Nová Alfa Romeo Giulia bola predstavená včera 24. júna v Miláne presne na 105. výročie založenia značky Alfa Romeo. Vybraným novinárom Taliani priamo predstavili vrcholnú verziu Quadrifoglio Verde ako po technickej stránke, tak i dizajnovej samotným odhalením modelu. Alfa Romeo v segmente supervýkonných sedanov strednej triedy doteraz nikdy nevystupovala a tak je Giulia QV ukážkou toho, či Taliani dokážu skočiť na rozbehnutý vlak. Doteraz ich najvýkonnejšie verzie mali síce silné vidlicové šesťvalce s objemami 3,2 litra, no kvôli absencii akéhokoľvek prepĺňania nestačili na výkony tých najlepších. Každopádne, Alfa Romeo 156 ani 159 by nemohli mať viac koní, nakoľko sú to predokolky a problémy s prenosom výkonu by sa tak objavovali.
Giulia je síce ich nástupcom, avšak prešla na klasickú koncepciu (motor vpredu + pohon zadných kolies), čo má v tejto triede väčšina konkurentov. Táto zmena tak bola nielen veľmi vítaná, ale predovšetkým nevyhnutná. Čerešničkou k tomu bude príplatkový pohon všetkých štyroch kolies. Ak chce Alfa uspieť, musí do Giulie vložiť všetko. A na začiatok to zatiaľ vyzerá tak, že výrobca sa naozaj snažil prekonať nielen celú konkurenciu, ale aj zapôsobiť na širšiu masu potenciálnych zákazníkov na Alfu atypickým dizajnom. Ako si poradí v osom hniezde jej najvýkonnejšia verzia? Porovnáme si na papieri dostupné informácie o Giulii QV s jej priamymi rivalmi: BMW M3 Sedan, Cadillac ATS-V Sedan a Mercedes-AMG C63 S.
Alfa Romeo Giulia QV
Giulia dostala pre najvýkonnejšiu verziu do vienka benzínový vidlicový šesťvalec doteraz používaný len značkou Maserati, ktorý má objem 2979 cm3 a prepĺňanie dvomi turbodúchadlami. V modeli Ghibli S dosahuje 410 koní, avšak Giulia QV bude podstatne ostrejší sedan. Špeciálne pre ňu ho vyladili inžinieri z Ferrari, ktorý mu zabezpečili slušnú dávku až 510 konských síl. To znamená mimoriadny litrový výkon až 171 k/l a zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,9 s. Takéto zrýchlenie má zabezpečiť aj nízka hmotnosť údajne pod 1530 kg.
Cadillac ATS-V Sedan
Koncepcie vidlicového šesťvalca v tomto rozstreli sa ešte zastáva Cadillac, ktorý do modelu ATS-V Sedan namontoval taktiež dvojito prepĺňaný agregát s objemom 3,6 l. Napriek podstatne väčšiemu objemu ho však Američania nadopovali na skromnejších 470 koní a 603 Nm, ktoré ho dokážu rozhýbať na stovku v čase rovných štyroch sekúnd. Cadillac váhu svojho modelu oficiálne nezverejnil, no povráva sa o hodnote okolo 1680 kg. Nie je však jasné, či je to s vodičom alebo bez.
BMW M3 Sedan
Posledným hračom v segmente so šesťvalcom je BMW M3 Sedan. Pridŕža sa však tradičnej radovej koncepcie a po dlhých generáciách s atmosféricky plnenými motormi po prvýkrát prišiel s preplňovaným motorom. Dve turba z trojlitrového objemu dolujú z tejto štvorice najnižší výkon, 431 koní (550 Nm), avšak stovku zvládne s dvojspojkovou prevodovkou za stále uctyhodných 4,1 s. Vďaka najnižšej pohotovostnej hmotnosti 1520 kg (podľa DIN) má však potenciál najlepších jazdných vlastností spomedzi konkurencie.
Mercedes-AMG C63 S
Posledným automobilom, ktorý spadá do tohto teoretického porovnania je Mercedes-AMG C63. Nakoľko sa predáva v dvoch verziách, spomenieme len tú výkonnejšiu AMG C63 S. Tá disponuje 510 koňmi, presne ako Giulia QV, len plynú z práce štvorlitrového vidlicového osemvalca biturbo, ktorý má na krku stovku za 4 s. Spolu s Giuliou je teda najvýkonnejším strojom, avšak váha bez vodiča 1655 kg mu dynamiku a schopnosti mierne znižuje. Vďaka tomu objemu má však ďaleko najvyšší krútiaci moment až 700 Nm. Ten z V6 Giulie síce nepoznáme, no odhadujeme ho na podobné hodnoty s mníchovským sedanom.
Ako zaujímavosť dodávame, že Alfa Romeo zmodernizovala svoje logo.
Parameter
|
Alfa Romeo Giulia QV
|
BMW M3 Sedan
|
Cadillac ATS-V Sedan
|
Mercedes-AMG C63 S
|
Motor
|
3.0 V6
|
3.0 R6
|
3.6 V6
|
4.0 V8
|
Plnenie valcov
|
twin-turbo
|
twin-turbo
|
twin-turbo
|
twin-turbo
|
Výkon (kW / k)
|
375 / 510
|
317 / 431
|
346 / 470
|
375 / 510
|
Krútiaci moment (Nm)
|
600
|
550
|
603
|
700
|
Prevodovka
|
MT 6
|
DCT 7
|
AT 8
|
AT 7
|
Pohon
|
zadný
|
zadný
|
zadný
|
zadný
|
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
|
3,9
|
4,1
|
4,0
|
4,0
|
Maximálna rýchlosť (km/h)
|
307
|
250*
|
300
|
250*
|
Hmotnosť (kg)
|
1524
|
1520
|
1680
|
1655
|
Výkonová hmotnosť (kg/k)
|
2,99
|
3,53
|
3,57
|
3,24
|
*elektronicky obmedzená
Ako vyzerá nová Giulia v priamom porovnaní s konkurenciou? Zatiaľ to vyzerá tak, že Giulia QV má našliapnuté stať sa kráľom v segmente D medzi výkonnými sedanmi.