Padajú informačné embargá, niečo si prajte! Autosalón v Tokiu bude miestom premiéry aj pre novú Toyotu Yaris. Prichádza na novej platforme, vďaka ktorej je nižšia, kratšia a širšia, úspornejšia, v každom smere žiadúcejšia a najbezpečnejšia v triede.
Yaris je pre japonskú automobilku veľmi dôležitý model, a to nielen v krajinách Európy. A keďže má Toyota v poslednej dobe celkom obdivuhodnú kuráž, nebáli sa ho napchať novinkami až po strechu.
Nová doba
Začnime napríklad od podlahy: nový Yaris je naozaj skutočne úplne nový. Ako prvé kompaktné auto prichádza na platforme GA-B postavenej na modulárnej architektúre Toyota TNGA (Toyota New Global Architecture). To znamená hneď niekoľko vecí.
Napríklad úplne nový image, ktorý sa odvíja aj od zásadne pozmenených proporcií Yarisu. Jeho nová generácia je o 5 mm kratšia a o 40 mm nižšia, do šírky však narástla o nemalých 50 milimetrov. O rovnakú hodnotu sa zväčšil aj rázvor. Napriek celkovému zmenšeniu vonkajších rozmerov by tak mal zostať priestor pre posádku minimálne rovnaký – nielen vďaka zväčšenému rázvoru, ale aj kvôli posunutiu polohy sedadiel, ktoré išli o adekvátnu mieru nižšie.
Na takejto platforme už konštruktéri nemali problém postaviť podobne žiaduce auto, akým je napríklad nová Corolla. Väčšou sestrou sa Yaris nechal inšpirovať napríklad v prednej časti s veľkou maskou chladiča a agresívnym výrazom. Vizuálne zaujímavé sú aj vystúpené blatníky, ktoré plynulo prechádzajú do ostrejšie skosenej zadnej časti. Nový Yaris je celkovo agresívnejší a sebavedomejší.
A nielen to. Prinesie aj vylepšený balíček bezpečnostných opatrení – nebude chýbať adaptívny tempomat a systém sledovania jazdného pruhu. V Yarise však nájdeme aj úplnú novinku: stredový airbag, ktorý pomôže pri bočných nárazoch. Toyta tvrdí, že pôjde o najbezpečnejšie auto v svojej triede.
Útočí na emócie
Toyota si asi povedala, že na rozum pôsobí už dosť dobre a dosť dlho. Zaútočila teda na zmysly šoféra: vnútri nájdeme nový interiér z nových materiálov, ktoré by mali byť na dotyk príjemnejšie a hodnotnejšie. Interiér zároveň vyzdvihuje aj technický pokrok – na želanie môže byť vybavený veľkou bezdrôtovou nabíjačkou aj na smartfóny poslednej generácie, centrálnou obrazovkou Toyota Touch a TFT displejom na združenom prístroji.
Toyota volá novú koncepciu interiéru “oči na ceste, ruky na volante” a vyzerá to, že túto frázu myslia naozaj vážne. Svedčí o tom nielen príplatkový, 10-palcový Head-Up displej, ale napríklad aj nová ponuka motorov, ktorá zabezpečí, že ten volant budete chcieť držať čo najčastejšie. Nová motorizácia vychádza z modulárneho systému, aký poznáme z Corolly alebo RAV4, tentoraz tu však máme 1,5-litrový hybridný trojvalec.
Oba väčšie motory máme radi pre bezprostredné reakcie na plynový pedál a príjemné prevádzkové náklady. Sme teda zvedaví, ako sa relatívne veľká trojvalcová jednotka bude správať v malom Yarise. Toyota tiež sľubuje oveľa lepšie vyváženie vozidla, nový Yaris má aj nižšie položené ťažisko a oveľa tuhšiu karosériu.
Najúčinnejší v triede
Na svoj nový motor sú však Japonci obzvlášť hrdí: nový systém nazývajú 1,5 Hybrid Dynamic Force. Poskytuje o 15 % vyšší kombinovaný výkon a 20 % pokles spotreby paliva. Toyota deklaruje, že ide o hybridný systém 4. generácie a jedným dychom dodáva, že prepacovaná je nielen elektronická časť systému, ale aj spaľovací motor, ktorý dosahuje tepelnú účinnosť až 40 %. Presne tak: viac, ako niektoré nafťáky!
Nová je aj náprava, na ktorej je celý hybridný systém postavený. Nechýba ani o 27 % ľahší lítium-iontový akumulátor, ktorý nahradí súčasné nikel-metal-hydridové články. Ako sme už pred chvíľou písali, dostatok lítia by pre japonskú automobilku momentálne nemal byť problém. Ak by aj náhodou bol, okrem novej hybridnej jednotky zostane v ponuke aj 1,0-litrový zážihový trojvalec.