Mazda je jednou z posledných značiek, ktorá sa nenecháva unášať trendovými prúdmi. Pretože niekedy mám pocit, že zvyšok automobilového sveta robí zo svojich modelov modulárne krabice, bez ohľadu na to, či so šoférom pohnú alebo nie. Mazda3 je však úplne iná.
Jasné, automobilový novinár, ktorý sa sťažuje na nejakú dušu neživého stroja. Ach, aké originálne, že? Verte mi, vôbec nejde o prázdne reči.
Mazda totiž okolo tejto idei stavia celé svoje produktové portfólio už dlhé roky. Modelom, ktorý vám má definitívne rozkmitať motýliky vo vašom šoférskom bruchu má byť nová Mazda3.
Tradície
Každá automobilka vťahuje do identity svojich modelov tradičné prvky svojej domovskej krajiny, či kusy svojej histórie. V prípade modelu Mazda3 si nie som úplne istý historickými spojitosťami tvarujúcimi dizajn auta.
Exteriér tohto auta však vznikol na základe dych berúceho konceptu RX Vision a tradičnej japonskej misky na ryžu, ktorú tvorí len jedna súvislá línia. Neviem si spomenúť, kedy bolo naposledy auto nakreslené podľa národného riadu, no tento prístup absolútne zbožňujem.
Dizajn auta stojí na jednej línii, ktorá sa tiahne od prednej masky cez celé auto a rozplýva sa už niekde pred zadnými kolesami do hladkej delty tvarov. Keď budete mať možnosť, prejdite sa rukou po aute a presvedčte sa sami. Presne takýto odvážny a prekrásny dizajn robili kedysi Taliani. Časy sa menia.
Pokračujeme…
V interiéri to už nie je ani tak o tradíciách, no všadeprítomného japonského minimalizmu sa nezbavíte. Posed za volantom je široko nastaviteľný, či už vravíme o pozícii volantu alebo sedadla šoféra. V Mazde taktiež veľmi šikovne vyriešili nekonečný boj dizajnérov s panelom vetrania a klimatizácie.
Miesto dotykového riešenia mu dodali minimalistický šmrnc s kvalitne vyhotovenými otočnými ovládačmi a klasickým LCD displejom. Žiadna veda, no vyzerá to fakt dobre a pri prestavovaní vnútornej teploty nemusíte spúšťať oči z vozovky. To isté platí aj pre 8,8-palcový displej multimediálneho systému.
Pracujete s ním výhradne cez otočný ovládač a dostávate ho už v základnej výbave. Značka sa totiž netají tým, že považuje dotykové displeje v autách za nebezpečné. Predošlé riešenie ktoré umožňovalo použiť dotykovú funkciu obrazovky len keď auto stálo sa mi však páčilo viac. Hlavne, keď som potreboval zadať do navigácie zložitú adresu.
Kvalita verzus priestor
Z hľadiska spracovania materiálov, kvality kože či vyhotovenia ovládacích prvkov môžem pokojne povedať, že Mazda3 atakuje svoju prémiovú konkurenciu. Z hľadiska priestoru či ďalších detailov určených posádke už na prevedení hatchback evidujem slabšie miesta.
Je ním napríklad priestor na zadných sedadlách, ktorý nepatrí k najlepším v triede, podobne ako 334-litrový kufor. Po menšom návale kritiky však musím dodať, že z tohto modelu vzniklo aj priestrannejšie a údajne aj pohodlnejšie prevedenie sedan.
Vynikajúcou správou je však famózne odhlučnenie interiéru, pri ktorom zašli inžinieri až do takých medzí, kedy redukovali počet dier v kostre auta, pre čo najlepšiu akustickú izoláciu. Audio je skvele vyladené a aerodynamický hluk pri takto klzkom dizajne už sám o sebe nemá šancu.
Rebel
Značka sa vyhýba preplňovaniu a znižovaniu objemu ako čert krížu. K zachráneniu veľkého dvojlitrového benzínového motora pod kapotou kompaktného hatchbacku však bolo nutné použiť mild-hybridný pohon. Ten dopomáha motoru pri nízkych a stredných otáčkach dávkou krútiaceho momentu.
Testovaná motorizácia Skyactiv G-122 kombinovaná so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou je výborná. Motor si pýta otáčky a vy kontrolujete jeho predvídavý prejav skrz krátke a presné dráhy radenia. Aj napriek chuti po otáčkach nebola spotreba žiadnou katastrofou, práve naopak. V meste jazdíte za 6,5 litra na diaľnici pri 130 km/h za 6,2 a mimo mesta za prekvapivých 4,8 l/100 km.
Do celkovej zmesi šoférskeho pôžitku sa pridávajú skvele rozvrhnuté pedále a rozumne široká obruč volantu. Aj napriek tomu, že má tento model tuhú zadnú nápravu, je ako komfortný, tak zvláda zábavnú jazdu. Inžinieri totiž nechceli znižovať tuhosť karosérie auta veľmi populárnou viacprvkovou nápravou.
Je to veľmi odvážne auto a v mnohom mi pripomína otcove Alfa Romeo GT z polovice prvej dekády 21. storočia. Je to prenádherný a hlavne odvážny kus auta so športovým nádychom, no bez večného sklamania z talianskych neduhov a slávnej minulosti, ktorá bola v tých časoch nenávratne preč. Presne toto nám, automobilovým veriacim, toľké roky chýbalo.
Základná cena modelu – Skyactiv-G122: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Skyactiv-G122 Plus: 21 190 €
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 110 €
Technické údaje | |
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 90(122)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 213/4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 197 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,4 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 6,4-6,5/4,3-4,4/5,1-5,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 334 |
Objem nádrže [l]: | 51 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1364 |
Rozmer pneumatík: | 215/45 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4460 |
Šírka [mm]: | 1795 |
Výška [mm]: | 1435 |
Rázvor [mm]: | 2725 |