mohla napísať len druhá svetová vojna, suchý humor a akútny nedostatok elementárnej súdnosti. Privítajte The Merlincar!

Minule sme si posvietili na Audi s dvomi motormi, obsesia premotorovanými beštiami vo mne však zostala a spôsobila, že som si spomenul na toto obskúrne vozidlo s 27-litrovým motorom. A viete, keď si už raz spomeniete na niečo podobné, nejde to vytlačiť z hlavy.

Zdroj: Spainvia.com

Povojnové upratovanie

Keďže v Autách z pekla vieme oceniť dve veci – a tými sú najmä originalita a sofistikovaná politická zápletka –, z tohto vozidla nie je ťažké zostať celkom paf. Začať môžeme najmä základnou premisou, ktorá stála za vznikom tohto vozidla. A tou je druhá svetová vojna.

Zdroj: Classicdriver.net

Všetci by si totiž povedali, že jedinou dobrou vecou, ktorá po tomto hrozivom konflikte zostala, je mikrovlnka. Nie je to však úplne tak. Po vojne zostalo oveľa viac vecí, ako napríklad množstvo nepoužiteľnej alebo vyradenej techniky. Tušíte správne – vrátane leteckých motorov!

Zdroj: Spainvia.com

V tomto smere je Veľká Británia totálnym požehnaním. Jej vzdušný priestor totiž obraňovali legendárne stroje, ako napríklad slávne stíhačky Supermarine Spitfire a bombardéry Avro Lancaster, Wellington či Halifax prvej generácie. Fanatici na druhú svetovú vojnu už presne vedia, kam tým mierim – k agregátu Rolls-Royce Merlin, jednému z najdôležitejších motorov, ktorý kedy bránil demokraciu.

Zdroj: Spainvia.com

Dvadsaťsedemlitrový dvanásťvalec so šesťdesiatstupňovým zovretím valcov začal svoju životnú púť ešte s označením P.V.12. Písmená v názve značia “Private Venture”, čiže “Súkromný pokus”, keďže motor vznikol ešte v roku 1933 ako komerčná konštrukcia pre súkromných zákazníkov, vyvinutý “na účet” spoločnosti Rolls-Royce. Na brzde sa po prvý raz rozbehol 15. októbra toho roku a meno dostal podľa druhu sokola (Sokol kobec, lat. Falco columbarius), podobne ako dostávali iné letecké motory mená po iných operencoch. Pořádek musí bejt!

autá z pekla AUTOGRÁTIS

Šup s ním do auta

Použitie leteckého motora v aute nebolo žiadnou novinkou, prvé z najrýchlejších predvojnových vozidiel sveta si prešli práve týmto genesisom. V šesťdesiatych rokoch minulého storočia je síce na podobné experimenty už neskoro, Jameson však chcel ideu leteckého motoru v aute posunúť na vyššiu úroveň a postaviť auto pre bežnú cestnú premávku. 

Ako základ mu poslúžila predná náprava z vozidla Woseley 6/99 (to je jedno z takých tých groteskných anglických povojnových áut pre strednú triedu), zadná náprava pochádzala z Jaguara 420, podvozok bol prepracovaný a príkladne spevnený. Karoséria mala tvar Fordu Capri, ktorý niekto fajnovo navrhol a odlial z vosku, aby ho následne nechal 48 hodín na slniečku topiť sa.

Prvá karoséria bola typu kupé a pripomínala Ford Capri.
Zdroj: Pinimg.com

Stále však chýbala vhodná prevodovka, skrátka preto, lebo motor bol na cestné použitie absolútne nevhodný. Aj s kompresorom sa dokázal roztočiť len na maximálnych tritisíc otáčok, kompresor sa však do vozidla už nezmestil. Aj bez kompresora mal tento nízkootáčkový agregát výkon 630 kilowattov (857 koní). A dvadsaťsedem litrov objemu s nízkymi otáčkami znamená jediné – obrovský krútiaci moment, na ktorý nebola žiadna prevodovka stavaná.

Jameson preto využil odborné služby pána Johna Dodda, odborníka na automatické prevodovky. Ten mu pomohol a najvhodnejšiu prevodovku fakt našiel. Skriňa Hydra-Matic od General Motors bola prvou automatickou hydromeničovou prevodovkou pre osobné vozidlá na svete a vyrábala sa od roku 1939 do 1956, takže dostatočne dlho na to, aby ju vedel výrazne upraviť.

Z ruky do ruky

Lenže nahodiť tento motor do niečoho, čo vedelo reálne jazdiť, bolo stále veľmi zložité. Nakoniec samotný Jameson stratil nad Merlincarom trpezlivosť a vozidlo predal prevodovkárovi Doddovi za 500 libier (čo ani po započítaní inflácie nebolo veľa). Karoséria dostala červený lak s bielou strechou a hranatými svetlometmi vpredu, pričom na konci kapoty trónila mohutná, ikonická maska chladiča so soškou Spirit of Ecstasy, perla všetkých Rollsov.

Zdroj: Classicdriver.net

Výsledok na seba strhával pozornosť úplne všade, kde sa objavil. Či už s prvou, červeno-bielou karosériou inšpirovanou Fordom Capri, alebo s druhou sklolaminátovou karosériou v tvare kombi, ktorá prišla na rad po požiari vozidla, jeho takmer trojmetrová kapota so žiabrami sa jednoducho nedala prehliadnuť. Tomu zodpovedal oficiálny názov auta: “The Beast”, čiže “Beštia”. Nikto mu však z logických dôvodov nepovie inak, ako Merlincar.

Autá z pekla: Fiat Multipla je skvelé auto! A nastal čas konečne si to priznať.

Nikto mu však nehovorí Rolls-Royce, a to niekomu veľmi vadilo. Ten niekto bola automobilka Rolls-Royce, ktorá sa o existencii vozidla dozvedela úplnou náhodou. Barón, ktorého Porsche predbehli John Dodd so synom Paulom pri testovaní maximálnej rýchlosti v Nemecku, totiž vďaka mriežke zavolal do Rolls-Royce a chcel o novom modeli vedieť viac. Automobilka však netušila, o čom točí a celú vec začala prešetrovať.

Dodd pred súdom, ešte s Merlincarom.

Prachy a súdy

Samozrejme, že vec išla na súd, a to rovno ten najvyšší v Anglicku. Ako spomínal Dodd pre portál Classicdriver.com: “Každý deň som Merlincarom jazdil na pojednávanie a parkoval priamo pred súdom. Zástupcovia Rolls-Royce vždy zaparkovali oproti v Silver Spirite s poznávacou značkou „RR 1“ a čo bolo zábavné, ich vždy odtiahli, no mňa nie. V posledné ráno súdneho procesu mi dal môj právnik výpoveď a povedal, že sa najvyššiemu súdu v krajine totálne vysmievam. Jeho poslednou radou bolo, aby som v ten deň auto nevzal, inak mi bude zhabané a nikdy ho nedostnem späť.”

Dodd pri poslednom pojednávaní… S rodinou a na koňoch.

Ďalej to pokračovalo snáď ešte lepšie: “Povedali, že sa správam nespoločensky. Dobre teda, tisíc koní bolo možno trocha drzých, pomyslel som si, a tak som zavolal kamaráta, ktorý mal nejaké stajne v Hyde Parku, či by mi neurobil menšiu láskavosť. Ja, moja žena a moje deti sme každý sadli na koňa a zaklopali na dvere Súdneho dvora, čo spôsobilo väčšiu senzáciu, ako samotné auto!”

Skrátka frajerina.

Ani nemusíme spomínať, že pán Dodd nosil na súdne pojednávania sveter s prekrývajúcimi sa R-kami, aby dodatočne naštval vedenie snobskej automobilky. Fakt nemusíme, pretože to, že Dodd svoj prípad prehrá, bolo jasné hneď. Ale súd mu uštedril ešte tvrdší, no Doddovsky sofistikovaný úder: Skonfiškovali mu takmer všetok majetok, až na Merlincar, ktorému napokon vymenil masku chladiča za vlastnú so svojimi iniciálami.

Šťastný koniec na juhu

John Dodd zobral s humorom aj túto prehru a povedal si, že keď už teda musí, tak svoj život poriadne vylepší. Odsťahoval sa preto aj s rodinou do slnečného Španielska, kde dodnes opravuje prevodovky do Rollsov a Bentley a prehlasuje, že je vlastne rád, lebo sa naučil surfovať, čo by mu v Anglicku nikdy nenapadlo. A to mu už ťahá na deväťdesiatku. Neveríte? Mrknite na jeho stránku!

Zdroj: Classicdriver.net

S Merlincarom vraj doteraz jazdí, je to však veľmi nákladná záležitosť. Okrem toho, že je vozidlo schopné instantne dosiahnuť až 290 kilometrov za hodinu, je schopné na svoju činnosť spotrebovať 100 – 140 litrov paliva na sto kilometrov. Ale to je v pohode, pretože ste ešte nepočuli, koľko oleja ste potrebovali vyliať do tejto pojazdnej panvice, aby prskala: Až 130 litrov!

Kedysi Johnovi preplácala palivo rafinéria a sieť čerpacích staníc British Petroleum, ktorej “The Beast” robil nezabudnuteľné promo. Po súdnom škandále a sťahovaní do Španielska však Dodd zostal na toto monštrum v podstate sám, preto ho dnes uvidíte maximálne na španielskych motoristických zrazoch. A neviem ako vy, ale ja si myslím, že vozidlo, ktoré potrebuje na sto kilometrov polovicu môjho platu, je teda skutočným Autom z pekla. No nie?