Vojna na Ukrajine sa dotýka aj automobilového sektora v Rusku. Výroba tamojších áut sa technologicky vracia do minulého storočia.
Vojna na Ukrajine brzdí ekonomický rozvoj celej Európy. O tom sa nedá polemizovať. Podľa spravodajstva NBC však v prípade automobilov nejde iba o zastavovanie výroby pre nedostatok polovodičov či káblov. V dôsledku sankcii sa ruský automobilový sektor vráti do 20. storočia.
Asi najznámejšia značka Lada, vyrábaná automobilkou AvtoVAZ, bola nútená zastaviť svoju produkciu ešte v marci. Dôvodom boli zastavené dodávky bezpečnostných systémov. Minulý týždeň sa však výrobné linky rozbehli opäť. Obnovili sa dodávky? Ale kdeže. Ruská vláda zrušila bezpečnostné aj emisné štandardy.
Cenovo najdostupnejším vozidlom značky je Lada Granta. Tá sa od júna vyrába bez airbagov, ABS či elektronickej stabilizácie ESC. A chýbať bude dokonca aj núdzový navinovač bezpečnostných pásov, ktorý ich má v prípade nárazu napnúť a zaraziť tak cestujúceho do sedadla.
Novinkou sú aj zrušené emisné štandardy. Inými slovami, s týmito autami sa za hranice Ruska pravdepodobne nepozriete. Ale ak ste Rus, pravdepodobne to pre vás aj tak nie je prioritou číslo jeden. Najparadoxnejší na celej situácii je fakt, že Ruská federácia je vicepredsedajúcou krajinou Svetového fóra pre harmonizáciu Predpisov o vozidlách.
Až do mája bola spoločnosť AvtoVAZ vlastnená francúzskou skupinou Renault, ktorý ju odovzdal ruskej vláde ako protest proti agresii na Ukrajine. A aby toho nebolo málo, Moskva plánuje opätovné spustenie výroby Moskvičov.