TEST Hyundai Kona: Neporovnateľná 2.0

2502
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Hyundai Kona nie je žiadnym nováčikom. Na trh prišiel v roku 2017, keď sa s SUV-čkami roztrhlo vrece. Meno Kona odkazuje na cestovateľského ducha a označuje turistické miesto na Havaji. Akurát v Portugalsku ho predávajú ako Kauai. Prečo? To si zistite sami.

V druhej generácii sa vybrala smerom k väčšiemu bratovi. Do dĺžky totiž narástla o 14,5 centimetra! Dizajn hovorí sám za seba a je absolútne odvážny. Denné svietenie po celej šírke auta nie je v “autosvete” novinkou, ale tu naberá úplne nový zmysel. Neprepája totiž svetlomety, ale stojí samo za seba. Všetky ostatné svetlá sú zapracované v segmentoch po bokoch. Je to určite dizajnové, no oškretie bokov bude automaticky znamenať poškodenie svetiel. A ich výmena nebýva práve lacná.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Zozadu už nedominuje nápis Hyundai. Prím hrá logo značky a nápis Kona veľkými písmenami v strede. Disky sú 17-tky, čiže zlatá stredná cesta, oplastovanie v SUV crossoveri nemôže chýbať, a keďže sme na test dostali strednú výbavu Family, máme tu aj strešné lyžiny, ktoré z Kony robia ešte praktickejšie auto.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Digitálne, ale s rozumom

Pred vodičom sa nachádza 12,3-palcový prístrojový štít a multimédiá majú rovnakú uhlopriečku. Takýto veľký infotainment dostanete už v základe. Podporuje zrkadlenie telefónu, má vlastnú navigáciu a rozhranie z vyšších modelov značky.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Okrem digitálnych prvkov sa však myslelo aj na ergonómiu. Fyzické tlačidlá sú takpovediac všadeprítomné. Za spomenutie stojí aj bezdrôtová nabíjačka. Ide o jednu z mála, ktoré aj fungujú. Skutočne! V zákrutách drží mobil pevne, nevypisuje neustále chyby nabíjania…

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nevýhodou interiéru sú jeho tvrdé plasty. Či v priestrannom stredovom tuneli, alebo lakťovej opierke s vyberateľnou poličkou. Tvrdé spracovanie bude znamenať hrkotanie “nákladu” na každej nerovnosti.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Druhá generácia si zachovala rovnaký 2,6-metrový rázvor kolies, a tak sa nárast v dĺžke prejavil najmä v kufri. Ten sa zväčšil o 46 litrov na finálnu číslovku 407. Automobilka ale hovorí, že z tých 14,5 centimetra profitujú aj cestujúci. Miesta vzadu je vzhľadom na segment Kona… teda, pardon, kopa.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Jeden liter do mesta

Čistý benzín, jeden liter a v podstate základ ponuky, avšak s automatickou sedemstupňovou prevodovkou. To znamená 120 koní, 200 newtonmetrov a zrýchlenie z nuly na stovku za 11,7 sekundy. Naša konfigurácia je prioritne do mesta, i keď je absolútne prekvapivé, aká je tichá prakticky vo všetkých rýchlostiach. V podstate jediný moment, kedy Konu počujete pracovať, je, keď zošliapnete plynový pedál úplne na podlahu.

Okrem štandardného režimu ponúkne aj ECO a SPORT. Čiže je len na vás, ktoré nastavenie motora a prevodovky si zvolíte. Čo sa týka samotných pocitov z jazdy, je cítiť, že podvozok by zvládol aj viac ako 1,4 tony, ktoré táto spaľovacia Kona má. Jazda je dosť plavná a mäkkosťou a náklonmi karosérie mi trochu pripomína Citroëny. Inými slovami, iba sa nám potvrdzuje, že v tejto motorizácii bude mesto hlavným operačným priestorom Kony. V zákrute nebudete mať pretekársku istotu, no nerovnosti akoby ani neexistovali.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

S pokojnou nohou sľubuje náš jednoliter v priemere 5,8 – 6,5 l/100 km. A tá vyššia hranica je úplne reálna aj v meste. Netreba však zabúdať, že tieto čísla dosahuje bez akejkoľvek elektrifikácie. No a posledný údaj – svetlá výška. Jej 17 centimetrov v tomto prípade nebude na prejazdy terénom, ale na boj s obrubníkmi.

Hyundai predstavil auto, ktoré má mať všetky predpoklady, aby sa zapáčilo každému. Nie je vyslovene veľké, ale je väčšie. Na ekonomicky zmýšľajúcich útočí “cenou od”, na ekologických nadšencov elektrifikáciou a okrem toho s dvojkolkou a aj štvorkolkou. Výber necháva len a len na vás.

Základná cena modelu – Hyundai Kona 1,0 T-GDi 6MT Comfort: 24 090 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Kona 1,0 T-GDi 7DCT Family: 28 990 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia
Registračná daň: 110 €

Technické údaje1,0 T-GDi
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88,3 (120)/6 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 / 2 000 - 3 500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,7
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,8 - 6,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:407
Objem nádrže [l]:47
Prevádzková hmotnosť [kg]:1320 - 1445
Rozmer pneumatík:215/60 R17
Dĺžka [mm]:4350
Šírka [mm]:1825
Výška [mm]:1 585
Rázvor [mm]:2600