Existujú novinárske prezentácie, od ktorých zhruba viete, čo môžete čakať. No a potom je tu Mercedes-Benz Star Experience – akcia, ktorá predbehla moje očakávania podobne, ako schopnosti áut zo Stuttgartu.
Slnečné počasie vystriedalo počasie o niečo menej slnečné, no na druhej strane extrémne veterné. Po krásnom lete tasím zimnú bundu a pár škaredších slov. Z pohodlia domova som bol totiž vyslaný do rovín v okolí Slovakia Ringu, aby som sa zúčastnil zážitkovej turistiky v podaní Mercedesu: Star Experience.
Viete, ja som všeobecne trocha skeptický človek. Trocha skepticky teda pozerám do programu hosteske, ktorá mi aktuálne zapisuje meno do poradovníka. Šikovným pohľadom zisťujem, že sa mám v nasledujúcich hodinách zabávať učiť jazdiť až v štyroch turnusoch: Safety Experience, AMG Agility Course, Off-Road Track a Intelligent Drive. Ako správny motoristický novinár spozorniem najmä pri troch písmenkach AMG. Než však spracujem, čo sa bude nasledujúcich pár hodín diať, už sadám na sedadlo vodiča v osobnom prevedení triedy V a rozbieham sa oproti prekážke.
Big Fat Safety Experience
Presne tak! Kto by si myslel, že na testovanie brzdného/vyhýbacieho manévra dostaneme osobné autá, ten by sa mýlil. Mercedes-Benz je totiž automobilkou, ktorá má silných zástupcov všade – aj v úžitkovom sektore. Našou úlohou je tak rozbehnúť sa na rýchlosť vyššiu ako 65 kilometrov za hodinu a s plnými brzdami sa vyhnúť prekážke do simulovaného vedľajšieho pruhu.
Nie v A-čku, B-čku alebo E-čku, to je pre amatérov. My sme vyfasovali rôzne varianty triedy V a zbrusu nový Sprinter, ktorého brzdný účinok a manévrovateľnosť mi vytreli zrak. Po absolvovaní vyhýbacieho manévra v Sprinteri pri rýchlosti 80 km/h mi pristál na tvári vyslovene detský úsmev a pochvala od inštruktora.
AMG “OMG” Agility Course
Hneď potom nasledovalo zdanlivo najväčšie huncútstvo dňa: jazda s takmer celou paletou neterénnych AMG Mercedesov na skrátenej verzii Slovakia Ringu. Zoradené v pit-lane na nás čakali A35 AMG, dve C63 AMG, E53 AMG a kráľovná striel z Affalterbachu: AMG GT63S. Veľmi asertívny inštruktor nám predniesol svoju lekciu o disciplíne a mohlo sa ísť na trať.
Inštinktívne sadám do E53 AMG, hoci ide o ekologickejšiu verziu neurotického über-sedanu. Zrýchľuje lineárne, s typickým šesťvalcovým zvukom a plavným charakterom, ktorý mi však príde na AMG trocha utlmený. A je to tak, rozdiel voči C63 AMG s plnotučným osemvalcom je priepastný.
Céčko hryzie, škriabe a pokúša aj napriek zapnutej stabilizácii. Je skvelé, no keby som s ním mal žiť denne, už by som asi nežil. Presadnutie do AMG GT63S je potom skĺbením toho najlepšieho z jedného a druhého sveta. To isté sa bohužiaľ nedá povedať o trocha uskákanom, no o to viac bezprostrednom A35 AMG. Aj to je forma zábavy – a z tejto ponuky si vyberie naozaj každý.
Off-road, on-board
Nasledovalo krátke presadnutie a prevoz do zadnej časti areálu, kde nás v Off Road Ringu opäť privítali utilitárne krásky zo Stuttgartskej dielne: dve Triedy X, jeden Sprinter 4×4 so zvýšeným podvozkom a najväčší macho z ponuky Mercedesu: Trieda G. Môžete trikrát hádať, na čo som sa tešil najviac: Presne tak, na Sprintera!
Polygón obsahoval väčšinu bežných off-roadových situácií, v ktorých sa môžete ocitnúť: Prejazd štrkom, pieskom, prudké stúpanie a klesanie a napokon aj bočný náklon, na ktorý som sa, sediac na vzduchom odpruženom sedadle, ksichtil z kabíny vysokého Sprinteru ako malé decko. Asi vás neprekvapí, že všetky nástrahy polygónu zvládli stuttgartské utilitárne krabičky bez zaváhania.
Intelligent Drive (s najhorším vodičom na svete)
Aj keby to niekoho z nás prekvapilo, nebol na to veľmi čas. O pár minút sme totiž už sedeli v Triede V, ktorú šéfoval “najhorší vodič na svete”. Ten sa síce po chvíli priznal, že je držiteľom pretekárskej licencie už vyše desaťročia, aktívne preteká a od zlého šoféra má tým pádom ďaleko, veľmi sa však snažil, aby nám ukázal v praxi prácu ESP, ABS a ďalších aktívnych asistentov. Bol to celkom adrenalín – kvôli veternému počasiu nemohli byť použité nafukovacie prekážky, tak pred nás (fakt bez srandy) postavili skutočné auto.
Skutočnosť, že som dnes celý a píšem tento text, teda neznamená nič iné, len to, že sme to všetci v zdraví prežili – a mohli sa v špeciálne postavenom pavilóne vrhnúť na catering, ktorý patril len k tomu najlepšiemu, čo na podobných akciách môžete zažiť. Taký je skrátka svet Mercedesu.
Mne zostala už len posledná otázka: Kúpi mi niekto Sprinter na hranie, prosím?
Foto: Mercedes-Benz Slovakia