Gangster v službách “Pána” – Ako vznikol 40 rokov dozadu Papamobil z Triedy G?

4846
Zdroj: Daimler

Namiesto klasického čierneho reprezentatívneho sedanu sa pápež Ján Pavol II. na svojej návšteve Nemecka pred 40 rokmi prvýkrát viezol v perleťovo bielom modeli Mercedes-Benz 230 G so zlatými dekoráciami.

Originálny Papamobil zo zbierky Mercedes-Benz Classic si na špeciálnej výstave s názvom “G-Schichten” (Príbehy), ktorá oslavuje 40. výročie Triedy G, môžete pozrieť v Múzeu Mercedes-Benz do septembra 2020.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Múzeum je v súčasnosti otvorené od piatka do nedele od 9.00 do 18.00 hod. Vstupenky sa predávajú vždy do 17.00 hod. Výstava v miestnosti zbierok 5 zachytáva biografiu Triedy G na jedenástich vozidlách a ďalších exponátoch.

Technické hlavolamy

Mercedes-Benz vyvinul a vyrobil 4 392 milimetrov dlhý, 1 950 milimetrov široký a okolo 2 800 milimetrov vysoký unikát určený špeciálne na návštevu pápeža, ktorá sa konala od 15. do 19. novembra 1980 a spočiatku ho Mercedes-Benz Vatikánu iba požičiaval. Súčasťou výbavy modelu G s dlhým rázvorom kolies bola, okrem iného, aj výkonná automatická klimatizácia.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Vďaka nej bola aj počas leta v priesvitnej kupole príjemná teplota a počas dažďa a vysokej vlhkosti vzduchu sa nezahmlievali sklá. O pohon sa staral štvorvalcový benzínový motor s výkonom 75 kW/102 k. Pokojnú jazdu aj na náročnom povrchu podporovala automatická prevodovka a mimoriadne komfortné pruženie.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Pôvodne odnímateľná nadstavba z plexiskla chránila pápeža pred vetrom a dažďom, pričom veriaci mali stále veľmi dobrý výhľad na Svätého Otca. Po atentáte z roku 1981 bol model G prestavaný a získal nepriestrelné zasklenie. Mercedes-Benz prispôsobil v rokoch 1983 a 1985 výbavu pápežského vozidla Triedy G aktuálnym bezpečnostným požiadavkám Vatikánu.

Trojediný

Pápežské vozidlo 230 G z roku 1980 nie je jediným papamobilom postavenom na základe Triedy G. Už v roku 1982 vznikol druhý kus, ktorý zvonka vyzeral takmer identicky a bol založený na modeli 230 GE s výkonom 92 kW/125 k.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Na historických fotografiách možno obe Triedy G konštrukčného radu 460 predstaveného v roku 1979 často rozoznať podľa evidenčných čísel vozidla: zatiaľ čo model 230 G má najčastejšie tabuľku s evidenčným číslom SCV 7, v prípade modelu 230 GE je to SCV 6. Mercedes-Benz odovzdal v roku 1982 obe vozidlá Vatikánu natrvalo. Prvý Papamobil vystavený v stuttgartskom múzeu sa v roku 2004 vracia naspäť do Stuttgartu a odvtedy je súčasťou zbierky Mercedes-Benz Classic.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

V novembri 2007 dostáva pápež Benedikt XVI. model G 500 (konštrukčný rad 463) v mystickej bielej farbe s otvorenou karosériou a so sklopným čelným sklom. Pri audienciách vo Vatikáne je táto Trieda G buď úplne otvorená, alebo pokrytá priesvitnou strechou ako napríklad pri návšteve Brazílie pápežom Františkom z júla 2013.

Silné korene

Papamobil Mercedes-Benz 230 G z roku 1980 je súčasťou dlhej histórie pápežských vozidiel Mercedes-Benz. Táto história sa začala v roku 1930, teda pred 90 rokmi s typom Nürburg 460 (W 08), ktorý bol individuálne postavený v závode na stavbu špeciálnych vozidiel v Sindelfingene.

Zdroj: Daimler
Zdroj: Daimler

Pred 60 rokmi pokračoval v tejto histórii napríklad Mercedes-Benz 300 Landaulet (W 189, 1960) a pred 55 rokmi Mercedes-Benz 600 Pullman Landaulet (W 100), obe ako reprezentatívne vozidlá pápeža. Nasledovali ďalšie vozidlá, napríklad od sedanu Triedy S až po Triedu M.