TEST: Volvo XC40 | Je to jasné

7438

Hneď som to pochopil. Už po prvých pár kilometroch som porozumel, prečo je Volvo XC40 európskym autom roka 2018. Vo viacerých disciplínach totiž posúva latku poriadne vysoko.

Nie som v porote európskej novinárskej ankety Auto roka. Ani nikto z našej redakcie, dokonca ani nikto zo Slovenska. O výsledkoch sme teda informovaní presne ako vy. Keď tento rok zvíťazilo Volvo XC40, bral som to ako holý fakt. Vtedy som ešte nemal možnosť sa na tom aute previezť, takže som netušil, prečo sa tak naši európski kolegovia rozhodli. Nebolo mi však treba prejsť veľa kilometrov na to, aby som pochopil verdikt poroty.

Nevšedný dizajn

Nie, ešte stále nemám rád SUV-čka, ale musím uznať, že Volvo XC40 je krásne auto. Nechcem nikoho ovplyvňovať, ale mne sa ten severský dizajn Volva skrátka páči. Je odlišný, má iskru a patričnú úroveň. Rovnako krásny je aj interiér, ale tam v podstate nič nové nečakajte, pokiaľ sú vám známe interiéry súčasných modelov značky Volvo. Oceňujem, že dizajn exteriéru modelu XC40 je oproti zvyšku portfólia unikátny, ale interiér sa drží korporátnej identity. Teda až na jednu vec. Je to detail, ale urobí to neskutočne veľa – čalúnenie dverí.

Textílne čalúnenie dverí nielen že dobre vyzerá, ale v odkladacom priestore vďaka tomu nič nehrká.

Vnútorná výplň dverí je čalúnená látkou. Čalúnenie odkladacieho priestoru vo dverách ponúka viacero výrobcov, ale iba dizajnérom Volva napadlo spraviť z toho dizajnový prvok. Nenechali ho iba na dne schránok, ale potiahli ho vyššie na dvere, pričom tie „koberčeky“ môžu pekne kontrastovať s farbou karosérie. V prípade „nášho“ auta to ladilo s čalúnením sedadiel, ale na autosalóne v Ženeve som videl biely exemplár, ktorý mal toto čalúnenie dverí červené. Vyzeralo to veľmi dobre.

Na nedostatok miesta na zadných sedadlách sa sťažovať nebudete.

Elektromobil?

Mám vyštudovanú strojnícku fakultu technickej univerzity, odbor Automobily a spaľovacie motory. Keď sme niekedy okolo roku 2008 mali predmet Hluk a vibrácie, bolo to pre mňa veľmi zaujímavé, ale tomuto predmetu sa na našej škole vtedy nepripisovala veľká vážnosť. Keď si dobre pamätám, mal aj smiešny počet kreditov. Obzvlášť s ohľadom na to, aká dôležitá je táto oblasť v automobilovom priemysle dnes. Automobilky investujú obrovské peniaze na vývoj v tomto smere, vďaka čomu to ide dopredu neuveriteľným tempom. V poslednej dobe sa mi totiž čoraz častejšie stáva, že som vyslovene prekvapený nízkou úrovňou ako hluku, tak aj vibráciami u najnovších generácií modelov od viacerých výrobcov. Z Volva XC40 som však padol na zadok.

Kvalitou vypracovania interiéru XC40-tka nijako nezaostáva za svojimi väčšími a drahšími súrodencami.

Pod kapotou mal štvorvalcový naftový motor, ktorého akustický prejav sa dá ešte aj dnes vo väčšine prípadov označiť veľmi stručne a výstižne – traktor. Ak nerátame naftové trojvalce, tak je to vo všeobecnosti asi najmenej kultivovaný typ motora. A XC40-tka? Nič. Takmer absolútne ticho. Presadol som do nej z BMW i3 a až som sa čudoval, aký malý to je rozdiel. Už viacerí výrobcovia sú na tom s odhlučnením veľmi dobre, ale čo sa týka vibrácií, za to majú u mňa chlapci vo Volve obrovský rešpekt.

Batožinový priestor má kapacitu 460 l. Dvojité dno je samozrejmosťou.

Do fitka

XC40-tka je krásna, ale drobná odtučňovacia kúra by jej neuškodila. Chápem, že Volvo si zakladá predovšetkým na bezpečnosti a rozumiem aj tomu, že v menších a lacnejších modeloch nemôže používať také špičkové (a teda ľahšie) materiály ako u tých drahších. Výsledkom však je, že toto kompaktné SUV váži necelých 1 700 kg, čo sa trochu odzrkadľuje aj na spotrebe paliva. Iste, stádo 190 koní pod kapotou musí niečo žrať, ale od dvojlitrového turbodiesla s modernou osemstupňovou automatickou prevodovkou by som čakal o čosi nižšiu spotrebu, ako 8,5 l/100 km v meste. Mimo mesta sa spotreba pohybuje medzi 6 a 6,5 l/100 km, zatiaľ čo na diaľnici si od vás pri ustálenej 130-tke XC40-tka D4 AWD vypýta 7,3 litra nafty každých 100 km. Napriek tomu, že otáčkomer ukazuje pri tejto rýchlosti iba tesne nad 2 000 ot./min.

Na úrovni

Ďalšia oblasť, v ktorej ma XC40-tka milo prekvapila, je jazdný prejav. Musím konštatovať, že plne zodpovedá charakteru auta. Je mimoriadne komfortný, pričom kabína je veľmi dobre odfiltrovaná od rušivých vplyvov podvozka. Skrátka, pri jazde vás zbytočne neotravuje každý jeden výmoľ na ceste. Pruženie filtruje nerovnosti veľmi pekne, no zároveň podvozku nevadí ani svižnejšie tempo, ktoré taktiež zvláda s prehľadom a samozrejmosťou.

Resumé

Volvo XC40 je auto s mimoriadne vyváženými vlastnosťami v každej oblasti. A to sa bavíme o štandardoch prémiových automobiliek. Práve preto mu podľa mňa právom patrí titul Auto roka. Mimochodom, novú podvozkovú platformu modelu XC40 budú využívať aj všetky ďalšie modely so 40-tkou v označení, takže si myslím, že sa máme na čo tešiť.

Základná cena modelu – Volvo XC40 T3: 30 000 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo XC40 D4 AWD Momentum: 42 200 €
Záruka: 3 roky/150 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1969
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:140 (190)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /1750-2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,7/4,7/5,1
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:460/1336
Objem nádrže [l]:54
Prevádzková hmotnosť [kg]:1698
Rozmer pneumatík:235/55 R18
Dĺžka [mm]:4425
Šírka [mm]:1863
Výška [mm]:1652
Rázvor [mm]:2702