Sú elektromobily bezpečné? Mercedes-Benz do seba nechal nabúrať vozidlá v rýchlosti 112 km/h

2210

5-minútové video: Modely EQA a EQS SUV, obsadené figurínami, sa čelne zrazili s 50-percentným prekrytím v scenári reálnej nehody, pričom každé vozidlo išlo rýchlosťou 56 km/h.

S prvým verejným nárazovým testom na svete, ktorý zahŕňal dve plne elektrické vozidlá, šiel Mercedes-Benz nad rámec zákonných požiadaviek, ale aj požiadaviek ratingových agentúr. Hodnotenie bezpečnosti nových áut organizácie Euro NCAP má presné pravidlá, ktoré majú čo najlepšie zodpovedať reálnemu svetu, ale nehody, ktoré sa stávajú na cestách, sú každá iná. Mercedes-Benz sa teda rozhodol demonštrovať bezpečnosť svojich elektromobilov po svojom – v teste, ktorého parametre sám stanovil.

Mercedes-Benz použil dve elektrické vozidlá, EQA a EQS SUV, s hmotnosťou približne 2,2 a 3 tony. Každé auto išlo rýchlosťou 56 km/h, čo znamená, že relatívna rýchlosť vozidiel bola 112 km/h, teda omnoho vyššia ako je rýchlosť, v ktorej sa bežne testujú autá v Európe, či inde vo svete. Simuloval tak nehodu, kedy sa zrazia dve protiidúce autá na úzkej ceste a rýchlosť stanovil s predpokladom, že obaja vodiči pred zrážku brzdili. Autá sa zrazili ľavou polovicou prednej časti.

Napriek tomu, že oba elektromobily skončili na odpis, dokázali efektívne absorbovať energiu nárazu deformáciou. V dôsledku toho zostal bezpečnostný priestor pre cestujúcich oboch elektrických modelov nedotknutý a dvere sa stále dali otvárať. V prípade núdze by to umožnilo cestujúcim opustiť vozidlo buď samým alebo sa k nim dostali pracovníci prvej pomoci a záchranári. Vysokonapäťový systém v EQA a EQS SUV sa počas kolízie automaticky vypol. Deformačné zóny ochránili batériu v podlahe, aj posádku v kabíne. Všetky figuríny v autách hlásili nízku pravdepodobnosť vážneho zranenia.

Zdroj: ZSE