Zatiaľ, čo sa v USA čaká na spustenie výroby jedného z najočakávanejších elektrických SUV pod znovuzrodenou značkou Hummer, ani Rusko sa nenechalo zahanbiť. Na východe však aj v roku 2021 použili tradičnú receptúru: Poctivý dieselový spaľovák, vnútornosti z vojenského transportéru a karoséria zdanlivo vyklepkaná kladivkom.
A drsné meno. Táto vec si hovorí Strela a bola navrhnutá primárne pre orgány činné v trestnom konaní, očividne však zvládne aj civilistov.
Klasicky tajomne
Veľa informácií o tomto stroji, samozrejme, nevieme. Podľa portálu Motor1 je však táto vec dlhá presne 5090 milimetrov, široká 2350 milimetrov a svoj rozchod kolies má rozčapený na úctyhodných 1900 milimetrov, takže ide o taký autársky ekvivalent širokorozchodnej železnice. S hmotnosťou asi 2700 kilogramov dokáže Strela odviezť až 900 kg nákladu a päť ľudí sediacich na piatich oddelených sedadlách.
No a teraz pod kapotu. Strelu poháňa 2,8-litrový naftový motor Cummins s výkonom 117 kilowattov (157 koní). Motor je spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a prenáša výkon na všetky štyri kolesá. Aspoň na papieri, pretože prototyp na obrázkoch disponoval len pohonom zadnej nápravy. Plánovaná maximálna rýchlosť je 120 kilometrov za hodinu.
V súčasnosti však ide iba o bežiaci prototyp, ktorý ešte nebol ani testovaný v skutočných podmienkach. Experimentálny stav SUV sa odráža aj na kvalite prevedenia, ktorá sa nezdá byť bohvieako vysoká. Nejde pritom len o trocha pubertálne stvárnenie jednotlivých komponentov, ale napríklad aj o odlesky karosérie v tomto videu, z ktorého budú v plnej miere profitovať predovšetkým po rusky hovoriaci ľudia:
Ťažký punk
Sériová verzia modelu môže byť v niektorých aspektoch úplne odlišná, pretože môže vychádzať zo série stredne ťažkých dodávkových a nákladných automobilov Gazelle Next vyrábaných spoločnosťou GAZ. Ak sa tak stane, motor, prevodovka, zavesenie kolies a významná časť interiéru by sa dali požičať z existujúceho vozidla pre jednoduchšiu údržbu. 2,8-litrový motor Cummins ISF využíva už existujúca Gazelle Next, 6-stupňovú prevodovku dodala jej novšia generácia New Next.
Prototyp modelu Strela spoločne navrhol Vojensko-Priemyselný Komplex (VPK) a mladé dizajnérske štúdio KBM na Moskovskej štátnej technickej univerzite (MSTU). Aj preto má odnímateľný hardtop na zadnej časti karosérie a relatívne dobre vyzerajúci interiér, ktorý naozaj naznačuje blížiacu sa sériovú výrobu.
Ambície projektu nechýbajú – tvorcovia zvažujú celú rodinu vysoko jazdiacich vozidiel, vrátane SUV s pevnou strechou, sedemmiestnej verzie a nákladných automobilov s rôznymi druhmi kabíny. Tak čo, išli by ste do toho?