TEST Volkswagen Arteon R Shooting Brake: Rko na dlhé trasy

1479
Zdroj: Rasťo Bujna

Volkswagen Arteon R sa radí medzi športové modely nemeckej značky. Nepripúšťa však kompromisy vo sfére komfortu. Je to diaľničný krížnik, s ktorým navyše zažijete kopu zábavy.

Arteon je vlajková loď z Wolfsburgu, ktorá pred približne piatimi rokmi nahradila limuzínové odnože Passatu. Dizajnovo s ním však nemá nič spoločné, teda okrem loga na čele. Už pri pohľade spredu máte pocit, že tento Volkswagen akosi vytŕča z davu. Svetlomety majú jedinečný podpis a vyzerajú oveľa luxusnejšie.

Samozrejme, ani pri Arteone nechýba svietiaca lišta naprieč celým nárazníkom. Po bokoch môžete obdivovať o 15 milimetrov znížený športovejší podvozok, gigantické kolesá pri ktorých máte pocit, že o chvíľu budú vytŕčať z karosérie cez kapotu… No a, samozrejme, dvere. Bezrámové okná v inom modeli nenájdete. A zadok? Vďaka skosenej streche Volkswagen prisúdil Arteonu dovetok Shooting Brake. A podľa nášho názoru je práve táto karosárska verzia tou atraktívnejšou.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Po nasadnutí do interiéru sa vám zjaví typický koncernový pohľad, na ktorom už je vek modelu mierne cítiť. Omladený volant pôsobí veľmi príjemným dojmom a relatívne veľký volič smeru automatickej prevodovky v interiéri vôbec nepôsobí rušivým dojmom. Nechýbajú ani USBC konektory a priestrannosť, ktorá je pre Arteon príznačná. V portfóliu Volkswagenu budete podobný priestor v kabíne, čiže aj na miestach vzadu, hľadať skôr medzi najväčšími SUV ako medzi vozidlami štandardnej karosérie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Batožinový priestor predstavuje 565 litrov, čo je pre luxusné auto slušná cifra. Za kombíkovským Passatom Variant zaostáva o 85 litrov, no napríklad také BMW Radu 5 Touring prevyšuje.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Pokiaľ ale hovoríme o Arteone s prívlastkom R, najdôležitejšia je jazda. Dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec TSI ponúka štandardných R-kových 320 koní. Tie sa, samozrejme, lepšie predvedú v menšom aute, akým je napríklad Golf R, no tu plnia úplne iný účel. O dynamiku sa však jednoznačne nemusíte strachovať.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h? 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť? 270 km/h. To sú však čísla. Zážitok za volantom je ako z iného sveta. Keď si vezmete, že Arteon je autom s hmotnosťou približne 1,8 tony, jeho zrýchlenie je pocitovo priam nadpozemské. Stlačenie plynového pedála a vyšprintovanie sa deje takmer okamžite a je sprevádzané atraktívnym revom motora, a to aj v režime Pure, kedy zvuk nie je dofarbovaný reproduktormi.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Pri prejazdoch zákrutami sa už hmotnosť trochu prejaví. Sebavedomý a priklincovaný podvozok je jedna vec. No tou druhou je fyzika, ktorá vás môže vytrestať, ak sa dostanete za hranice podvozka a pnematík. Tá je v tomto aute posunutá šialene ďaleko, no pri aute s touto dĺžkou a rázvorom kolies nemôžete čakať prejazd zákrutami s dynamikou hothatchu. Pripodobnili by sme ho skôr výkonnému GT-čku. Teda špecifikácii na dlhé trasy vo vysokých rýchlostiach.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Ak si kupujete Arteon Shooting Brake v Rkovej špecifikácii, asi vám na spotrebe až tak nezáleží. No pri dnešných cenách benzínu dokáže zaplakať aj ten najzámožnejší majiteľ auta. Našťastie, práve technické riešenie tohto auta vám dovoľuje jazdiť presne podľa toho, ako potrebujete. Reč je najmä o variabilnom časovaní a zdvihu ventilov, ktoré dokážu spotrebu stlačiť na 7,7 7,9 l/100 km.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Volkswagen Arteon R je autom pre ľudí, ktorí chcú vytŕčať z davu. V tejto cenovej kategórii si tí, ktorým ide o pozlátko, často za rovnaké peniaze kúpia menej výkonnú alebo menej vybavenú konkurenciu od prémiových značiek. Podľa nášho názoru je ale práve Arteon prestížou. Ponúka výkon, komfort, skvelé jazdné vlastnosti a fakt, že ho na našich cestách až tak často nespozorujete.

Základná cena modelu – Volkswagen Arteon Shooting Brake Elegance 1,5 TSI: 39 890 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Arteon R Shooting Brake: 62 490 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 2 roky
Registračný poplatok: 2700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:235 (320)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:420 / 2100 - 5350
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,9
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]:9,3-9,0
Rozmery a hmotnosti
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1793
Dĺžka [mm]:4866
Šírka [mm]:1871
Výška [mm]:1462
Rázvor [mm]:2838